Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[Öa.syi/]/[a.syi/] | عاشيق

Definisi : 1. menaruh berahi atau perasaan cinta yg amat sangat (terhadap seseorang), berahi (akan), cinta (akan): raja itu sedang ~ kpd tuan puteri; 2. sedang sibuk, leka (dgn sesuatu), khayal (melakukan sesuatu): kalau dah ~ ber-bual lupa akan makan; ~ maksyuk a) berkasih-kasihan; b) orang yg sedang ber­kasih-kasihan, sepasang kekasih; c) Tuhan dan hamba-Nya; 3. Ar orang yg menetapkan renungan dan pandangan rohaniah pd Allah SWT kerana didorong oleh cinta dan kasih kepada-Nya; asyik-asyik balik-balik, sering kali: ~ per­kara itu juga yg dibangkitkannya; mengasyikkan 1. menimbulkan berahi (pd seseorang), menimbulkan perasaan cinta (pd): Rohani dgn baju yg pendek dan jarang, begitu ~ kekasihnya; 2. membuat atau menye­bab­kan asyik (leka dsb), melekakan, mengkhayalkan: kisah itu cukup ~; buku cerita yg ~ pembaca; keasyikan kelekaan (sewaktu sedang me­la­ku­kan sesuatu): mereka memerhatikan ~ gadis itu memetik bunga di taman; keasyik-asyikan sangat asyik (berahi, leka, dll). (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata asyik

Puisi
 

Anak burung pandai berenang,
     Menghilang di rimba hutan berduri;
Malang hamba asyik terkenang,
     Orang dikenang membenci diri.


Lihat selanjutnya...(6)
Peribahasa

Seperti bulan dimakan rahu.

Bermaksud :

Memeluk kekasih dengan asyik sekali. rahu = ular naga yang dipercayai menyebabkan gerhana bulan (matahari).

 

Lihat selanjutnya...(5)


Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
ralet[ÒA.let]kata adjektifasyik, leka.Ralet sunggoh depa beborak kat bataeh tu.[ÒA.let suN.goh dE.pA b«.b.ÒA/ kAt bA.tAEh tu]Asyik sungguh mereka bersembang di batas padi itu.
idap[i.dAp]kata adjektifasyik atau leka.Dia dok idap tengok tb, sampai lupa nak baca buku.[di.jA do/ i.dAp tE.N/ ti.bi sAm.pAj lu.pA n/ bA.tSA bu.ku]Dia leka menonton tv, sehingga lupa hendak membaca buku.
behi[b«.hi]kata adjektifasyik, gemar, suka, ingin sepenuh hati.Depa behi sunggoh dengan sayoq keladi.[dE.pA b«.hi suN.goh d«.NAn sA.jâÖ k«.lA.di]Mereka gemar sungguh dengan sayur keladi.
mengeben[m«.NE.bEn]kata kerjamengurat, memikat.Dia tu tak buleh tengok pompuan dahi licin, dia asyik dok mengeben.[di.jA tu tA/ bu.leh tE.N/ pom.pu.wAn dA.hi li.tSin di.jA A.Se/ do/ m«.NE.bEn]Dia itu pantang melihat perempuan berdahi licin, terus menguratnya.
tumpu[tum.pu]kata tugassampai, hingga (kata hubung).Dia dok buat kreja tu dari pagi tumpu petang.[di.jA do/ bu.wAt kÒ«.dZA tu dA.Òi pA.gi tum.pu p«.tAN]Dia asyik membuat kerja itu dari pagi sehingga petang.
   2. mengambil atau menghabiskan (sedikit demi sedikit); karau.Kreja malaeh, asyek dok geret duet pesaka tu saja.[kÒ«.dZA mA.lAEh A.Se/ do/ g«.Òet du.wet p«.sA.kA tu sA.dZA]Dia malas bekerja hanya asyik menghabiskan wang pusaka itu sahaja.
menereloh[m«.n«.Ò«.lh]kata kerjatidur sepanjang masa (tentang orang).Pak hang menereloh siang malam, kreja tak mau buat.[pA/ hAN m«.n«.Ò«.lh si.jAN mA.lAm kÒ«.dZA tA/ mAw bu.wAt]Ayah engkau asyik tidur siang malam, kerja tidak mahu buat.
baloq liat[bA.lâÖ li.jAt] pemalas, degil.Hang ni baloq liat sunggoh, pagi petang dok nak tidoq saja.[hAN ni bA.lâÖ li.jAt suN.goh pA.gi p«.tAN do/ nA/ ti.dâÖ sA.dZA]Kamu ini pemalas sungguh, pagi petang asyik tidur saja.
jejet[dZE.dZEt]kata kerjaperli, usik (tentang kelakuan, percakapan).Hang jangan dok jejet Pak Mat sengau tu, sekali dia mengamok, terok hang.[hAN dZA.NAn do/ dZE.dZEt pA/ mAt s«.NAw tu s«.kA.li di.jA m«.NA.mo/ t«.Òo/ hAN]Jangan kamu asyik mengusik Pak Mat sengau itu, sekali dia mengamuk, teruklah kamu.
tegadaeh[t«.gA.dAEh]kata kerjatersepak kaki sendiri (ketika berjalan, berlari, bermain) yang boleh menyebabkannya jatuh.Masa dia dok bejalan, dia tegadaeh kaki pasai dia ralet dok perati kat laen.[mA.sA di.jA do/ b«.dZA.lAn di.jA t«.gA.dAEh kA.ki pA.sAj di.jA ÒA.l«t do/ p«.ÒA.ti kAt lAen]Semasa berjalan, dia tersepak kakinya sendiri kerana asyik melihat ke arah lain.
12

Kembali ke atas