Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ham.pir] | همڤير

Definisi : 1. berdampil (dgn seseorang), ber­damping (dgn seseorang), dekat, rapat: marilah anakanda ~ dgn ayahanda; ~ kpd mendekati; 2. tidak jauh (bkn jarak, per­hubungan), dekat, rapat: Petaling Jaya bandar yg ~ sekali dgn Kuala Lumpur; Nabi Muhammad SAW mula-mula menyampai­kan ajaran Islam kpd orang yg paling ~ dengannya iaitu isterinya Khadijah; 3. kurang sedikit drpd (waktu, bilangan berikut­nya, kuantiti, jumlah seluruhnya), dekat: sudah ~ setengah jam dia menunggu di situ; ~ seratus orang hadir dlm majlis itu; mangkuk getahnya ~ penuh dgn susu getah; 4. nyaris, sedikit lagi akan ...; ~ mati nyaris mati; 5. tidak lama lagi akan, dlm sedikit masa lagi: sekolah sudah ~ dibuka; ~ siap dibina; ~ selesai; ~ gurun (Geog) (kawasan, daerah) yg berhampiran (dan keadaan iklimnya hampir sama) dgn gurun; wang ~ (Eko) harta yg mudah dijadikan wang; hampir-hampir akan berlaku sesuatu, nyaris-nyaris, cemas-cemas: masih sempat menyelamatkan isterinya yg ~ tenggelam itu; mereka ~ sepakat; hampirkan hampir akan; berhampiran = ~ dgn berdekatan (dgn), tidak berapa jauh (dr): pulau-pulau yg ~ dgn Australia; sungai yg ~ dgn rumah; menghampiri mendekati, datang men­dekati, merapati: perempuan itu datang ~ saya; menghampirkan mendekatkan, men­dam­ping­­kan, merapatkan: maka usungan pun dihampirkan orang; terhampir terdekat; hampiran tempat yg dekat, dekatan; kehampiran perihal (keadaan, kedudukan, dsb) hampir atau dekat dgn; penghampiran proses (hal) meng­hampir­­kan atau menghampiri sesuatu: alam nyata ini boleh diketahui melalui proses ~. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
hampir (adverba)
1. Dalam konteks jarak
bersinonim dengan dekat, rapat,
Berantonim dengan jauh

2. Dalam konteks masa
bersinonim dengan tidak lama lagi, sedikit masa lagi, sekejap lagi, sebentar lagi,

Kata Terbitan : hampir-hampir, berhampiran, menghampiri, menghampirkan, kehampiran,

Puisi
 

Hari hampir sudah siang,
     Fajar di hulu sudah benderang;
Aku duduk di Muha Lawang,
     Makin bertambah hatiku pusang.


Lihat selanjutnya...(6)
Peribahasa

Genting menanti putus,
     biang menanti tembuk.

Bermaksud :

Suami isteri yang hampir bercerai; perkara yang hampir putus. (Peribahasa lain yang sama makna: Biang menanti tembuk).

 

Lihat selanjutnya...(13)


Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
nahi-nahi[nA.hi.nA.hi]kata adjektifberkenaan dengan kejadian yang hampir-hampir atau nyaris berlakuNahi-nahi aku nak beretoh dengan reta dia.[nA.hi.nA.hi A.ku nA b«.Ò«.toh d«.NAn ÒE.tA di.jA]Hampir-hampir saya terlanggar keretanya.
   2. berkenaan dengan lauk yang hampir habis; gayat, sayop.Baru pukoi satu, laok dah sereyat kat kantin.[bA.Òu pu.koj sA.tu lAo/ dAh s«.Ò«.jAt kAt kAn.tin]Baru pukul satu, lauk di kantin sudah hampir habis.
ngok-ngek II[N.NE]kata adjektifberkenaan dengan sesuatu (seperti pondok, rumah) yang hampir runtuhPondok tu dah ngok-ngek, jangan dok hinggut.[pon.do/ tu dAh No/.Ne/ dZA.NAn do/ hiN.gut]Pondok itu sudah hampir runtuh, jangan digoncang.
gayat[gA.jAt]kata adjektifberkenaan dengan lauk yang hampir habis; sayop, sereyat.Baru pukoi satu tengah hari, laok kenuri dah gayat.[bA.Òu pu.koj sA.tu t«.NAh hA.Òi lAo k«.nu.Òi dAh gA.jAt]Baru pukul satu tengah hari, lauk kenduri dah hampir habis.
sayop[sA.jop]kata adjektifberkenaan dengan lauk yang hampir habis gayat, sereyat.Baru pukoi satu setengah tengah hari, laok kenuri dah sayop, orang makin dok mai lagi.[bA.Òu pu.koj sA.tu s«.t«.NAh t«.NAh hA.Òi lAo/ k«.nu.Òi dAh sA.jop o.ÒAN mA.kin do mAj lA.gi]Baru pukul satu setengah tengah hari, lauk kenduri sudah hampir habis, orang masih datang lagi.
prewet[pÒE.wEt]kata namakereta penggunaan kata ini agak terbatas dan hampir pupusTaon lima pulohan dulu orang pangge reta tu prewet.[tAon li.mA pu.loh.hAn du.lu o.ÒAN pAN.gE ÒE.tA tu pÒE.wEt]Tahun lima puluhan orang memanggil kereta itu prewet.
jenoh[dZ«.noh]kata adjektifberkenaan dengan sesuatu yang terlalu banyak bilangannya.Dekat nak mengerat jenoh burong sintaq.[d«.kAt nA/ m«.N«.ÒAt dZ«.noh bu.ÒoN sin.tA)Ö]Hampir musim mengerat padi banyak burung sintar.
   2.terlalu asyik.Jangan idap maen dam, lohoq dah nak habeh.[dZ­A.NAn i.dAp mAen dAm, lo.ho)Ö dAh nA/ hA.beh]Jangan terlalu asyik main dam, zohor sudah hampir habis.
lorat[lo.ÒAt]kata kerjamengacau , mengganggu atau mencampuri urusan orang lainDah dekat nak siap projek ni dia pon lorat nak ambek.[dAh d«.kAt nA/ si.jAp pro.dZe/ ni di.jA pon lo.ÒAt nA/ Am.bE/]Sudah hampir siap projek ini dia pun mengacau hendak ambil.
peroi[p«.Òoj]kata kerjamenabur sesuatu yang kering dan halusApom balek dekat nak masak baru peroi gula dengan kacang.[A.pom bA.le d«.kAt nA mA.sA bA.Òu p«.Òoj gu.lA d«.NAn kA.tSAN]Apam balik hampir masak baru tabur gula dan kacang.
12

Kembali ke atas