layang-layang | layang-layang | Kesenian | Tiada | 1. Alat permainan daripada kertas atau gentian atau kain, berangka daripada buluh atau gentian, berkepala, bersayap, berekor dan betali teraju, terdapat dalam berbagai-bagai bentuk dan nama serta boleh diterbangkan dengan bantuan angin. |
life kite | layang-layang keselamatan | Kejuruteraan | Tiada | Tiada |
Bartholomew's kite projection | unjuran layang-layang Bartholomew | Geografi | Tiada | Tiada |
kelarai tinintuaian(Mur.) | kelarai tinintuaian(Mur.) | Kesenian | Tiada | Motif anyaman berunsur haiwan berbentuk burung layang-layang. |
kite buggy | bugi lelayang | Sukan | Tiada | Kenderaan yang dibina dengan tujuan khas yang dikawal oleh layang-layang kuasa. Kenderaan ini mempunyai tempat duduk dan satu roda depan yang boleh digerakkan dan dua roda tetap di bahagian belakang. |
daun sirih | daun sirih | Kesenian | Tiada | Motif ukiran berunsur tumbuhan berbentuk daun sirih. lazimnya diukir pada layang-layang bumbung rumah. |
lelayang | lelayang | Perhutanan | Sains Kayu dan Hasil Hutan | Nama piawai bagi kayu Parishia spp. daripada famili Anacardiaceae. Nama tempatannya di Semenanjung ialah sepul, di Sabah ialah layang-layang, dan di Sarawak ialah upi. Tiga spesies utama kayu ini ialah Parishia insignis. P. maingayi, dan P. paucijuga. Gubal kayu lelayang berwarna merah muda, dan sukar dibezakan daripada teras kayunya yang biasanya berwarna coklat kemerahan. Tekstur kayunya halus dengan ira yang bersimpul. Kayu ini mempunyai nilai ketumpatan keringan udara yang berjulat antara 545 hingga 755 kg/m3, dan tergolong dalam kumpulan kayu yang keras dan sederhana berat. Kayu lelayang agak sukar dikerjakan, tidak berapa tahan, mudah diserang kumbang bubuk, tetapi mempunyai sifat pengeringan yang baik. kayu ini sesuai yuntuk kerja binaan ringan, lantai, alas angkut dan papan lapis. |
estrangement | penganehan | Kesusasteraan | Tiada | Strategi penulisan untuk menjadikan sesuatu yang biasa menjadi luar biasa. Konsep ini dicipta oleh Victor Shklovsky daripada aliran Formalisme Rusia. Dalam eseinya �Art as Technique�, Chklovsky membincangkan bagaimana persepsi seseorang mengenai sesuatu objek atau keadaan menjadi automatik apabila perkara tersebut sudah lazim atau biasa dialami. Oleh itu, objektif sastera mencabar automasi dan kelaziman tersebut dengan mengembalikan sensasi seolah-olah pembaca pertama kali mengalaminya. Contohnya, sajak A. Ghafar Ibrahim berjudul �Tan Sri Bulan�. Beliau menganehkan objek layang-layang dengan menggambarkannya sebagai: Baju nipis dengan garang, menepis-nepis mengerang girang. Layang-layang merupakan suatu objek yang biasa dilihat sehinggakan kewujudannya tidak menghairankan lagi. A. Ghafar Ibrahim menganehkan layang-layang dengan menggambarkannya sebagai sehelai baju, dan beliau seterusnya mempersonifikasikan baju tersebut. |
tails | kot bajang | Kesenian | Tiada | Kot rasmi malam, berlapel bucu runcing yang ditrimkan fabrik satin atau grosgrain. Bahagian hadapannya paras pinggang dan belakangnya pula labuh meruncing ke paras paha yang menyerupai ekor burung layang-layang. |
tail coat | kot bajang | Kesenian | Tiada | Kot rasmi malam, berlapel bucu runcing yang ditrimkan fabrik satin atau grosgrain. Bahagian hadapannya paras pinggang dan belakangnya pula labuh meruncing ke paras paha yang menyerupai ekor burung layang-layang. |