happiness | kebahagiaan | Kesenian | Tiada | Tiada |
marital happpiness | kebahagiaan perkahwinan | Sosiologi Keluarga | Tiada | - |
Epicurean | Epikurus | Kesusasteraan | Tiada | Falsafah khusus tentang kebahagiaan hidup. |
anhedonia | anhedonia | Perubatan | Psikiatri | Ketidakupayaan untuk merasai kebahagiaan atau kenikmatan yang sepatutnya. |
anhedonia | anhedonia | Perubatan | Tiada | Keadaan tiadanya upaya untuk merasai kebahagiaan atau kenikmatan yang lazim. |
altruistic | altruis; berbudi mulia | Sejarah | Tiada | Perilaku seseorang yang mengutamakan kebahagiaan dan kesejahteraan orang lain daripada dirinya sendiri. |
subjective wellbeing | kesejahteraan subjektif | Gerontologi | Tiada | Tanggapan yang subjektif terhadap kehidupan seperti kebahagiaan, kesenangan, keselamatan dan ketenteraman. |
makyung | makyung | Kesenian | Drama dan Teater | Teater tradisional yang mengisahkan pengembaraan anak raja menghadapi pelbagai rintangan yang berakhir dengan kebahagiaan. Persembahan makyung menggunakan unsur-unsur ritual, tarian, muzik, lagu, lakonan, cerita dan dialog yang bersifat formal dan improvisasi. Makyung popular di Kelantan. Persembahannya bermula dengan upacara ‘buka panggung’ yang diikuti dengan upacara ‘menghadap rebab’. |
tarian singa | tarian singa | Muzik | Tiada | Tarian masyarakat Cina yang melambangkan keharmonian, keamanan dan kebahagiaan. Tarian ini dipersembahkan bagi merayakan Tahun Baru Cina, pembukaan perniagaan baru, majlis perkahwinan dan majlis meraikan tetamu kehormat. Penari pertama menggerakkan kepala singa manakala penari kedua pula menggerakkan badan singa tersebut. Tarian ini diiringi ensembel yang terdiri daripada luo (gong), bo (simbal) dan shigu (dram besar). |
sentimental drama | drama sentimental | Kesusasteraan | Tiada | Drama yang memberikan fokus kepada nilai-nilai murni sebagai reaksi kepada komedi pemulihan yang dianggap mengutamakan maksiat. Drama sentimental menampilkan watak kelas menengah yang digambarkan mempunyai segala keunggulan. Biasanya watak dalam drama ini harus menempuh pelbagai ujian getir sebelum mencapai kebahagiaan pada akhir cerita, selain membangkitkan rasa terharu dan hiba kepada khalayak. Drama sentimental yang popular dalam kalangan golongan kelas menengah pada kurun ke-18 dirintis oleh Richard Steele dalam The Funeral (1701). Seterusnya drama ini dikembangkan dalam The Conscious Lovers. Contoh lain ditemui dalam karya berjudul False Delicacy Hugh Kelly. |