SEL BAHAN API | Sel bahan api ialah alat yang menghasilkan elektrik daripada bahan api dan pengoksida , iaitu bahan yang berpadu dengan bahan api. Bahan api dan pengoksida bertindak balas secara kimia pada dua elektrod yang berasingan (pengalir elektrik berserta terminal) untuk menghasilkan arus elektrik terus. Bateri menghasilkan elektrik dengan cara yang sama. Tetapi dalam bateri, elektrod itu sendiri adalah bahan api dan pengoksida dan habis digunakan dalam tindak balas tersebut. Dalam sel bahan api, bahan api dan pengoksida ditambah dari luar, dan elektrod kekal tidak berubah. | UMUM | |
NOMBOR OKTANA | Nombor oktana ialah nombor yang menunjukkan sebaik mana bahan api motor tahan terhadap “ketukan”. “Ketukan” berlaku apabila bahan api terakhir dalam silinder enjin terbakar terlalu cepat. Nombor oktana bahan api motor diketahui dengan membandingkan kecenderungan ketukan bahan api dengan kecenderungan ketukan bahan api rujukan dalam enjin ujian. Setiap bahan api rujukan adalah campuran heptana normal (bahan api cenderung- ketukan) dan isooktana (bahan api tahan ketukan). Heptana normal mempunyai nombor oktana sifar, dan isooktana mempunyai nilai 100. Bahan api motor mempunyai nombor oktana 85 jika ia menghasilkan ketukan yang sama sebagaimana bahan api rujukan yang terdiri daripada 85 peratus isooktana dan 15 peratus heptana normal. Kebanyakan petrol mempunyai nombor oktana dari 80 hingga 100. Lihat juga Petrol. | UMUM | |
PANCITAN BAHAN API | Pancitan bahan api ialah sistem untuk menyuntik bahan api ke dalam silinder enjin petrol atau diesel. Ia menggantikan karburetor apabila digunakan pada enjin petrol. | UMUM | |
ENJIN PETROL | Enjin petrol ialah enjin yang menggunakan petrol sebagai bahan api. Di dalam enjin, pembakaran bahan api yang bercampur dengan udara menghasilkan gas panas yang mengembang dan menolak bahagian enjin tertentu dan menyebabkan bahagian-bahagian tersebut bergerak. Atas sebab ini, enjin petrol dikenali sebagai enjin pembakaran dalam. | UMUM | |
KUASA AIR | Kuasa air ialah sumber tenaga yang bernilai. Apabila bahan api seperti batu arang, minyak, dan bahan api nuklear telah dibakar sebagai sumber tenaga, ia tidak boleh digunakan semula. Tetapi air yang digunakan sebagai sumber tenaga tidak habis digunakan. Air yang mengalir berterusan di bumi boleh dimanfaatkan untuk mengeluarkan tenaga mekanikal dan tenaga elektrik yang berguna. | UMUM | |
GAS KAYU | Gas boleh bakar hasil daripada tindak balas kimia atau uraian terma bahan api pepejal atau cecair. Kebanyakan gas buatan dihasilkan melalui proses pengkarbonan atau penggasan pepejal bahan api seperti kayu dan batu arang. Contoh-contoh gas buatan ialah gas petroleum cecair, gas penapis, gas kayu, dan gas gambut....Rujuk Ensiklopedia Sains Teknologi | KEJURUTERAAN | Sumber/Bahan Alam |
GAS GAMBUT | Gas boleh bakar hasil daripada tindak balas kimia atau uraian terma bahan api pepejal atau cecair. Kebanyakan gas buatan dihasilkan melalui proses pengkarbonan atau penggasan pepejal bahan api seperti kayu dan batu arang. Contoh-contoh gas buatan ialah gas petroleum cecair, gas penapis, gas kayu, dan gas gambut....Rujuk Ensiklopedia Sains Teknologi | KEJURUTERAAN | Sumber/Bahan Alam |
GAS BUATAN | Gas boleh bakar hasil daripada tindak balas kimia atau uraian terma bahan api pepejal atau cecair. Kebanyakan gas buatan dihasilkan melalui proses pengkarbonan atau penggasan pepejal bahan api seperti kayu dan batu arang. Contoh-contoh gas buatan ialah gas petroleum cecair, gas penapis, gas kayu, dan gas gambut....Rujuk Ensiklopedia Sains Teknologi | KEJURUTERAAN | Sumber/Bahan Alam |
UDARA PEMBAKARAN | Udara yang digunakan dalam proses pembakaran. Udara mengandungi satu kmol oksigen dan 3.76 kmol nitrogen. Oksigen merupakan komponen penting dalam proses pembakaran bahan api. Kuantiti udara yang diperlukan hanya mencukupi untuk proses pembakaran sesuatu bahan api dinamai udara teori atau udara stoikiometri. Ia dikira berdasarkan persamaan kimia tindak balas yang terlibat dalam proses pembakaran. Secara praktik, proses pembakaran lengkap sukar dicapai dengan hanya menggunakan udara teori. Oleh itu, udara yang diperlukan biasanya melebihi jumlah udara ...Rujuk Ensiklopedia Sains dan Teknologi | KEJURUTERAAN | Teori/Teorem/Hukum |
SEKAT WAP | Sekat wap atau sekat stim berlaku dalam enjin petrol apabila sebahagian daripada petrol mendidih dalam sistem bekalan bahan api. Enjin yang panas berlebihan boleh menyebabkan pendidihan, atau pengewapan , bahan api. Ini mengurangkan amaun minyak yang dipam ke enjin, kerana wap (stim) mengambil lebih banyak ruang daripada cecair. Enjin tidak berjalan dengan betul, atau terhenti sehingga petrol yang diwapkan menyejuk dan bertukar menjadi cecair. Sekat wap paling kerap berlaku semasa pendakian yang lama, curam pada hari panas, atau apabila memperlahankan kereta dengan tiba-tiba selepas dipandu dengan teruk. | UMUM | |