Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ge.ra.ba/] | ݢرابق

Definisi : kereta (pedati) yg disambung-sambung pd kereta api, gerbong; ~ barang gerabak tempat memuatkan barang; ~ penumpang gerabak tempat orang duduk; ~ tangki gerabak tempat tangki minyak dll. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ge.ra.ba/] | ݢرابق

Definisi : ®gerabang. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ge.ra.ba/] | ݢرابق

Definisi : Mn; menggerabak bercucuran (air mata dll). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ge.ra.ba/] | ݢرابق

Definisi : kereta beroda tidak berenjin utk penumpang atau barang-barang yg ditarik oleh kereta api; bahagian kereta api yg dikhaskan utk penumpang atau utk barang-barang. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata gerabak


Ensiklopedia

TajukSinopsisBidangKlasifikasi
LIF

Lif ialah alat pengangkutan yang membawa

orang dan barang ke tingkat-tingkat bangunan.

Perkataan lif, biasanya bermaksud gerabak yang

membawa orang atau barang. Tetapi perkataan

ini juga merujuk kepada keseluruhan sistem yang

mengawal pergerakan gerabak itu. Gerabak itu

bergerak ke atas dan ke bawah dalam syaf yang

mempunyai rel pandu keluli untuk menghalang

pergerakan ke sisi. Di Amerika Syarikat lif dikenali

sebagai “elevator”.

UMUM 
MONOREL

Monorel ialah landasan kereta api yang hanya

mempunyai satu landasan. Gerabak monorel

bergerak di sepanjang landasan sama ada di atas

atau di bawah. Gerabak yang di atas landasan

mempunyai alat giroskop untuk mengimbangi atau

memandu roda yang mencengkam sisi landasan

untuk menahan gerabak daripada terbalik. (Lihat

Giroskop).

UMUM 
PULLMAN, GEORGE MORTIMER

Pullman, George Mortimer (1831–1897) ialah

pereka cipta dan ahli perniagaan Amerika.

Pullman dikenang khususnya berhubung dengan

gerabak tidur dalam kereta api yang

dipertingkatkan dan digunakan secara umum di

Amerika Syarikat.

UMUM 
STEPHENSON, GEORGE

Stephenson, George (1781–1848) ialah jurutera

British, hasil reka ciptanya membantu pembinaan

sistem laluan kereta api British. Kemahiran

Stephenson memperbaiki enjin pengangkut batu

arang di dalam lombong menyebabkan dia

mendapat gelaran “doktor enjin”. Akhirnya dia

membuat keputusan untuk membina lokomotifnya

sendiri. Lokomotifnya yang pertama, Blücher

(1814), mampu menarik lapan gerabak batu arang

pada kelajuan 6 kilometer sejam. Kemudian,

Stephenson memperkenalkan penggunaan stim

yang disalurkan daripada silinder yang dapat

meningkatkan tekanan angin dalam kotak api. Api

akan menjadi semakin panas dan ini menghasilkan

stim yang bertekanan lebih tinggi. Sebuah lagi

lokomotif ciptaannya, Rocket (1829) bergerak selaju

46 kilometer sejam; satu kelajuan yang belum

pernah dicapai sebelum ini. Lokomotif tersebut

merupakan model bagi lokomotif stim yang dibina

seterusnya.

UMUM 
MUATAN

Muatan ialah barangan pembuatan atau bahan

mentah yang diangkut dari satu tempat ke satu

tempat. Kereta api masih mengangkut muatan

berat seperti batu arang dan mineral lain. Tetapi

di kebanyakan negara industri, jalan raya

mengangkut lebih banyak muatan berbanding

kereta api. Trak dan van mengangkut muatan dari

kilang ke gudang, dan dari gudang kepada

pelanggan. Muatan selalunya dipindahkan melalui

kontena . Ia merupakan kotak logam besar yang

dinaikkan ke atas trak dan boleh diturunkan terus

ke atas gerabak kereta api atau ke atas dek kapal

kargo. Pengenalan muatan berkontena telah

mengurangkan kerja pemunggahan naik dan

turun, serta pemunggahan semula barangan

dengan banyaknya.

UMUM 

Kembali ke atas