Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pen.de.ka.tan] | ڤندکتن

Definisi : 1. perihal (perbuatan dsb) men­de­kati atau mendekatkan: ~ diri kpd Allah; 2. kaedah (cara, langkah-langkah, dsb) yg diambil bagi memulakan dan melaksanakan tugas (mengatasi masalah dll): dlm beberapa aspek, mereka terpaksa berbalik semula kpd ~ yg digunakan ketika mereka mula berusaha meningkatkan pembangunan dan kemajuan negara mereka. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pen.de.ka.tan] | ڤندکتن

Definisi : 1 perbuatan (hal dsb) mendekati atau mendekatkan. 2 cara atau langkah yg diambil utk memulakan (melaksanakan) sesuatu tugas, usaha dll. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pendekatan


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
approach-approach conflictkonflik pendekatan-pendekatanPsikologiTiadaTiada
advertising appealpemikat periklananKomunikasiTiadaKaedah yang digunakan oleh pengiklan untuk menarik perhatian khalayak dengan menggunakan pendekatan-pendekatan tertentu sama ada melalui kata-kata, tingkah-laku atau lambang-lambang yang mempunyai daya tarikan.
copy approachkaedah naskhahKomunikasiKorporatPendekatan penulisan dan persembahan mesej pengiklanan dalam media cetak atau elektronik. Strategi persembahan mesej bergantung pada jenis barangan, khalayak sasaran dan jenis kesan yang hendak ditinggalkan. Antara pendekatan persembahan yang biasa digunakan termasuklah pendekatan emosi, pendekatan fakta dan saintifik, dan pendekatan ugutan. Pendekatan persembahan mesej secara emosi melibatkan usaha menguasai perasaan khalayak seperti melalui perasaan simpati, kasih sayang, pujukan, kesedihan, dan penderitaan. Iklan jenis ini biasanya melibatkan kanak-kanak, ibu tunggal, orang tua, atau mangsa sesuatu kejadian sebagai alat untuk menguasai perasaan khalayak. Pendekatan persembahan mesej secara fakta memerlukan pengiklan menggunakan data saintifik untuk menyokong sesuatu dakwaan mengenai kehebatan sesuatu barangan yang diiklankan. Iklan jenis ini biasanya menggunakan keputusan kajian di makmal sebagai bahan untuk mendapatkan keyakinan khalayak. Sementara pendekatan ugutan memaparkan mesej yang memberi amaran kepada khalayak bahawa sekiranya tidak menggunakan barangan berkenaan, khalayak akan rugi sama ada dari segi kewangan, keselamatan, atau peluang. Iklan jenis ini biasanya menggunakan peraturan undang-undang atau kenyataan daripada pihak berkuasa untuk mendapatkan kepercayaan khalayak.
picture generationpenjanaan gambarTeknologi MaklumatTiadaKaedah penjanaan gambar untuk sistem grafik interaktif. Terdapat dua pendekatan yang lazim digunakan iaitu pendekatan pemaparan fail dan pendekatan fail pemaparan berstruktur. Pendekatan pemaparan fail ialah kaedah menjana gambar dengan mengekalkan kesemua data grafik di dalam satu fail paparan sahaja yang digunakan untuk memandu pameran gambar. Pendekatan kedua iaitu pendekatan fail pemaparan berstruktur iaitu dengan mengekalkan data dalam struktur data jenis senarai yang kemudian digunakan untuk menjana fail paparan. Kelajuan interaksi sistem grafikal adalah berasaskan kepada program yang merentasi struktur data yang disusun dalam senarai untuk menghasilkan fail paparan untuk peranti paparan.
pluralismpluralismeKesusasteraanTiadaKonsep amalan yang memanfaatkan pendekatan yang pelbagai. Pemajmukan pendekatan ini bertolak daripada pandangan umum yang menganggap bahawa tiada teori yang dapat memberi semua jawapan, justeru pengkritik memerlukan gabungan pelbagai pendekatan. Konsep pemajmukan ini digunakan dalam sebarang disiplin teori seperti dalam ilmu linguistik kritikan kesusasteraan. Menurut Leech dan Short, pendekatan pemajmukan merupakan suatu kompromi kepada pandangan yang mengutamakan penggunaan satu teori sahaja.
emotional appealpemikat perasaanKomunikasiKorporatUsaha mendapatkan perhatian khalayak terhadap sesuatu perkhidmatan atau barangan yang dipromosikan dengan menggunakan pendekatan perasaan. Pendekatan perasaan dalam iklan diwujudkan dalam bentuk penulisan, pertuturan, lakonan, pemilihan warna, ruang, muzik, dan masa. Dalam bentuk penulisan, pemilihan kata-kata dan gaya penulisan perlu dilakukan secara kreatif. Dalam pertuturan dan lakonan, intonasi dan aspek komunikasi bukan lisan boleh mewujudkan kesan perasaan. Sementara itu, warna, ruang, muzik, dan masa yang dipilih untuk mengiringi sesuatu iklan boleh menguasai perasaan khalayak sekiranya bersesuaian dengan keperluan sesuatu iklan. Penggunaan pendekatan pemikat perasaan dalam iklan ialah amalan biasa kerana perasaan merupakan salah satu unsur utama dalam menentukan keputusan. Unsur perasaan boleh wujud dalam bentuk positif dan negatif. Contoh unsur perasaan positif ialah kasih sayang, rindu, simpati, empati, kasihan, seronok, bangga, dan gembira. Selain itu, suasana senja, hujan, matahari naik atau turun, serta warna dan muzik yang lembut boleh juga meruntun perasaan khalayak. Contoh unsur perasaan yang negatif pula ialah sedih, marah, benci, dendam, takut, bimbang, dan kecewa. Selain itu, suasana perang, kilat, ombak besar, musim tengkujuh, dan kebakaran juga boleh meruntun perasaan khalayak secara negatif.
contingency approachpendekatan luar jangkaan/pendekatan kontingensiPentadbiranPengurusan-
bottom-up approachpendekatan bawah-atasPengurusanPerancanganPendekatan komunikasi dalam pengurusan yang berkaitan dengan aliran maklumat dari lapisan bawah organisasi naik ke lapisan lebih atas. Matlamat akhir pendekatan ini adalah untuk merumuskan kemuktamadan maklumat berdasarkan interaksi di setiap peringkat. Contoh pendekatan bawah-atas adalah dengan cara sumbang saran. Lihat juga sumbang saran.
behaviouralismbehaviouralismeSains PolitikPolitik PerbandinganPendekatan yang menjelaskan persoalan fakta dalam sesuatu analisis politik. Menurut pendekatan ini, sesuatu kajian atau analisis politik perlu mengambil kira faktor ekonomi, sosial dan psikologi. Pendekatan ini cuba memahami politik dengan melihat perkaitan antara elemen tingkah laku masyarakat seperti sikap, kepercayaan, nilai, norma dan adat dengan aspek politik seperti pilihan raya, parti politik, penyertaan politik kumpulan pendesak, revolusi dan sebagainya. Pendekatan ini juga tidak melihat politik hanya bersifat keinstitusian seperti parlimen, kerajaan, legislatif, kehakiman dan pentadbiran awam. Dalam konteks ilmu politik, pendekatan ini muncul kesan daripada reaksi intelektual untuk menjadikan disiplin politik lebih bersifat holistik dan saintifik. Pendekatan ini diperkenalkan oleh Charles E. Merriam dari Universiti Chicago pada tahun 1940-an dan kemudiannya dikembangkan oleh anak murid beliau antaranya V.O. Key, David B. Truman, Herbert Simon dan Gabriel Almond yang lebih popular dikenali sebagai "Chicago School of Thought". Sinonim faham tingkah laku.
profit maximization approachpendekatan pemaksimum keuntunganSosiologiTiadaPendekatan peletakan industri yang menyeimbangkan pendekatan kos terendah dan analisis kawasan pasaran.
12345678910...

Kembali ke atas