Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : 1 golongan orang sbg sebahagian drpd satu bangsa yg besar; suku bangsa: Penduduknya yg terdiri drpd berbagai-bagai ~ itu hidup berbaik-baik. 2 saudara-mara; keluarga; kerabat: Ia tidak diakui oleh ~nya. 3 golongan orang yg sama pekerjaannya (pendapatnya, tarafnya dll): ~ tani. ~ asli penduduk asli sesebuah negara. ~ atasan orang-orang yg berpangkat tinggi. ~ buruh golongan orang yg bekerja sbg buruh. ~ guru orang-orang yg bekerja sbg guru. ~ ibu (wanita) golongan orang perempuan. ~ keluarga (kerabat) saudara-mara. ~ lelaki golongan orang lelaki. ~ terpelajar golongan orang pandai-pandai. berkaum 1 bersaudara (dgn); berkeluarga (dgn). 2 = berkaum-kaum berpuak-puak; berkelompok-kelompok. perkauman 1 hal-hal mengenai kaum (perhubungan saudara, golongan dll). 2 hal atau perbuatan berkaum-kaum: Faham ~ masih tebal di kalangan mereka. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)


Definisi : 1. puak, suku bangsa: banyak ~ orang asli yg masih tinggal di dlm hutan; 2. jenis bangsa: antara ~ yg hidup berpindah-pindah pd zaman sekarang ialah ~ Eskimo; 3. keluarga, sanak-saudara: seorang gadis dilarang keluar belayar seorang diri kecuali bersama-sama dgn bapanya ataupun seorang drpd ~ kerabatnya yg haram nikah dengannya; 4. golongan (orang yg sekerja, sefahaman, setingkat, dll): ~ buruh; ~ petani; ~ nelayan; 5. bahagian drpd jenis (tumbuh­tumbuhan dan haiwan); ~ asli penduduk asli di sesebuah negara; ~ atasan golongan orang yg tinggi taraf atau kedudukan mereka dlm masyarakat (spt orang-orang yg berpangkat tinggi, golongan bangsa­wan, dsb); ~ borjuis golongan orang per­tengahan (tidak tinggi atau rendah taraf atau kedudukan mereka dlm masyarakat); ~ buruh golongan pekerja (buruh); ~ guru orang-orang yg berjawatan guru; ~ ibu (wanita) golongan orang perempuan; ~ keluarga = ~ kerabat sanak saudara, saudara-mara; ~ kolot orang-orang yg termasuk dlm golongan yg berfikiran kolot; ~ lelaki golongan orang lelaki; ~ marhaen rakyat jelata yg kebanyakan (spt petani kecil, buruh, dll); ~ modal orang-orang yg kaya (ber-modal), golongan kapitalis; ~ muda angkatan muda; ~ munafik orang-orang yg munafik; ~ Muslimin orang-orang Islam; ~ Musyrikin orang-orang kafir; ~ pemberontak orang-orang yg memberontak; ~ perewa Mn orang yg buruk kelakuannya (spt samseng); ~ proletar golongan pekerja bawahan; ~ rendahan golongan orang yg rendah pang­katnya atau kedudukannya, dsb; ~ syarikat orang-orang yg menjadi sahabat (sekutu); ~ tani orang-orang yg bertani, golongan petani; ~ terpelajar (cerdik, cendekia) golongan orang yg pandai-pandai; ~ tua generasi tua; berkaum 1. berkerabat (dgn), mempunyai pertalian kekeluargaan (dgn): dia itu ~ dgn saya; 2. berkaum-kaum; 3. ark (ber)sembah­yang mengikut imam (berimam), sembahyang berjemaah; berkaum-kaum berpecah-pecah mengikut kaum, berpuak-puak: akan tetapi hidup mereka masih ~; perkauman 1. (yg berkaitan dgn) kaum kerabat (keluarga), (pertalian) sanak-saudara; 2. (yg berkaitan dgn) golongan, puak; 3. (yg ber­kaitan dgn sesuatu) suku bangsa, kesukuan (bangsa dll): perasaan ~ yg keterlaluan di negara yg berbilang bangsa sangatlah berbahaya. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Adakah anda bermaksud : kaum

Tesaurus
 
kaum (kata nama)
1. Bersinonim dengan suku: kabilah, taefah, bangsa orang, puak, suku,

2. Bersinonim dengan ahli: keluarga, sanak-saudara, saudara-mara, kerabat, gerombongan, kelompok, pasukan, rombongan, komuniti mujtamak,

Kata Terbitan : berkaum, perkauman,

Puisi
 

Hari ini hari Ahad,
     Besok hari Isnin;
Mudah-mudahan nabi mengaku umat,
     Barulah masuk kaum muslimin.


Lihat selanjutnya...(2)
Peribahasa

Tebas buluh serumpun.

Bermaksud :

Merosakkan kaum kerabat kerana perbuatan yang tidak baik.

 

Lihat selanjutnya...(43)


Majalah

Dewan Budaya » 2018 » September
Kontrak Sosial dan Membudayakan Rukun Negara admin on September 20th, 2018 Teks SHAMSIAH ABD. KADIR Perpaduan merupakan asas kepada pembinaan negara bangsa dan harus dipupuk amalannya dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana perpaduan diibaratkan sebagai tiang kemakmuran dan kedamaian negara, di samping menyumbang kepada keamanan dan kestabilan. Sekiranya kepelbagaian kaum menjadi punca percanggahan dan pertelagahan, suasana damai yang diimpikan dilihat sukar untuk dikekalkan sekiranya setiap etnik bersifat etnosentrik. Percanggahan yang selalu dibangkitkan sehingga menjadi pertelagahan adalah berkaitan dengan hak kesaksamaan
Dewan Budaya » 2013 » May
sayup-sayup, gurindam memendam rasa, kesedihan begitu tersentuh. Apa-apa yang dihiba seolah-olah mencari sesuatu yang mungkin tidak lagi tergapai. Itulah suara dari gunung yang mengelilingi Guizhou, tempat ratusan kaum etnik minoriti Miao memanggilnya tempat tinggal. Jika disingkap sejarahnya, kaum ini mempunyai sejarah yang panjang di China dan boleh dikaitkan pada zaman Maharaja Yandi dan Huangdi, iaitu kira-kira lima hingga enam ribu tahun lampau. Pada ketika itu, pertempuran merebut
Dewan Budaya » Memahami Kontrak Sosial dan Membudayakan Rukun Negara
Comments Home » Gatra Perdana » Memahami Kontrak Sosial dan Membudayakan Rukun Negara Teks SHAMSIAH ABD. KADIR Perpaduan merupakan asas kepada pembinaan negara bangsa dan harus dipupuk amalannya dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana perpaduan diibaratkan sebagai tiang kemakmuran dan kedamaian negara, di samping menyumbang kepada keamanan dan kestabilan. Sekiranya kepelbagaian kaum menjadi punca percanggahan dan pertelagahan, suasana damai yang diimpikan dilihat sukar untuk dikekalkan sekiranya setiap etnik bersifat etnosentrik. Percanggahan yang selalu dibangkitkan sehingga menjadi pertelagahan adalah berkaitan dengan hak kesaksamaan
Dewan Budaya » 2014 » August
menyelubungi puncak bukit. Setelah sarapan, Pak Yu meletakkan dupa, lilin, mercun, qingmingguo, dan arak beras ke dalam bakul, lalu memanggil saya dan anaknya untuk bersama-sama menziarahi dan membersihkan kubur kaum keluarga mereka di sebuah bukit kecil. Ketika saya berada di lereng bukit, saya dapat melihat pemandangan panoramik kampung ini. Pak Yu dan anaknya menyalakan colok, meletakkan makanan di hadapan jirat kaum keluarga, dan menimbunkan tanah di atas jirat lama supaya jirat itu menjadi lebih tinggi dan kukuh. Bunyi mercun bergema di seluruh lembah. Mereka menjalankan upacara penyembahan dan mencurahkan arak beras
?feed=atom
content> <p><strong><span style="color: #0000ff;">Teks SHAMSIAH ABD. KADIR</span></strong></p> <p>Perpaduan merupakan asas kepada pembinaan negara bangsa dan harus dipupuk amalannya dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana perpaduan diibaratkan sebagai tiang kemakmuran dan kedamaian negara, di samping menyumbang kepada keamanan dan kestabilan.</p> <p>Sekiranya kepelbagaian kaum menjadi punca percanggahan dan pertelagahan, suasana damai yang diimpikan dilihat sukar untuk dikekalkan sekiranya setiap etnik bersifat etnosentrik. Percanggahan yang selalu dibangkitkan sehingga menjadi pertelagahan adalah berkaitan dengan hak kesaksamaan
?feed=rss2
encoded> <p><strong><span style="color: #0000ff;">Teks SHAMSIAH ABD. KADIR</span></strong></p> <p>Perpaduan merupakan asas kepada pembinaan negara bangsa dan harus dipupuk amalannya dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana perpaduan diibaratkan sebagai tiang kemakmuran dan kedamaian negara, di samping menyumbang kepada keamanan dan kestabilan.</p> <p>Sekiranya kepelbagaian kaum menjadi punca percanggahan dan pertelagahan, suasana damai yang diimpikan dilihat sukar untuk dikekalkan sekiranya setiap etnik bersifat etnosentrik. Percanggahan yang selalu dibangkitkan sehingga menjadi pertelagahan adalah berkaitan dengan hak kesaksamaan
Dewan Budaya » Gatra Perdana
Kontrak Sosial dan Membudayakan Rukun Negara admin on September 20th, 2018 Teks SHAMSIAH ABD. KADIR Perpaduan merupakan asas kepada pembinaan negara bangsa dan harus dipupuk amalannya dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana perpaduan diibaratkan sebagai tiang kemakmuran dan kedamaian negara, di samping menyumbang kepada keamanan dan kestabilan. Sekiranya kepelbagaian kaum menjadi punca percanggahan dan pertelagahan, suasana damai yang diimpikan dilihat sukar untuk dikekalkan sekiranya setiap etnik bersifat etnosentrik. Percanggahan yang selalu dibangkitkan sehingga menjadi pertelagahan adalah berkaitan dengan hak kesaksamaan
Dewan Budaya » Penghayatan Rukun Negara dalam Kalangan Masyarakat Malaysia
luar seperti globalisasi. Dalam konteks ini, Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang bangsa dan memiliki kekayaan budaya, maka nasionalisme perlu disemai dalam jiwa mereka agar jurang perbezaan yang wujud antara kaum dapat diatasi. Sebelum ini, semangat “kekitaan” dalam kalangan rakyat tidak begitu menebal dan perkara ini menjadi penghalang dalam usaha menanam perasaan cinta akan bangsa dan negara. Hal ini dikatakan demikian kerana perasaan iri hati dan tidak percaya dalam kalangan kaum berleluasa hingga tercetusnya tragedi 13 Mei 1969. Pada masa itu, orang bukan Melayu masih menumpukan perhatian mereka ke tanah besar China dan India. Mereka tidak menganggap Tanah Melayu ini sebagai
Dewan Budaya » 2012 » January
di Sabah, warna tidak memainkan peranan yang penting dalam makanan tradisional mereka. Mereka memiliki makanan tradisional yang bentuk dan teksturnya tidak menarik, tetapi rasanya cukup enak. Ambuyat merupakan makanan tradisional kaum Bisaya di Sabah dan di Brunei. Ambuyat berwarna putih cair dan teksturnya seperti gam. Ambuyat menjadi hidangan wajib ketika kenduri perkahwinan dan ketika hari keramaian bagi penduduk Bisaya. Ada ketikanya, ambuyat dimakan bersama-sama sebagai hidangan makan tengah hari bagi menggantikan nasi. Bagi kanak-kanak kaum Bisaya, mereka turut menyukai ambuyat dan membesar dengan makanan tradisional nenek moyang mereka itu. Ambuyat diperbuat daripada pokok rumbia yang diproses menjadi sagu rumbia. Bagi masyarakat Bisaya yang tinggal di
Dewan Budaya » 2012 » November
Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979), penggubalan Akta Pendidikan 1996, sehinggalah yang terakhir Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (2006-2010), sistem pendidikan kita telah mencatat beberapa kejayaan yang membanggakan.” Masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan budaya melalui pengalaman bersama-sama dalam sejarah. Setiap kelompok etnik memiliki set nilai sendiri yang mengikat anggota-anggota kelompoknya. Tambah unik lagi apabila negara ini melalui pengalaman sejarah dijajah pendidikan negara, iaitu melahirkan generasi yang mengakar dalam diri mereka kepentingan perpaduan. *** Rencana ini dipetik dari majalah Dewan Budaya keluaran November 2012. Posted in: Uncategorized 0 Comments ADAT MAGTIMBANG SUKU KAUM SULUK admin on November 2nd, 2012 Oleh Maslijan Abul Rasad Sabah mempunyai lebih daripada 30 etnik yang berlainan budaya. Kepelbagaian etnik ini menjadikan Sabah sebagai destinasi pelancongan yang menarik dikunjungi
Dewan Budaya » 2013 » July
Cina tidak semestinya jatuh pada hari “Permulaan Musim Bunga”. Misalnya, Tahun Baharu Cina bagi tahun 2013 disambut pada 10 Februari, iaitu lewat enam hari daripada hari “Permulaan Musim Bunga”. Bagi kaum petani, “Permulaan Musim Bunga” menandakan bermulanya musim penyemaian benih atau penanaman kerana dalam dunia alam semula jadi, musim bunga merupakan musim bertunas dan mula tumbuh, serta haiwan terjaga daripada tidur dari hari “Permulaan Musim Bunga”, suhu udara, sinaran matahari, dan sukatan hujan akan menjadi semakin bertambah. Selepas hari itu, segala tanaman pertanian tumbuh dengan pesat dan memerlukan lebih banyak air. Kaum petani akan giat bercucuk tanam, kerap menyiram, dan menggunakan baja untuk menambahkan kesuburan tanah. Hujan “Hujan” merupakan penggal kedua dalam kalendar “24 Musim”. Hari pertama penggal tersebut, iaitu hari “hujan
Dewan Budaya » 2013 » September
Ada yang mengambil inisiatif dengan mengadakan persembahan kebudayaan seperti tarian, muzik, dan nyanyian.Hal ini menambahkan lagi suasana ceria sambutan Aidilfitri. Ironinya, di sebalik pelbagai isu kontroversi cabar mencabar sensitiviti kaum dan agama yang panas selepas Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 yang lalu, aspek persembahan kebudayaan masih dilihat mampu menjadi agen pengikat perpaduan yang utama di negara ini. Masyarakat berbilang kaum yang datang ke pusat membeli-belah sama-sama meraikan sambutan Aidilfitri. Anak-anak kecil dari kaum yang lain diberikan pendedahan oleh ibu bapa masing-masing untuk mengenali budaya kaum Melayu
Dewan Budaya » Bersusila dalam Kehidupan
itu dianggap tidak berhati-hati dan tidak memikirkan sensitiviti masyarakat. Kesan daripada kisah yang ditularkan ini, berkemungkinan akan ada individu atau pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk mewujudkan retak antara kaum atau sesama kaum disebabkan ada pihak yang tidak menjiwai prinsip Rukun Negara yang dibentuk pada 31 Ogos 1970. Lima prinsip Rukun Negara telah dirangka yang merangkumi; Kepercayaankepada Tuhan, Kesetiaan kepada Raja dan Negara
Dewan Budaya » Lagu Patriotik Tradisi Turun-temurun
masyarakat yang mempunyai tradisi yang sama. Dalam konteks ini, lagu patriotik dicipta untuk menerapkan nilai patriotik seperti kesetiaan, pengorbanan, dan penghormatan kepada negara untuk diamalkan dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum di Malaysia. Pada dekad 1960-an lagi, banyak lagu patriotik yang dicipta memberikan kesan yang mendalam kepada pendengar, malah lagu tersebut bersifat malar segar. Hal ini dikatakan demikian kerana lagu rap pada melodi lagu tersebut. Tidak dinafikan bahawa inovasi yang dilakukan pada lirik dan melodi lagu patriotik bertujuan untuk memenuhi selera pendengar kini, tetapi bagaimanakah dengan orang-orang terdahulu atau kaum lain? Hal ini boleh dipersoalkan kerana lagu patriotik ialah milik bersama-sama dan bukan hanya untuk kaum tertentu sahaja. Bahkan, lirik lagu patriotik berfungsi sebagai mesej kepada rakyat untuk membangkitkan
Dewan Budaya » 2011 » December
Uncategorized 0 Comments Rodat Pengisian Kehidupan admin on December 24th, 2011 OLEH JAJA ALI Terletak di pantai timur, Semenanjung Malaysia, Terengganu, yang berkeluasan 12 955 kilometer dan dihuni masyarakat pelbagai kaum, merupakan antara negeri yang kaya dengan pelbagai adat dan budaya. Salah satunya ialah rodat yang merupakan tarian tradisi yang berkembang di Terengganu. Rodat mempunyai fungsi sosial berhubung dengan pengisian kehidupan Budaya Disember 2011. Posted in: Tradisi 0 Comments Penghormatan Terakhir admin on December 23rd, 2011 OLEH LILY SAMSUDDIN Setiap makhluk yang hidup pasti akan mati. Bagi rakyat Malaysia yang berbilang kaum, sudah pastinya setiap “pemergian” akan disemadikan mengikut kehendak agama, tradisi mahupun adat masing-masing. Bagi masyarakat orang asli yang terdiri daripada pelbagai suku kaum, dalam menguruskan kematian, terdapat beberapa perkara
Dewan Budaya » 2014 » October
Berdasarkan perkembangan yang berlaku belakangan ini, ada pihak yang berasa bimbang apabila segelintir individu dan pemimpin politik, terutama pemimpin pembangkang, bagai tidak mengendahkan isu sensitif yang membabitkan etnik, agama, hak kaum Melayu dan bumiputera, serta isu mengenai kuasa dan hak raja dan sultan. Sentimen agama dan kaum diapi-apikan, tanpa mempedulikan implikasinya terhadap hubungan etnik. Kini timbul juga suara sumbang dalam kalangan individu tertentu di Sabah dan Sarawak untuk mengeluarkan kedua-dua buah negeri terbabit daripada Persekutuan
Dewan Budaya » 2015 » March
ini. Dari Jonker Street hingga Harmony Street, keadaan pasti menjentik rasa kagum dalam pandangan pengunjung yang khusyuk melangkah menjengah warisan sejarah penuh gemilang rencam budaya. Penduduknya yang terdiri daripada pelbagai kaum turut mewarnai negeri yang bersejarah itu. Antara kaum tersebut termasuklah Chetti yang sudah bertapak sejak zaman kesultanan Melayu Melaka. Ranum senyum berbunga mesra Seakrab hati berseri indah Manis rasa menatap seri puspa Bersanggul nyonya berkebaya labuh Anggun menawan
Dewan Budaya » 2018 » August
masyarakat yang mempunyai tradisi yang sama. Dalam konteks ini, lagu patriotik dicipta untuk menerapkan nilai patriotik seperti kesetiaan, pengorbanan, dan penghormatan kepada negara untuk diamalkan dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum di Malaysia. Pada dekad 1960-an lagi, banyak lagu patriotik yang dicipta memberikan kesan yang mendalam kepada pendengar, malah lagu tersebut bersifat malar segar. Hal ini dikatakan demikian kerana lagu rap pada melodi lagu tersebut. Tidak dinafikan bahawa inovasi yang dilakukan pada lirik dan melodi lagu patriotik bertujuan untuk memenuhi selera pendengar kini, tetapi bagaimanakah dengan orang-orang terdahulu atau kaum lain? Hal ini boleh dipersoalkan kerana lagu patriotik ialah milik bersama-sama dan bukan hanya untuk kaum tertentu sahaja. Bahkan, lirik lagu patriotik berfungsi sebagai mesej kepada rakyat untuk membangkitkan
Dewan Budaya » Nota Editor
itu dianggap tidak berhati-hati dan tidak memikirkan sensitiviti masyarakat. Kesan daripada kisah yang ditularkan ini, berkemungkinan akan ada individu atau pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk mewujudkan retak antara kaum atau sesama kaum disebabkan ada pihak yang tidak menjiwai prinsip Rukun Negara yang dibentuk pada 31 Ogos 1970. Lima prinsip Rukun Negara telah dirangka yang merangkumi; Kepercayaankepada Tuhan, Kesetiaan kepada Raja dan Negara
Dewan Budaya » 2015 » October
fauna. Daripada 6000 spesies tropika yang mempunyai nilai perubatan, 2000 spesies didapati mempunyai ciri terapeutik dan digunakan sejak berkurun-kurun sebagai ramuan bagi penyediaan pelbagai jenis ubat tradisional oleh pelbagai kaum. Bagi masyarakat pelbagai kaum di Malaysia, penggunaan herba ubat untuk kesihatan bukan lagi perkara baharu, bahkan amalan turun-temurun sebelum wujudnya perubatan moden. Pengetahuan tentang jenis tumbuhan yang sesuai digunakan diperoleh dan dikumpulkan melalui
Dewan Budaya » 2017 » February
dua perkara yang saling berkaitan rapat. Sesuatu sistem pendidikan lazimnya memilih satu bahasa pengantar untuk menyampaikan kandungan pelajaran yang terkandung dalam sukatan pelajaran atau kurikulum. Pada awal abad lepas, setiap kaum mempunyai sistem pendidikannya sendiri. Terdapat empat jenis sekolah yang menggunakan bahasa pengantar yang berlainan, iaitu sekolah Inggeris, sekolah Melayu, sekolah Cina dan sekolah Tamil. Masyarakat Melayu mempunyai sekolah pondok dan
Dewan Budaya » Tradisi
Budaya Disember 2011. Posted in: Tradisi 0 Comments Penghormatan Terakhir admin on December 23rd, 2011 OLEH LILY SAMSUDDIN Setiap makhluk yang hidup pasti akan mati. Bagi rakyat Malaysia yang berbilang kaum, sudah pastinya setiap “pemergian” akan disemadikan mengikut kehendak agama, tradisi mahupun adat masing-masing. Bagi masyarakat orang asli yang terdiri daripada pelbagai suku kaum, dalam menguruskan kematian, terdapat beberapa perkara yang dilakukan bagi memenuhi ritual kematian yang diamalkan oleh nenek moyang mereka. Suku kaum Semai merupakan kumpulan penduduk yang tinggal bertaburan di kawasan Banjaran
Dewan Budaya » 2013 » August
nampaknya tidaklah memberikan natijah ketakutan kepada khalayak untuk menghormati agama lain, malahan atas nama kebebasan sikap prejudis diterjemahkan dengan beraninya. Laman media sosial menjadi alat untuk membangkitkan sentimen dan sensitiviti kaum dan agama tanpa rasa malu dan hormat. Di manakah pembudayaan nilai dalam kalangan generasi muda hari ini?Adakah mereka tidak menyedari tentang peri pentingnya keharmonian hidup bernegara dalam masyarakat berbilang kaum di negara ini?Perpaduan menjadi kunci utama keharmonian yang menjadi mangkin kemakmuran ekonomi melalui interaksi sosial masyarakat tanpa mengira latar belakang agama, kaum, dan fahaman politik. Pengumuman Perdana Menteri tentang
Dewan Budaya » 2012 » March
hasil seni dan warisan kita. Jika kena gayanya, tekat benang emas yang banyak dijual di Pasar Seni, Kuala Lumpur, boleh laris dijual di gedung Harrods, London, bahkan sulaman manik halus kaum Iban yang dijual di Pasar Satok, Kuching, tidak mustahil menjadi trend fesyen terbaharu koleksi musim panas yang laris dijual di butik mewah di Milan. Negara jiran kita sudah membuktikan semua kurun yang ke-13 di seluruh dunia. Dahulu di Malaysia, orang Cina memakainya ketika mendulang bijih timah; wanita Melayu memakainya ketika melakukan kerja-kerja di sawah; manakala nelayan daripada pelbagai kaum pula memakainya ketika turun ke laut. Suku kaum Melanau di Sarawak memakai terendak yang dikenali sebagai “Terendak Matu”. Mereka memakai terendak ini ketika menghadiri Pesta Kaul atau Pesta Memuja Pantai
Dewan Budaya » 2014 » January
sarung doa ibu, kain sarung ayam serama, dan kain sarung Terengganu tiga lapis merupakan antara jenama kain batik sarung tempatan yang terkenal. Kain batik sarung sinonim dengan orang Melayu, khususnya kaum wanita sehingga diabadikan dalam pantun Melayu. Kain sarung dijahit bertaut di tepi kainnya, cara memakainya pula dengan disarungkan ke badan separas pinggang hingga jatuh ke paras buku lali. Pada suatu begitulah juga wanita yang memiliki kecantikan tidak akan membawa apa-apa makna tanpa kehalusan budi pekerti dan sopan santun. Jika diteliti pantun pada awal tulisan ini, memberikan peringatan mesra kepada kaum lelaki agar berhati-hati memilih calon isteri kerana kecantikan semata-mata tidak akan menjamin kebahagiaan rumah tangga. Kecantikan itu perlulah seiring dengan keelokan tingkah laku calon isteri. Hakikatnya, keindahan pemakaian
Dewan Budaya » 2015 » July
yang bermakna dilakukan oleh kerajaan untuk meneruskan dasar tersebut secara agresif. Pelaksanaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan bukanlah mudah, bukan sahaja kerana konsepnya yang abstrak, tetapi juga kerana kewujudan pelbagai golongan, terutama kaum bukan Melayu yang meragui dan mempertikaikannya. Secara khusus, pelbagai kumpulan dan pertubuhan menentang dasar tersebut yang mempunyai agenda untuk menegakkan budaya dan bahasa etnik berkenaan. Mereka enggan berkorban dan berkompromi pelbagai perkampungan budaya atau Malaysia mini di beberapa buah negeri membantu usaha memantapkan pemahaman kebudayaan kebangsaan, selain menonjolkan budaya unik etnik terbabit. Keterbukaan sikap kerajaan diserlahkan apabila perayaan utama suku kaum, termasuk Gawai Dayak, Pesta Kaamatan, dan Thaipusam, turut disambut pada peringkat nasional, dengan mengadakan rumah terbuka. Kegiatan rumah terbuka dilakukan oleh kerajaan persekutuan dan negeri, serta syarikat korporat. Melalui usaha
Dewan Budaya » 2014 » April
Tembok Besar sebagai keajaiban dunia yang sama terkenal dengan piramid di Mesir dan Taj Mahal di India. Tembok Besar China mula dibina pada abad kesembilan sebelum Masihi. Untuk menghalang pencerobohan kaum di bahagian utara, pemerintah di kawasan tengah China pada waktu itu telah membina tembok yang menyambungkan kubu pertahanan di garisan sempadan pelbagai negeri. Itulah Tembok Besar yang paling awal. Ketika Qinshihuang dari negeri Qin telah menyatukan China selepas mengalahkan enam buah negeri lain. Baginda menyambungkan Tembok Besar yang dibina oleh pelbagai negeri sepanjang lebih 5000 kilometer itu untuk menangkis serangan kaum nomad di padang rumput Mongolia di utara. Selepas Dinasti Qin, pemerintah dinasti Han telah memanjangkan Tembok Besar itu hingga lebih 10 ribu kilometer. Dalam masa selama lebih 2000 tahun yang
Dewan Budaya » 2014 » September
negara lain di Asia Tenggara. Keunikan seni persembahan Melayu pula menjadi antara elemen terpenting yang dapat meningkatkan nilai produk pelancongan tempatan. Sesungguhnya keunikan budaya Melayu di Malaysia, yang penduduknya meliputi kaum Melayu, Cina, India, dan bumiputera lain, telah membentuk identiti budaya kebangsaan yang tersendiri dan sekali gus menjadi daya tarikan kepada pelancong luar untuk berkunjung ke negara ini. Kepelbagaian ini juga
Dewan Budaya » 2015 » August
sama, sesuai dengan sistem persekutuan yang kita amalkan. Hari kebangsaan atau hari kemerdekaan ialah hari yang perlu diraikan oleh semua lapisan masyarakat, tanpa mengira ideologi politik. Kepentingan politik, puak, dan kaum tidak seharusnya mengatasi kepentingan negara. Inilah waktu terbaik untuk rakyat pelbagai etnik di negara ini membuktikan taat setia, semangat patriotisme, dan identiti sebagai negara bangsa. Inilah masa terbaik untuk rakyat
Dewan Budaya » 2017 » May
muzik dan tarian. Semua elemen ini digarapkan, menjadikan keseluruhan persembahan mempunyai struktur yang istimewa. Kedua-dua segmen ini saling bergandingan bagi menentukan mutu sesuatu persembahan. Boria pada asalnya dilakonkan oleh kaum lelaki sahaja. Watak wanita pada ketika itu dilakonkan oleh orang lelaki yang memakai pakaian wanita. **** Artikel ini dipetik dari Dewan Budaya Bil.5 2017 Posted in: Uncategorized 0 Comments Pemeliharaan
Dewan Budaya » 2012 » February
Kuih ini dihasilkan secara tradisional dan menggunakan ekstrak daun pandan yang menyelerakan. Banyak pembuat kuih Cina berasal dari daerah Dalat, Sarawak. Menurut sejarah, kuih Cina dihasilkan sejak turun-temurun oleh kaum Melanau. Kuih ini menjadi kuih tradisional yang dihidangkan pada setiap kali musim perayaan. Dalam majlis perkahwinan, kuih Cina turut menjadi hidangan wajib kepada tetamu yang datang. Keenakan kuih Cina tersebar
Dewan Budaya » 2012 » December
dalam struktur Kerajaan dan negara bangsa.” Cabaran besar hari ini adalah untuk memberikan pemahaman kepada generasi muda tentang sejarah pembentukan negara bangsa yang penuh dengan keunikan dan semangat toleransi antara kaum.Baginda tidak menolak realiti semasa yang menuntut perubahan dalam landskap politik, ekonomi, dan sosial negara.Namun begitu, ada sesetengah pihak yang oportunis lantas bersifat dangkal dalam mentafsir sejarah demi kepentingan
Dewan Budaya » 2014 » July
ada, namun tidak pernah digambarkan untuk meneguhkan keimanan, seperti yang digambarkan oleh filem mitologi dalam tradisi India. Oleh itu, filem genre Islam, dalam pengertian Dwyer, ialah filem yang menggambarkan kehidupan kaum Muslim, atau cara ajaran agama diamalkan oleh penganut Islam. Memang terdapat perbezaan antara filem Islam dengan filem yang memasukkan elemen Islam ke dalamnya. Filem yang berteraskan atau berunsur Islam merupakan
Dewan Budaya » 2015 » May
institusi raja tetap relevan. Sebagai raja berperlembagaan, seseorang raja menjadi payung kepada rakyat dan negeri. Seseorang raja menjadi raja kepada semua pihak tanpa mengira fahaman, kepercayaan, anutan, atau keturunan dan kaum. Selagi hal itu diamalkan, selagi itulah hubungan antara raja dengan rakyat tidak akan terpisah. Raja untuk rakyat, rakyat untuk raja. Sehubungan dengan itu, ada baiknya kita kembali kepada persetiaan antara

Kembali ke atas