Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[wa.Öad] | وعد

Definisi : Ar 1. janji: tiadalah kami kedua-dua ini mengubah ~ kami dan setia kami; melupakan ~ mengingkari janji; mengubahkan ~ me­mungkiri janji; 2. sampai janjinya (ajalnya); datang ~ Allah atasnya sampai janjinya, mati; berwaad membuat (mengikat) perjanjian, berjanji: jikalau tuanku mahu anak patik itu, mahulah Duli Yang Dipertuan ~ dgn patik. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
waad
Bahasa Asal :Arab
Rujuk :janji


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
covenantwaadGeografiTiadaTiada
covenantwaadUndang-undangTiadaTiada
implied convenantwaad tersiratUndang-undangTiadaTiada
restrictive covenantwaad penyekatUndang-undangTiadaTiada
restrictive convenantwaad mengehadPerancangan dan Pembangunan BandarTiadaSatu persetujuan yang dicapai antara pemilik tanah dengan pemilik tanah yang berjiran yang mengehadkan cara penggunaan tanah untuk faedah pemilik tanah yang berjiran.
breash of covenantmungkir waadUndang-undangTiadaTidak melaksanakan perkara yang dipersetujui atau melakukan perkara yang dijanjikan tidak akan dilakukan atau tidak melakukan perkara yang dijanjikan.
deed of covenantsurat ikatan waadPentadbiran PerniagaanTiadaTiada
miscarriage of justiceketidakadilanUndang-undangUndang-undang AntarabangsaKegagalan mahkamah dalam mentadbir keadilan sehingga menyebabkan seseorang yang tidak bersalah disabitkan bersalah. Ketidakadilan berlaku apabila mahkamah tidak membenarkan tertuduh membawa saksi atau diwakili oleh peguam, atau perbicaraan dilakukan secara tertutup. Dalam konteks undang-undang antarabangsa, ketidakadilan dapat dielakkan apabila negara menghormati hak individu untuk mendapatkan perbicaraan adil sebagaimana yang terdapat dalam Waad Antarabangsa Hak Sivil dan Politik 1966.
bellum justumbellum justumUndang-undangUndang-undang AntarabangsaTeori perang adil yang menyatakan bahawa pihak yang berperang hendaklah mempunyai alasan yang wajar untuk berperang. Teori ini membezakan keadaan penggunaan senjata yang dibenarkan dan keadaan penggunaan senjata yang tidak dibenarkan. Teori ini dikaji oleh ahli-ahli teologi moral, ahli etika dan pembuat dasar antarabangsa yang menyatakan bahawa sesuatu konflik keganasan sepatutnya perlu memenuhi kriteria-kriteria falsafah, agama dan politik. Konsep bellum justum berasal daripada tradisi Romawi kuno yang diterima menjadi undang-undang perang oleh golongan Kristian pada abad ke-4, seperti Agustinus dan pada abad ke-17 oleh Hugo Grotius. Teori ini tidak lagi diamalkan pada masa kini. Pada abad ke-20, konsep keselamatan bersama diperkenalkan oleh Waad Liga Bangsa-Bangsa dan kemudiannya diperteguhkan dalam Piagam PBB yang melarang penggunaan kekerasan melainkan hanya untuk mempertahankan diri dan dengan kebenaran Majlis Keselamatan PBB. Sinonim peperangan adil.
minority rightshak golongan minoritiUndang-undangUndang-undang AntarabangsaHak kelompok kecil orang yang sama keturunan, agama, bahasa, dan budaya yang tinggal di sesebuah negara, daerah atau tempat yang majoriti penduduknya berlainan keturunan, agama, bahasa dan budaya. Hak golongan tersebut terbahagi kepada dua, iaitu pertama, hak normal individu seperti hak untuk hidup dan hak kepada harta, dan kedua, hak bersama. Hak bersama merangkumi hak untuk mengamalkan budaya sendiri, menganuti dan mengamalkan agama sendiri, serta menggunakan bahasa sendiri. Bagi orang kelainan upaya, hak mereka termasuklah hak mengakses kemudahan awam, informasi dan pekerjaan, serta hak mendapat pendidikan secara inklusif. Hak golongan minoriti hendaklah dijamin oleh kerajaan agar mereka terpelihara daripada diskriminasi, penganiayaan dan penindasan. Hak golongan minoriti ada disentuh oleh Waad Antarabangsa Hak Sivil dan Politik 1966.

Kembali ke atas