Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ka.na/.ka.na/] | کانق٢

Definisi : anak yg masih kecil (biasanya belum berumur tujuh tahun): (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[ka.na/.ka.na/] | کانق٢

Definisi : budak lelaki atau pe­rempuan yg masih kecil (biasanya yg belum berumur lebih drpd 7 atau 8 tahun): ~ yg tidak berdosa; pantun ~; bahasa ~ bahasa anak kecil; (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
kanak
Kata Terbitan : kanak-kanak, kekanak-kanakan,

Peribahasa

Menggelinjang-gelinjang seperti kambing berulit.

Bermaksud :

Sebagai kanak-kanak tingkah lakunya. gelinjang = mendompak-dompak; berulit = tidur bersama-sama.

 

Lihat selanjutnya...(3)


Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
celong[tS«.loN]kata nama1. kandang yang sempit untuk menempatkan kanak-kanak yang belum boleh berjalan. Pada masa ini, alat ini dipasang roda untuk membolehkan kanak-kanak berjalan.Jangan biaq lama sangat adek dalam celong tu, nanti lengoh.[dZA.NAn bi.jAâÖ lA.mA sA.NAt A.de/ dA.lAm tS«.loN tu nAn.ti l«.Nh]Jangan dibiarkan adik terlalu lama di dalam celung itu, nanti dia keletihan.
   2. cekap berjalan bagi kanak-kanak selepas bertatih.Budak tu umok setaon dah cedaeh bejalan.[bu.dA/ tu u.mâÖ s«.tAon dAh tS«.dAEh b«.dZA.lAn]Meskipun berusia setahun, kanak-kanak itu sudah cekap berjalan.
takteh[tA/.tEh]kata adjektifberkenaan cara berjalan selangkah-selangkah (tentang kanak-kanak).Awat lama sangat anak hang ni baru takteh, baya dia buleh belari dah.[A.wAt lA.mA sA.NAt A.nA/ hAN ni bA.Òu tA/.tEh bA.jA di.jA bu.leh b«.lA.Òi dAh]Mengapa lama sangat anak engkau ini baru belajar berjalan, sedangkan kanak-kanak yang sebaya dengannya sudah pandai berlari.
jemuan[dZ«.mu.wAn]kata adjektifberkenaan kanak kanak yang sangat nakal (kiasan).Budak tu jemuan sunggoh tak buleh orang lepa sikit duet pecah pon dia kebaeh.[bu.dA/ tu dZ«.mu.wAn suN.goh tA/ bu.leh .ÒAN l«.pA si.kit du.wet p«.tSAh pon di.jA k«.bAEh]Budak itu sangat nakal, pantang orang leka sedikit, duit syiling pun dikebasnya.
hantap[hAn.tAp]kata adjektifberkenaan tubuh kanak-kanak yang berat, bertubuh atau gemuk padat, montel; antap.Baru tiga bulan, anak hang ni hantap sunggoh.[bA.Òu ti.gA bu.lAn A.nA/ hAN ni hAn.tAp suN.goh]Walaupun baru tiga bulan, tubuh anak engkau ini montel sungguh.
antap[An.tAp]kata adjektifberkenaan tubuh kanak-kanak yang berat, bertubuh atau gemuk padat, montel; hantap.Baru tiga bulan, anak hang ni antap sunggoh.[bA.Òu ti.gA bu.lAn A.nA/ hAN ni An.tAp suN.goh]Walaupun baru tiga bulan, tubuh anak engkau ini montel sungguh.
perap[p«.ÒAp]kata kerjameminta sesuatu dengan memaksa (kanak-kanak), merengek untuk mendapatkan sesuatu; memerap.Bakak dok perap kat pak dia nak gerek baru.[bA.kA)Ö do/ p«.ÒAp kAt pA/ di.jA nA/ gE.ÒE/ bA.Òu]Bakar sedang merengek kepada bapanya hendakkan basikal baru.
memerap[m«.m«.ÒAp]kata kerjameminta sesuatu dengan memaksa (kanak-kanak), merengek untuk mendapatkan sesuatu; perap.Bakaq dok memerap kat pak dia nak gerek baru.[bA.kA)Ö do/ m«.m«.ÒAp kAt pA/ di.jA nA/ gE.ÒE/ bA.Òu]Bakar sedang merengek kepada bapanya hendakkan basikal baru.
en[Eân]kata namakata-kata halus untuk maksud kemaluan kanak-kanak perempuan.   
cekop tiang[tS«.kop ti.jAN]kata namasejenis permainan kanak-kanak, iaitu (mendakap) tiang yang bilangannya kurang daripada bilangan pemain. (Misalnya empat tiang untuk direbut oleh lima orang pemain).Genap-genap kali maen cekop tiang, Dogoi seluloi kalah pasai dia lekeh sikit.[g«.nAp.g«.nAp kA.li mAen tS«.kop ti.jAN d.gj se.lu.loj kA.lAh pA.sAj di.jA lE.kEh si.kit]Setiap kali bermain cekup tiang, Dogol selalu kalah kerana dia agak lembap.
12

Kembali ke atas