SEGI EMPAT SAMA | Segi empat sama ialah rajah satah dalam geometri, yang mempunyai empat sisi yang lurus dan empat sudut tegak (90º) yang sama. Jika setiap sisi pada sesuatu segi empat sama berukuran empat sentimeter panjang, maka segi empat sama tersebut boleh dipotong menjadi 4 x 4, atau 16 segi empat sama yang lebih kecil yang mempunyai sisi satu sentimeter panjang. Luas segi empat sama tersebut bersamaan 16 sentimeter persegi (lihat Ukuran persegi ). Dalam aritmetik dan algebra, kuasa dua bagi sesuatu kuantiti ialah hasil kuantiti itu sendiri. Contohnya, 16 ialah kuasa dua 4, kerana 4 x 4 = 16. Jika b mewakili sebarang kuantiti, maka kuasa dua bagi b , atau b+ b, ditulis sebagai b² . Angka 2 kecil yang ditulis di sebelah kanan dan atas huruf b dikenali sebagai eksponen . Eksponen 2 tersebut menunjukkan bahawa kuantiti b hendaklah diambil dua kali sebagai satu faktor. Lihat juga Kuasa; Punca kuasa dua; Sisi empat. | UMUM | |
SEGI EMPAT TEPAT | Segi empat tepat ialah rajah bersisi empat satah yang mempunyai empat sudut tepat. Misalnya, papan hitam ialah segi empat tepat. Segi empat tepat ialah segi empat selari yang bersudut tepat. Kedua-dua sisinya yang bertentangan adalah selari dan sama. Jika keempat-empat sisinya sama, maka segi empat itu ialah segi empat sama. | UMUM | |
TEKA SILANG KATA | Teka silang kata ialah permainan kata yang popular. Ia biasanya dimainkan pada gambar rajah segi empat sama hitam dan putih. Satu set takrif atau klu bernombor biasanya dicetak berhampiran dengan gambar rajah ini. Tujuannya adalah untuk menjawab klu dengan kata yang bersilang melintang dan ke bawah gambar rajah ini. Pemain menulis setiap kata jawapan dalam baris segi empat sama yang kosong pada nombor yang sepadan dengan nombor klu. | UMUM | |
ANJING TERRIER BOSTON | Anjing terrier Boston ialah anjing kecil yang mempunyai bulu licin berwarna gelap. Dada, leher, dan kakinya berbulu putih. Anjing ini mempunyai kepala berbentuk segi empat sama dan hidung yang pendek. | UMUM | |
TINJU | Tinju ialah sukan apabila dua petinju bertarung antara satu sama lain dengan menggunakan penumbuk mereka. Petinju memakai sarung tangan berpad tebal dan bertarung di kawasan segi empat sama, berpagar tali yang dinamakan gelanggang. Perlawanan tinju yang baik antara dua petinju yang setanding memperlihatkan kekuatan dan kemahiran yang pantas, ganas. | UMUM | |
SISI EMPAT | Sisi empat ialah rajah yang mempunyai empat sisi lurus, iaitu poligon empat sisi. Sisi empat yang sisi berlawanan adalah selari dikenali segi empat selari. Sisi dan sudut berlawanan dalam segi empat selari adalah sama. Jika kesemua sudut dalam segi empat selari adalah bersudut tepat, ia dikenali segi empat tepat. Kalau kesemua empat sisi adalah sama, ia dikenali rombus. Segi empat selari yang mempunyai empat sisi sama dan empat sudut tepat dikenali segi empat sama. Keluasan L satu segi empat selari dengan tapak d dan ketinggian t dikira dengan formula L = dt. Ketinggian ialah garis tegak antara dasar dan sisi berlawanan dengannya. | UMUM | |
PUDINA | Pudina ialah nama bagi satu famili tumbuhan. Tumbuhan pudina mempunyai batang segi empat sama. Sesetengah tumbuhan mempunyai batang yang dinamakan stok akar yang tumbuh di sepanjang permukaan tanah. Daunnya yang berbau wangi tumbuh dua-dua, setiap satunya disebelah batang. Kebanyakan tumbuhan pudina mempunyai bunga berbibir dua yang kecil, berwarna putih, kebiruan atau kesamaran. Bunganya kadangkala tumbuh pada spika di hujung batang. | UMUM | |
ALBERS, JOSEF | Albers, Josef (1888–1976) ialah pelukis dan guru Jerman. Albers menumpukan perhatian tentang cara warna dibuat untuk menunjukkan hubungannya dengan gambar. Untuk beberapa tahun, dia memberi tumpuan pada satu bentuk sahaja, iaitu segi empat sama. Dia menamakan lukisan segi empat samanya, Homage to the Square . | UMUM | |
DAM | Dam ialah permainan di atas papan dam oleh dua orang pemain. Papan dam biasanya mempunyai 64 segi empat yang berselang berwarna gelap dan cerah. Setiap pemain mempunyai 12 objek kecil sama ada berbentuk bulat atau leper yang dikenali sebagai buah dam. | UMUM | |
SONATA | Sonata ialah gubahan instrumental yang mengandungi beberapa pergerakan. Sesebuah sonata mempunyai kontras tempo dan kekunci, tetapi pergerakannya adalah berkaitan antara satu sama lain dari segi pemikiran. Sonata yang digubah selepas pertengahan tahun 1700-an mengandungi tiga atau empat pergerakan. Sonata klasik biasa bermula dengan alegro yang hebat (pergerakan rancak). Pergerakan kedua perlahan, berirama, dan berlirik. Pergerakan ketiga yang hanya merupakan pilihan, biasanya ringan dan lemah gemalai, dan mungkin dalam bentuk tarian atau scherzo (gurauan). Pergerakan terakhir atau finale mengikut rentak rancak dan riang. Lihat juga Muzik klasik (Bentuk sonata). | UMUM | |