Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ham.pir] | همڤير

Definisi : 1. berdampil (dgn seseorang), ber­damping (dgn seseorang), dekat, rapat: marilah anakanda ~ dgn ayahanda; ~ kpd mendekati; 2. tidak jauh (bkn jarak, per­hubungan), dekat, rapat: Petaling Jaya bandar yg ~ sekali dgn Kuala Lumpur; Nabi Muhammad SAW mula-mula menyampai­kan ajaran Islam kpd orang yg paling ~ dengannya iaitu isterinya Khadijah; 3. kurang sedikit drpd (waktu, bilangan berikut­nya, kuantiti, jumlah seluruhnya), dekat: sudah ~ setengah jam dia menunggu di situ; ~ seratus orang hadir dlm majlis itu; mangkuk getahnya ~ penuh dgn susu getah; 4. nyaris, sedikit lagi akan ...; ~ mati nyaris mati; 5. tidak lama lagi akan, dlm sedikit masa lagi: sekolah sudah ~ dibuka; ~ siap dibina; ~ selesai; ~ gurun (Geog) (kawasan, daerah) yg berhampiran (dan keadaan iklimnya hampir sama) dgn gurun; wang ~ (Eko) harta yg mudah dijadikan wang; hampir-hampir akan berlaku sesuatu, nyaris-nyaris, cemas-cemas: masih sempat menyelamatkan isterinya yg ~ tenggelam itu; mereka ~ sepakat; hampirkan hampir akan; berhampiran = ~ dgn berdekatan (dgn), tidak berapa jauh (dr): pulau-pulau yg ~ dgn Australia; sungai yg ~ dgn rumah; menghampiri mendekati, datang men­dekati, merapati: perempuan itu datang ~ saya; menghampirkan mendekatkan, men­dam­ping­­kan, merapatkan: maka usungan pun dihampirkan orang; terhampir terdekat; hampiran tempat yg dekat, dekatan; kehampiran perihal (keadaan, kedudukan, dsb) hampir atau dekat dgn; penghampiran proses (hal) meng­hampir­­kan atau menghampiri sesuatu: alam nyata ini boleh diketahui melalui proses ~. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
hampir (adverba)
1. Dalam konteks jarak
bersinonim dengan dekat, rapat,
Berantonim dengan jauh

2. Dalam konteks masa
bersinonim dengan tidak lama lagi, sedikit masa lagi, sekejap lagi, sebentar lagi,

Kata Terbitan : hampir-hampir, berhampiran, menghampiri, menghampirkan, kehampiran,

Puisi
 

Hari hampir sudah siang,
     Fajar di hulu sudah benderang;
Aku duduk di Muha Lawang,
     Makin bertambah hatiku pusang.


Lihat selanjutnya...(6)
Peribahasa

Genting menanti putus,
     biang menanti tembuk.

Bermaksud :

Suami isteri yang hampir bercerai; perkara yang hampir putus. (Peribahasa lain yang sama makna: Biang menanti tembuk).

 

Lihat selanjutnya...(13)


Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
nahi-nahi[nA.hi.nA.hi]kata adjektifhampir-hampir, nyaris.Kereta dia nahi-nahi masok paret kalu lori tu tak elak.[k«.ÒE.tA di.jA nA.hi.nA.hi mA.so/ pA.Òet kA.lu l.Òi tu tA/ E.lA/]Keretanya hampir-hampir jatuh ke dalam parit kalau lori tersebut tidak mengelak.
   2. berkenaan pokok yang ditebang hampir tumbang.Pi jaoh-jaoh, pokok tu dah nak ruat.[pi dZAoh.dZAoh p.k/ tu dAh nA/ Òu.wAt]Pergi jauh-jauh, pokok itu hampir tumbang.
merelop[m«.ÒE.lp]kata adjektifkeadaan waktu hampir akan malam, senja kala, senja.Budak-budak kecik tak baek maen kat luaq rumah masa merelop.[bu.dA/.bu.dA/ k«.tSi/ tA/ bAe/ mAen kAt lu.wA)Ö Òu.mAh mA.sA m«.ÒE.lp]Kana-kanak tidak baik bermain di luar rumah pada waktu senja.
lasu[lA.su]kata adjektifberkenaan buah-buahan atau sayur-sayuran yang terlalu masak hingga hampir busuk, layu.Buah hak depa makan nak maneh silut, pasai buah tu dah lasu.[bu.wAh hA/ dE.pA mA.kAn nA/ mA.neh si.lut pA.sAj bu.wAh tu dAh lA.su]Buah yang dimakan oleh mereka itu agak masam sedikit kerana buah itu sudah lasu.
ganteh I[gAn.teh]kata namasejenis makanan susu (lembu, kerbau) yang dicampur dengan gula pasir dan dimasak hampir kering (biasanya dibuat pencicah atau inti kuih)   
peruwap[p«.Òu.wAp]kata kerjameletakkan sesuatu (berkenaan ubi, kacang, bunga, ulam dan lain-lain) di atas nasi yang hampir masak dalam periuk untuk melembutkan bahan tersebut.Tulong peruwap sat terong ni, kita nak buat ulam makan nasik sat lagi.[tu.loN p«.Òu.wAp sAt t«.ÒoN ni ki.tA nA/ bu.wAt u.lAm mA.kAn nA.si/ sAt lA.gi]Tolong peruwap terung ini untuk kita jadikan ulam masa makan nasi sebentar lagi.
dikiaq[di.ki.jAâÖ]kata namalagu tradisi Melayu di Kedah yang dinyanyikan secara berkumpulan (biasanya orang lelaki). Liriknya daripada kitab Syaraful Anam (kitab berzanji). Dinyanyikan pada malam hari (biasanya hingga hampir pagi) pada majlis perkahwinan, berkhatan, berkhatam QurOrang bedikiaq kena minum banyak srebat campoq bijik selaseh.[.ÒAN b«.di.ki.jAâÖ k«.nA mi.num bA.øA/ sÒ«.bAt tSAm.pâÖ bi.dZi/ s«.lA.seh]Orang yang berdikir perlu banyak meminum air sirap tanpa ais yang dicampur dengan biji selasih.
merinin[m«.Òi.nin]kata adjektifbengkak, cekang, tegang, bengkak merinin.Bisoi kat betaeh dia bengkak merinin, dah nak pecah.[bi.soj kAt b«.tAEh di.jA b«N.kA/ m«.Òi.nin dAh nA/ p«.tSAh]Bisul dibetisnya sudah sangat bengkak dan hampir pecah.
makngot[mA/.Nt]kata adjektifberkenaan orang yang tidak cergas atau lembab.Makngot betoi budak tu, suroh kupeh nyoq sebijik pon dekat setengah jam baru sudah?[mA/.Nt b«.toj bu.dA/ tu su.Òoh ku.pAEh ø)Ö s«.bi.dZi/ pon d«.kAt s«.t«.NAh dZAm bA.Òu su.dAh]Lembap benar budak itu, disuruh mengupas kelapa sebiji pun hampir setengah jam baru siap?
conggoh[tSN.gh]kata nama1. kayu bercabang atau bercangap di hujungnya yang dicacak di tepi tangga untuk menyangkut cebok atau gayung sebagai alat pembasuh kaki.Conggoh tempat sangkot cebok tu dah nak reput, elok ganti hak laen.[tSN.gh t«m.pAt sAN.kut tSE.b/ tu dAh nA/ Ò«.put E.l/ gAn.ti hA/ lAen]Kayu bercangap penyakut gayung itu hampir reput, eloklah diganti dengan yang lain.

Kembali ke atas