raw material (of religion) | unsur asas (keagamaan) | Sejarah | Tiada | Perkara-perkara yang menjadi pokok atas asas dalam hal-hal keagamaan seperti rukun iman dan rukun Islam dalam agama Islam. |
فك الإحصار | bebas halangan/bebas kepungan/bebas sekatan | Agama Islam | Fiqh | Bebas daripada halangan atau kepungan yang dikenakan ke atas seseorang yang telah berihram bagi menyempurnakan rukun-rukun ibadat haji atau umrah. |
pillars of pawning | rukun gadaian | Ekonomi | Ekonomi Islam | Perkara yang perlu dipenuhi dalam proses melakukan gadaian. Tanpa perkara tersebut, proses gadaian terbatal dari segi syarak. Mengikut jumhur ulama, rukun gadaian ini terdiri daripada orang yang beraqad, barang gadaian, hutang dan sighah gadaian. |
pillars of waqf | rukun wakaf | Ekonomi | Ekonomi Islam | Syarat asas yang perlu dipenuhi dalam akad wakaf supaya sah dari segi syarak. Mengikut kebanyakan ulama, akad wakaf terdiri daripada empat rukun iaitu wakif (pemberi wakaf), mauquf (harta yang diwakafkan), mauquf ''alaih (penerima wakaf) dan sighah (pernyataan wakaf). |
bai‘ fasid | jual beli fasid/jual beli tak sah | Perniagaan Islam | Tiada | Akad jual beli yang pada asalnya mengikut syarat dan rukun jual beli tetapi kemudian terdapat pelanggaran syarat dan rukun jual beli tersebut. Contohnya, pembeli menerima produk yang telah rosak. Oleh itu, pembeli berhak mendapat ganti rugi atau menamatkan jual beli. Mengikut mazhab Syafii, jual beli ini dianggap batal. Lihat juga bai‘ batil. |
البيع المنعقد | jualan sah | Agama Islam | Fiqh | Jualan yang mencukupi rukun dan syarat |
الزواج الصحيح | perkahwinan sah | Agama Islam | Fiqh | Perkahwinan yang mencukupi rukun dan syarat. |
البيع الصحيح | jualan sah | Agama Islam | Fiqh | Jualan yang mencukupi rukun dan syarat. |
البيع الفاسد | jualan bāṭil | Agama Islam | Fiqh | Jualan yang tidak mencukupi rukun dan syarat. |
الزواج الباطل | nikah batil | Agama Islam | Fiqh | Perkahwinan yang tidak sah kerana tidak melengkapi rukun dan syarat. Mengikut pendapat Syafi’iyah nikah ini tidak sah tetapi sah mengikut pendapat Hanafiyah. |