Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ham.pir] | همڤير

Definisi : 1. berdampil (dgn seseorang), ber­damping (dgn seseorang), dekat, rapat: marilah anakanda ~ dgn ayahanda; ~ kpd mendekati; 2. tidak jauh (bkn jarak, per­hubungan), dekat, rapat: Petaling Jaya bandar yg ~ sekali dgn Kuala Lumpur; Nabi Muhammad SAW mula-mula menyampai­kan ajaran Islam kpd orang yg paling ~ dengannya iaitu isterinya Khadijah; 3. kurang sedikit drpd (waktu, bilangan berikut­nya, kuantiti, jumlah seluruhnya), dekat: sudah ~ setengah jam dia menunggu di situ; ~ seratus orang hadir dlm majlis itu; mangkuk getahnya ~ penuh dgn susu getah; 4. nyaris, sedikit lagi akan ...; ~ mati nyaris mati; 5. tidak lama lagi akan, dlm sedikit masa lagi: sekolah sudah ~ dibuka; ~ siap dibina; ~ selesai; ~ gurun (Geog) (kawasan, daerah) yg berhampiran (dan keadaan iklimnya hampir sama) dgn gurun; wang ~ (Eko) harta yg mudah dijadikan wang; hampir-hampir akan berlaku sesuatu, nyaris-nyaris, cemas-cemas: masih sempat menyelamatkan isterinya yg ~ tenggelam itu; mereka ~ sepakat; hampirkan hampir akan; berhampiran = ~ dgn berdekatan (dgn), tidak berapa jauh (dr): pulau-pulau yg ~ dgn Australia; sungai yg ~ dgn rumah; menghampiri mendekati, datang men­dekati, merapati: perempuan itu datang ~ saya; menghampirkan mendekatkan, men­dam­ping­­kan, merapatkan: maka usungan pun dihampirkan orang; terhampir terdekat; hampiran tempat yg dekat, dekatan; kehampiran perihal (keadaan, kedudukan, dsb) hampir atau dekat dgn; penghampiran proses (hal) meng­hampir­­kan atau menghampiri sesuatu: alam nyata ini boleh diketahui melalui proses ~. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
hampir (adverba)
1. Dalam konteks jarak
bersinonim dengan dekat, rapat,
Berantonim dengan jauh

2. Dalam konteks masa
bersinonim dengan tidak lama lagi, sedikit masa lagi, sekejap lagi, sebentar lagi,

Kata Terbitan : hampir-hampir, berhampiran, menghampiri, menghampirkan, kehampiran,

Puisi
 

Hari hampir sudah siang,
     Fajar di hulu sudah benderang;
Aku duduk di Muha Lawang,
     Makin bertambah hatiku pusang.


Lihat selanjutnya...(6)
Peribahasa

Genting menanti putus,
     biang menanti tembuk.

Bermaksud :

Suami isteri yang hampir bercerai; perkara yang hampir putus. (Peribahasa lain yang sama makna: Biang menanti tembuk).

 

Lihat selanjutnya...(13)


Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
mepeh[m:E.pEh]kata adjektifhampir rebah, hampir jatuh.Aye tu mepeh lepah keno pekong ko ambo.[A.jE tu m:E.pEh l«.pAh k«.n p«.kN k Am.b]Ayam tu hampir rebah selepas saya membalingnya dengan batu.
malo[mA.l]kata adjektifberkenaan bunga, kulat dan lain-lain yang hampir layu.Bungo roh tu malo doh.[bu.N roh tu mA.l dh]Bunga mawar tu dah hampir layu.
bole[b.lE]kata adjektifberkenaan penglihatan yang hampir kabur.Mato budok tu bole keno batu bidah mareng.[mA.t bu.d/ tu b.lE k«.n bA.tu b:i.dAh m:A.ÄeN]Mata budak tu hampir buta terkena batu lastik semalam.
oka[.kA]kata kerjamembalik-balikkan nasi yang hampir masak, karih.Oka gak nasik atah dapo tu, nok masok doh tu.[.kA gA/ nA.si/ A.tAh dA.po tu n/ mA.s/ dh tu]Balik-balikkanlah nasi di atas dapur tu, dah hampir masak dah.
tereh[t:«.ÄEh]kata adjektifberkenaan wang perbelanjaan dan lain-lain yang hampir habis.Pinje pitih demo duwo tigo riya, ambo tereh sangak doh ni.[pin.dZE pi.tih dE.m du.w ti.g Äi.jA Am.b t:«.ÄEh sA.NA/ dh ni]Pinjam duit kamu dua tiga ringgit, saya dah hampir kehabisan wang sekarang ni.
   2. berkenaan pelita yang hampir padam, malap.2. Pelito dapo tu beleh doh, keno boh minyok.[:2. Pelita di dapur tu dah malap, kena bubuh minyak.
semeh[s«.mEh]kata adjektifhampir sama atau serupa dengan seseorang, seiras, mirip.Rupo penyanyi tu nok semeh denge rupo tune ambo.[Äu.p p«.øA.øi tu n/ s«.mEh d«.NE Äu.p tu.nE Am.b]Iras wajah penyanyi tu mirip wajah tunang saya.
sering[s«.ÄiN]kata adjektifberkenaan nasi yang hampir masak, kering.Nasik tu sering doh, meta lagi masokla.[nA.si/ tu s«.ÄiN dh m«.tA lA.gi mA.s/.lA]Nasi tu sudah kering, sebentar lagi masaklah.
lolo[l:.l]kata adjektifnyaris berlaku sesuatu, hampir, dekat.Diyo nok jatoh lolo doh, mujo aku tarek.[di.j n/ dZA.toh l:.l dh mu.dZo A.ku tA.Äe/]Dia nyaris nak jatuh, mujurlah saya menariknya.
sebe[s«.bE]kata adjektifberkenaan cahaya yang tidak terang, malap, suram.Plito tu sebe pasa minyok nok abih.[pli.t tu s«.bE pA.sA mi.ø/ n/ A.bih]Pelita tu malap sebab minyaknya hampir habis.
12

Kembali ke atas