Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[fi.ki.ran] | فيکيرن

Definisi : 1 daya berfikir; akal: hilang ~ tidak tahu akan apa yg harus dilakukan; hilang akal. 2 hasil berfikir; pendapat: Itu bukan ~nya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[fi.ki.ran] | فيکيرن

Definisi : 1. daya berfikir, akal, ingatan; hilang ~ hilang akal; kurang (panjang, tajam) ~ kurang (panjang, tajam) akal; sakit ~ gila; 2. hasil pemikiran, pendapat, pertimbangan akal, upaya, muslihat: itu bukan ~nya sendiri; apa ~mu sekarang ini, kita sudah kena tipu; mendapat ~ mendapat muslihat; 3. niat, cita-cita, angan-angan: tidak ada ~ hendak bekerja; 4. perhatian, minat: sangat sedikit ~nya pd pelajaran; menaruh ~ menaruh perhatian; (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata fikiran

Puisi
 

Besok hari selasa,
     Lusa hari Rabu;
Kalau buat kerja tak dapat rasa,
     Fikiran kita langsung tak tentu.


Lihat selanjutnya...(3)
Peribahasa

Leka senantiasa di lipatan sanggul;
     fikiran singkat akal pun tumpul.

Bermaksud :

Gilakan seorang perempuan sehingga lupa akan makan dan minum.

 

Lihat selanjutnya...(17)

Glosari Dialek Kedah

Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
kanyiaq[kA.øi.jAâÖ]kata adjektifberkenaan fikiran yang belum matang, belum sempurna atau masih muda.Budak-budak tu bukan reti lagi nak becakap pasai politik, umoq baru belaeh-belaeh taon, dok kanyiaq lagi.[bu.dA/.bu.dA/ tu bu.kAn Ò«.ti lA.gi nA/ b«.tSA.kAp pA.sAj p.li.ti/ u.mâÖ bA.Òu b«.lAeh.b«.lAeh tAon do/ kA.øi.jAâÖ lA.gi]Budak-budak itu belum mahir lagi bercakap tentang politik, umur baru belasan tahun, masih belum matang.
cerodong[tS«.ҍ.dN]kata adjektifbelum matang (remaja) fikiran dan perlakuannya (misalnya bertindak tanpa berfikir panjang).Hang tok sah dok ambek ati apa hak budak tu kata kat hang, pasai dia tu cerodong lagi.[hAN to/ sAh do/ Am.be/ A.ti A.pA hA/ bu.dA/ tu kA.tA kAt hAN pA.sAj di.jA tu tS«.ҍ.dN lA.gi]Tidak usahlah awak berasa tersinggung dengan kata-katanya, kerana budak itu masih mentah lagi.
bala kerosek[bA.lA k«.ҍ.sE/]pengacau, pengganggu (orang, peristiwa atau kejadian) yang merungsingkan fikiran.Dah besara tu dok la diam-diam, jangan pi dok jadi bala kerosek sana sini.[dAh b«.sA.ÒA tu do/ lA di.jAm.di.jAm dZA.NAn pi do/ dZA.di bA.lA k«.ҍ.sE/ sA.nA si.ni]Setelah bersara, duduklah diam-diam, jangan mengganggu orang di sana sini.

Kembali ke atas