Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini.
Tesaurus
 
jadi (kata kerja)
Bersinonim dengan berhasil, berjaya;,
Kata Terbitan : sejadi-jadinya, menjadi, menjadi-jadi, menjadikan, terjadi, jadian, jadi-jadian, kejadian,

Puisi
 

Kalau mandi abang kini,
     Letakkan dastar atas batu;
Kalau jadi-jadi begini,
     Belikan kita sehelai baju.


Lihat selanjutnya...(171)
Peribahasa

Akan pembasuh kaki (= tangan).

Bermaksud :

Hadiah kepada orang yang berjasa. (Peribahasa lain yang sama makna: Jadi alas cakap).

 

Lihat selanjutnya...(3)

512

A shut mouth catches no flies

Lebih wajar berdiam diri daripada terus berkata-kata supaya konflik dapat dielakkan

Dikulum menjadi manikam, dimuntah jadi sekam

As my wife is usually irritable upon returning from work, I refrain myself from arguing her. She turns our house topsy-turvy if I open my mouth. A shut mouth catches no flies.

Memandangkan isteriku lekas naik marah sekembalinya dari tempat kerja, aku menahan diriku daripada bertengkar dengannya. Rumahku akan jadi porak-peranda jadinya jika aku membuka mulut. Dikulum menjadi manikam, dimuntah jadi sekam.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(50)

Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
   2. berkenaan badan yang besar dan tinggi sedangkan umurnya masih muda.Budok tu jadi lo lagu tu.[bu.d/ tu dZ:A.di lo lA.gu tu]Budak tu jadi besar dan tinggi macam tu.
nyanyo[øA.ø)]kata adjektifkasihan.Nyanyo kediyo, kecek-kecek jadi anok yatim doh.[øA.ø)))) k«.di.j k«.tSi/.k«.tSi/ dZA.di A.n/ jA.tim dh]Kasihan dia, kecil-kecil dah jadi anak yatim.
jong[dZ:oN]kata namaorang suruhan untuk melakukan sesuatu kerja.Mung toksoh dok jadi jong diolah.[muN t/ sh do/ dZ:A.di dZ:oN di.j.lAh]Kamu tak usah jadi orang suruhan dialah.
kopek.pE)]kata adjektif1. berkenaan suara yang sengau.Diyo tu agah nok jadi penyanyi, soro kope.[di.j tu A.gAh n/ dZ:Adi p«.øA.øi s.č k.pE)))))))))))))))))))))))))))))))]Dia tu berlagak nak jadi penyanyi, suara sengau.
ndeng[ndEN]kata kerjamenurut cakap orang tanpa berfikir.Jange lok anok branok kito jadi ndeng gitu.[dZA.NE l/ A.n/ bÄA.n/ ki.t dZ:A.di ndeN g:i.tu]Jangan biarkan kaum keluarga kita jadi pak turut macam tu.
cerak II[tS«.ÄA/]kata tugaspasti, jelas.Mung tok soh dok arak sangak, cerak tok jadi gi denu ari ni.[muN t/ sh do/ A.ÄA/ sA.NA/ tS«.ÄA/ t/ dZA.di gi d:«.nu A.Äi ni]Kamu janganlah berharap sangat, pasti tak jadi pergi ke sana hari ni.
haliye[hA.li.jE)]kata namaorang yang mengepalai kumpulan orang jahat, ketua samseng.Mung ni nok jadi haliye ko di skoloh, tolo tlajok ni.[muN ni n/ dZ:A.di hA.li.jE) k di sk.lh t.lo tlA.dZ/ ni]Kamu ni nak jadi ketua samsengkah di sekolah, degil sangat ni.
jong kako[dZoN kA.k] orang yang ditugaskan untuk mengangkat hidangan dalam majlis kenduri-kendara, penanggah.Tepak bekwoh tu, ambo jadi jong kako jah.[t«.pA/ b:E/.wh tu Am.b dZ:A.di dZoN kA.k dZAh]Di tempat kenduri tu, saya hanya jadi penanggah saja.
nutok[n:u.to/]kata kerjamembubuh lilin di atas kain sebelum dicorakkan warna.Buwak nutok ni kalu ore tok panda tok jadi.[bu.wA/ n:u.to/ ni kA.lu .ÄE t/ pAn.dA t/ dZ:A.di]Bubuh lilin pada kain ni kalau orang tak biasa tak jadi.
tok joro[to/ dZ.č] tukang karut dan tukang lagu dalam dikir barat.Ore hok nok jadi tok joro, buke soro jah keno sedak, tapi keno tahu buwak banyok lagu.[.ÄE h/ n/ dZ:A.di to/ dZ.č bu.kE s.č dZAh k«.n s«.dA/ tA.pi k«.n tA.hu bu.wA/ bA.ø/ lA.gu]Orang yang nak jadi tukang karut dan tukang lagu dalam dikir barat bukan suara sahaja mesti lunak, tapi mesti pandai mencipta pelbagai lagu.
123

Kembali ke atas