Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[wah.yu] | وحي

Definisi : firman (kalam) Allah yg dibacakan kpd nabi dan rasul-Nya yg disampaikan sama ada melalui malaikat (Jibril) ataupun tanpa melaluinya: Nabi Muhammad SAW menerima ~ utk mengembangkan agama Islam; mewahyukan menurunkan wahyu kpd, menyampaikan petunjuk (pengajaran dll) dgn wahyu: wahyu disampaikan kpd Nabi oleh Jibril, dan segala apa yg diwahyukan kepadanya itu disampaikannya pula kpd sahabatsahabatnya; pewahyuan proses menyampaikan wahyu: ~ dan penyebaran al-Quran. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[wah.yu] | وحي

Definisi : petunjuk atau ajaran drpd Allah (yg diturunkan kpd nabi-nabi): Nabi Muhammad SAW banyak kali mendapat ~ drpd Tuhan. mewahyukan menurunkan ajaran dan kebenaran dgn wahyu: Allah ~ ajaran agama Islam kpd Nabi Muhammad SAW. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
wahyu (kata nama,)
Bahasa Asal :Arab
Bersinonim dengan petunjuk, wahi, tanzil.,


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
visionwahyuSejarahTiadaTiada
revelationpendedahan; wahyuPendidikanTiadaTiada
revelationpendedahan; wahyuSejarahTiadaTiada
reveal knowledgepengetahuan wahyuPendidikanTiadaIlmu yang diturunkan oleh Tuhan melalui orang perantaraan tertentu yang dipilih-Nya untuk disampaikan kepada masyarakat umum.
presentistkinianSejarahTiadaOrang yang berpegang kepada kepercayaan bahawa ramalan turunnya wahyu sedang berlaku dan menuju ke arah pelaksanaan sepenuhnya.
deismdeismeKesusasteraanTiadaFahaman yang berpegang kepada kewujudan Tuhan tetapi tidak menerima wahyu atau ilham atau rukun-rukun agama, muncul pada abad ke-17 dan ke-18.
deismdeismeSejarahTiadaFahaman yang berpegang kepada kewujudan Tuhan tetapi tidak menerima wahyu atau ilham atau rukun-rukun agama, muncul pada abad ke-17 dan ke-18.
existencekewujudanSejarahTiada1. Perihal ada atau wujud, atas kesedaran manusia menerima kenyataan tersebut misalnya kewujudan Tuhan dalam agama wahyu walaupun tidak dapat dilihat rupa atau wajahNya.
ethical theoryteori etikaPentadbiranPentadbiran Awam

Prinsip yang biasanya dibahagikan kepada empat aliran pemikiran iaitu (i) teori empirikal yang menegaskan bahawa etika lahir melalui pengalaman keinsanan dan dizahirkan melalui persetujuan bersama (ii) teori rasional yang menyatakan bahawa masyarakat menentukan sesuatu kebaikan atau keburukan itu berasaskan kemunasabahan (sebab musabab) (iii) teori intuitif menegaskan bahawa manusia secara fitrahnya memiliki dan memahami apa yang baik dan apa yang buruk (iv) teori wahyu (tanzil) yang menegaskan bahawa penentuan baik dan buruk adalah berasaskan kepada prinsip ketuhanan.


Kembali ke atas