networked learning | pembelajaran terangkai | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Proses pembelajaran yang melibatkan kolaborasi dan interaksi antara pelajar dengan pelajar, pelajar dengan guru, atau guru dengan guru dari institusi yang berbeza melalui persekitaran pembelajaran secara dalam talian. Bahan pembelajaran digital boleh dikongsi dan diguna pakai bersama. |
example class | kelompok model | Pendidikan | Tiada | Kaedah mengajar di peringkat pengajian tinggi, yang memerlukan pelajar menyelesaikan masalah melalui perbincangan di dalam kelompok kecil sebagai contoh atau model kepada pelajar-pelajar lain dalam kelas berkenaan. |
Mozart effect | kesan Mozart | Psikologi | Psikologi Umum | Kesan muzik yang dikatakan boleh meningkatkan kemampuan ruang (spatial) individu yang terlibat. Rauscher dan Shaw (1998) melaporkan bahawa sonata piano Mozart yang diperdengarkan kepada pelajar kolej didapati dapat meningkatkan prestasi ujian taakulan ruang pelajar-pelajar tersebut. Kejayaan ini telah membuatkan ramai ibu bapa memperdengarkan muzik tersebut kepada anak-anak mereka supaya mereka menjadi orang yang bijaksana apabila dewasa. Walau bagaimanapun, kesan ini tidak dapat ditunjukkan dalam kebanyakan kajian yang dijalankan. Namun, ramai pengkaji bersetuju bahawa muzik Mozart boleh meningkatkan tahap kewaspadaan kanak-kanak dan merangsang keadaan rasa hati yang lebih baik. |
visual learner | pelajar visual | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Pelajar yang selesa menggunakan kaedah pengajaran melalui penglihatan dengan menggunakan bahan visual seperti graf, carta, peta, gambar rajah, video, demonstrasi dan sebagainya. Banding pelajar auditori, pelajar kinestatik. |
auditory learner | pelajar auditori | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Pelajar yang selesa dengan kaedah pengajaran melalui pendengaran dan percakapan seperti membaca dengan kuat, mendengar rakaman suara, mendengar syarahan atau kuliah, mendengar muzik dan lain-lain. Banding pelajar kinestatik, pelajar visual. |
kinesthetic learner | pelajar kinestetik | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Pelajar yang selesa dengan kaedah pengajaran melalui sentuhan dan gerakan diri sendiri seperti menggerakkan badan, membuat aktiviti fizikal, membuat amali, menggunakan pen penyerlah berwarna, melukis gambar dan mencoret. Banding pelajar visual, pelajar auditori. |
student-centered learning | pembelajaran berpusatkan pelajar | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Pendekatan pembelajaran yang berfokus kepada penglibatan aktif pelajar. Kaedah pengajaran dan pembelajaran dipacu oleh kecenderungan, keperluan, kemahuan dan kemampuan pelajar. Sinonim berpusatkan pelajar. |
child-centred method | kaedah tumpu pelajar | Pendidikan | Tiada | Kaedah pengajaran dan pembelajaran yang mengutamakan keperluan pelajar atau berorientasikan pelajar. |
interaction analysis | analisis saling tindak | Pendidikan | Tiada | 1. Proses mengkaji dan mencatat secara terperinci kesalingtindakan di antara pelajar dengan pelajar, guru, dan sebagainya. |
differentiated curriculum | kurikulum pembezaan | Pendidikan | Tiada | Program pengajian yang direka bentuk khusus untuk pelajar yang berbeza dari segi keperluan pembelajaran seperti pelajar cerdas dan pelajar bermasalah dalam pembelajaran. |