Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[bu.kan] | بوکن

Definisi : 1 berlain drpd yg sebenarnya; tidak benar: Dia ~ saudaraku. Ini singa, ~ harimau. 2 kata yg digunakan pd akhir ayat utk menanyakan benar tidaknya sesuatu: Engkau hendak ke pasar, ~? bukan-bukan 1 tidak masuk akal; tidak munasabah; mustahil: Jangan suka menceritakan yg ~. 2 amat sangat; terlalu sangat: Barang ini ~ mahalnya. membukankan mengatakan bukan; menyangkal: Dia telah ~ semua tuduhan yg dilemparkan kpdnya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata bukan

Puisi
 

Hendak dipais bukan todak,
     Hendak dibemban bukan terung;
Hendak menangis bukan budak,
     Hendak terbang bukan burung.


Lihat selanjutnya...(148)
Peribahasa

Angan-angan mengikat tubuh.

Bermaksud :

Besusah hati kerana memikirkan perkara yang bukan-bukan.

 

Lihat selanjutnya...(37)

187

There are plenty more fish in the sea

Orang atau sesuatu yang sudah terlepas dari tangan boleh dicari ganti. (Peribahasa ini lazimnya diucapkan untuk memujuk orang yang kecewa sebab putus cinta)

Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor.

"Don't be sad. There are plenty of more fish in the sea, you know. Sooner or later, you'll find a new love," Din says, conforting his friend.

''Jangan bersedih. Kata orang, bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor. Lambat laun kau akan mendapat penggantinya,'' kata Din yang cuba menenangkan hati kawannya itu.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(27)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
   2. membuat sesuatu dengan sesuka hati.Lantakla, depa nak buat apa pon, bukan duet kupang kita.[lAn.tA/.lA dE.pA nA/ bu.wAt A.pA pon bu.kAn duwe ku.pAN ki.tA]Biarkan apa yang hendak dibuat oleh mereka kerana bukan wang ringgit kita.
perasan II[p«.ÒA.sAn]kata adjektifmegah, berasa bangga, menunjuk-nunjuk.Jangan la dok perasan sangat, hak kaya tu pak hang, bukan hang.[dZA.NAn lA do/ p«.ÒA.sAn sA.NAt hA/ kA.jA tu pA/ hAN bu.kAn hAN]Janganlah megah sangat, yang kaya itu ayah kamu, bukan kamu.
kenen[kE.nEn]kata kerjamenujukan perkataan kepada seseorang tetapi dengan cara mengiaskannya kepada orang lain, sindir.Aku tau, dia bukan nak kata kat Mat, tapi nak kenen kat aku.[A.ku tAw di.jA bu.kAn nA/ kA.tA kAt mAt tA.pi nA/ kE.nEn kAt A.ku]Aku tahu, dia bukan hendak menujukan kata-katanya kepada Mat tapi menyindir aku.
het[het]kata namasebab, perkara, hal.Depa bekelai bukan ada het pon.[dE.pA b«.k«.lAj bu.kAn A.dA het pon]Mereka berkelahi tanpa sebarang sebab.
melentang abau[m«.l«n.tAN A.bAw] tidur dalam keadaan melentang. Kebiasaannya bukan atas katil atau dalam bilik tidur tetapi di tempat lain seperti di muka pintu dan lain-lain.Lepaeh makan nasik, Pak Kasim melentang abau kat serambi.[l«.pAEh mA.kAn nA.si/ pA/ kA.sim m«.l«n.tAN A.bAw kAt s«.ÒAm.bi]Selepas makan nasi, Pak Kasim tidur terlentang di serambi.
cuci calat[tSu.tSi tSA.lAt] habis licin, terlalu bersih.Rumah dia bukan maen punya cuci calat, payah nak cari habok pon.[Òu.mAh di.jA bu.kAn mAen pu.øA tSu.tSi tSA.lAt pA.jAh nA/ tSA.Òi hA.bo/ pon]Rumahnya amat bersih, tiada habuk sedikit pun.
kona I[k.nA]kata kerja1. menipu atau memperdaya (kiasan)Dia tu bukan buleh pecaya sangat, tara mak pak dia pun dia sanggop kona, tambahla orang laen.[di.jA tu bu.kAn bu.leh p«.tSA.jA sA.NAt tA.ÒA mA/ pA/ di.jA pon di.jA sAN.gop k.nA tAm.bAh.lA .ÒAN lAen]Dia tidak boleh dipercayai sangat, sedangkan ibu bapanya tergamak ditipunya, inikan pula orang lain.
kanyiaq[kA.øi.jAâÖ]kata adjektifberkenaan fikiran yang belum matang, belum sempurna atau masih muda.Budak-budak tu bukan reti lagi nak becakap pasai politik, umoq baru belaeh-belaeh taon, dok kanyiaq lagi.[bu.dA/.bu.dA/ tu bu.kAn Ò«.ti lA.gi nA/ b«.tSA.kAp pA.sAj p.li.ti/ u.mâÖ bA.Òu b«.lAeh.b«.lAeh tAon do/ kA.øi.jAâÖ lA.gi]Budak-budak itu belum mahir lagi bercakap tentang politik, umur baru belasan tahun, masih belum matang.
perak[p«.ÒA/]kata adjektifhairan, tercengang kerana pertama kali melihat sesuatu dan sebagainya.Budak ulu tu baru mai Kwala Lumpoq perak bukan maen.[bu.dA/ u.lu tu bA.Òu mAj kwA.lA lum.p)Ö p«.ÒA/ bu.kAn mAen]Budak kampung itu nampak tercengang-cengang sangat kerana baru pertama kali datang ke Kuala Lumpur.
tedahak[t«.dA.hA/]kata adjektifberasa kecewa atau hampa kerana tidak mendapat sesuatu yang diharapkan; tedehak.Dia rasa tedahak bila bukak tengok periok nasik, bukan takat nasik, kerak pon tak dak.[di.jA ÒA.sA t«.dA.hA/ bi.lA bu.kA/ tE.N/ p«.Òi.jo/ nA.si/ bu.kAn tA.kAt nA.si/ k«.ÒA/ pon tA/ dA/]Dia merasa hampa apabila dibukanya periuk nasi, jangankan nasi, kerak pun tiada.
12

Kembali ke atas