Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ke.se.tia.an] | کستياءن

Definisi : perihal setia, keteguhan hati (dlm hal perkahwinan, persahabatan, dll), ketaat­an: Pahang yg dahulunya menjadi seba­hagian drpd kerajaan Melaka, sekarang mengubah ~nya kpd Sultan Johor; (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ke.se.tia.an] | کستياءن

Definisi : keadaan atau sifat setia; keteguhan hati (dlm hubungan suami isteri dll); ketaatan: Hang Tuah tidak ada tolok bandingnya ttg kegagahan dan ~nya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
setia (adjektif)
1. Bersinonim dengan teguh hati: tetap hati, cekal, tabah, bulat hati, bulat tekad, bulat fikiran,

2. Bersinonim dengan patuh: taat, tawaduk, patih, boleh diharap, tunak,

Kata Terbitan : bersetia, kesetiaan, persetiaan,


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
allegiancekesetiaanSejarahTiadaKepatuhan dan kesetiaan hamba kepada tuannya dalam sistem feudal.
engagementperjanjianSejarahTiada1. Perjanjian: Sumpah kesetiaan yang menimbulkan kontroversi yang dipaksakan ke atas orang Inggeris yang berumur 18 tahun ke atas yang mengkehendaki kesetiaan kepada kerajaan pemerintah oleh COMMONWEALTH pada tahun 1650.,2. Perjanjian yang ditandatangani di antara Charles I dan COVANTERS Scot pada 26 Disember 1647 menandakan perubahan kesetiaan orang Scot kepada England.
allegiancekesetiaanSains PolitikPolitik PerbandinganKepatuhan atau taat setia oleh rakyat, pengikut atau penyokong terhadap pemerintah, ketua atau pemimpin masyarakat. Nilai ini bertunjang kuat dalam masyarakat feudal. Kepatuhan atau taat setia ini lazimnya bersifat tidak berbelah bahagi seperti yang terdapat dalam amalan penaung-dinaung. Asas kepada kesetiaan ini ialah kepentingan yang dimiliki oleh kedua-dua pihak. Contohnya, nilai kesetiaan rakyat terhadap pemerintah atau sultan seperti yang digambarkan dalam Sejarah Melayu.
brand loyaltykesetiaan jenamaKomunikasiKorporatTanggapan, pandangan, sikap, atau kepercayaan positif terhadap sesuatu barangan atau perkhidmatan serta perasaan keakraban, keberkaitan, dan keterlibatan yang kukuh dalam kalangan khalayak terhadap sesuatu jenama barangan dan perkhidmatan. Perasaan ini merupakan peringkat kesan iklan terakhir yang hendak dicapai oleh pengiklan. Setiap syarikat perniagaan barangan dan perkhidmatan akan berusaha untuk mewujudkan pengguna yang setia terhadap jenamanya dengan menggunakan pelbagai kaedah pengiklanan. Hal ini kerana kesetiaan tersebut boleh mewujudkan sekumpulan pengguna yang sukar mengubah cita rasa terhadap barangan atau perkhidmatan lain dalam sebarang keadaan. Ciri-ciri kesetiaan khalayak terhadap barangan ialah barangan diterima dan diwarisi dalam keluarga pengguna, barangan wujud dalam pasaran dalam tempoh masa yang lama, serta mutu barangan yang memberikan kepuasan dan tidak menghampakan pengguna. Selain itu, berlaku pengulangan pembelian dan penggunaan barangan. Perubahan nilai harga barangan atau perkhidmatan tidak akan mempengaruhi kesetiaan jenama.
devotionkesetiaanPendidikanTiadaTiada
loyaltykesetiaanPentadbiranTiadaTiada
fidelitykesetiaanKejuruteraanTiadaTiada
loyaltykesetiaanPsikologiTiadaTiada
allegiancekesetiaanSains PolitikTiadaTiada
loyaltykesetiaanUndang-undangTiadaTiada
123456

Kembali ke atas