Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[la.lu] | لالو

Definisi : ; ~-lalang = ~-landang a) banyak kali lalu, keluar masuk, ke sana ke mari: banyak orang ~-lalang di jalan raya; b) mencurah­curah keluar (kata-kata kasar dll); c) tidak teratur, kacau-bilau: susun buku itu baik-baik, jangan ~-lalang begitu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[la.lu] | لالو

Definisi : 1. berjalan, melintas: semua kereta tidak boleh ~ di jalan itu; seorang laki-laki ~ di hadapan mereka; sekali ~ a) sekali gus; b) sambil-sambil; 2. boleh masuk, telus, lulus; 3. yg sudah lepas (berlaku, lewat, dll), selesai, telah dibuat: tiadalah kanda perbuat lagi spt yg telah ~ itu; baru tiga malam yg ~, seorang tauke telah disamun orang; 4. berdaya, sanggup, larat: santap pun tiada ~ ia pd malam itu melainkan keluh-kesah sahaja; aku hendak pergi pun tiada ~ oleh sakit badanku lagi; 5. langsung, lanjut; 6. terus, hingga ke, langsung ke: setelah datang ke Melaka maka disuruh baginda arak ~ ke balai; mereka berperahu ~ ke Melaka; 7. kemudian drpd itu, sesudah itu, segera: setelah makan minum mereka ~ meneruskan per­jalanan ke selatan; 8. lewat, sudah lampau: kulihat orangnya telah ~ separuh umur; 9. tidak boleh ditebus kembali (barang gadaian dll); ~ akal boleh diterima akal, munasabah; ~ penjahit ~ kelindan prb kalau usaha yg pertama telah berhasil maka usaha yg berikut­nya pun akan tercapai juga; berlalu 1. lepas (waktu dll), lampau, lewat: semuanya sudah tenang dan di luar ribut kencang telah ~; sudah sepuluh tahun ~ semenjak pernyataan di atas ditulis; 2. berjalan, berlepas: sekejap kemudian perem­puan itu ~ meninggalkan warung makan itu; 3. ki pergi, meninggal (mati); melalui 1. mengikuti (jalan dll), melintasi, lalu di, menempuhi: beberapa orang gadis yg sedang ~ lorong itu terpaksa berhenti sejenak; 2. tidak mengikuti (ajaran, hukuman, perintah, dll), mengingkari: tiada kuasa patik sekalian ~ titah Yang Dipertuan; apalah titah tuanku patik sedia menjunjung, tiadalah ~ titah perintah sekali-kali; 3. dgn perantaraan, menerusi: rancangan Dewan Bahasa di udara sering kali disiarkan ~ radio; Ahmad telah memajukan tuntutannya ~ peguam­nya; 4. melampaui, melangkaui, melangkahi: apa-apa yg kamu tidak faham tanyalah kpd guru, jangan dilalui sahaja; ketika saya berjalan itu ada ~ beberapa buah kedai orang menjual makanan; 5. dgn perjalanan (masa): sesetengah kes ini menjadi usang ~ masa; melalukan 1. membiarkan lalu (lantas, masuk, dll), memasukkan, meluluskan: dilalukannya cahaya hijau itu menembusi prisma; 2. men­jalankan (cita-cita, apa yg hendak dibuat, dll), mengerjakan: ia selalu hendak ~ kehendaknya; 3. membawa atau membuat terus, me­neruskan; terlalu 1. teramat sangat, terlampau: orang menyabung ~ ramai; seekor rusa jantan sedang tidur dgn ~ nyedarnya; 2. melampaui batas, berlebih-lebihan: pemujaannya yg ~ terhadap pemerintahan Inggeris; 3. (per­buatan dll) yg tidak disengajakan, terlangsung: perbuatan engkau yg sudah ~ itu diampun­kan, yg kemudian jangan dibuat lagi; keterlaluan 1. hal yg berlebih-lebihan, keadaan yg melampau, hal atau perbuatan yg melampaui batas (tatatertib dll): rakan sekerja Darwisah juga sudah meluat melihat ~ itu; 2. teramat sangat, terlalu, berlebih­-lebihan, melampaui batas: tindakan ~; laluan 1. jalan yg dilalui, jalan yg menjadi landasan atau tempat pergerakan pergi balikorang atau pengangkutan: penduduk kawasan setinggan sepanjang ~ pengangkutan rel laju tidak perlu bimbang bahawa mereka akan dipindahkan; 2. pergerakan (peralihan dsb) maju ke tahap lain: kemenangan ini menjadikan ~ mudah bagi pemain-pemain Malaysia seterusnya; kelaluan 1. (yg) telah lepas, telah lalu; 2.Mn cita-cita, hajat, tujuan; berkelaluan Mn berpanjangan, sentiasa. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
lalu
1. Bersinonim dengan berjalan
( melintas, melewati, )
(kata kerja:)

2. Bersinonim dengan berdaya
( larat, bertenaga, bermaya, )
(kata kerja:)

3. Bersinonim dengan kemudian
( sesudah itu, selepas itu, setelah, justeru itu, maka, )
(kata tugas:)

4. Bersinonim dengan lewat
( menjangkaui, melampaui, )
(kata tugas:)

Kata Terbitan : berlalu, melalui, melalukan, terlalu, keterlaluan, laluan,

Puisi
 

Pisang rendah masak hijau,
     Nanti layu tidak layu;
Tinggi rendah mata meninjau,
     Nanti lalu tidak lalu.


Lihat selanjutnya...(103)
Peribahasa

Upah lalu,
     bandar tak masuk.

Bermaksud :

Tidak mendatangkan hasil sedikit juga, melainkan kerugian semata-mata.

 

Lihat selanjutnya...(20)

306

Let bygones be bygones

Lupakan dendam lama atau perselisihan lalu, sebaliknya mulakan lembaran baru.

Buang yang keruh, ambil yang jernih

We are avoiding each other, and getting ourselves all worked up every time we stumble onto each other? Don't bear grudges, let bygones be bygones.

Mengapakah kita mengelakkan diri antara satu sama lain, dan naik marah apabila bersua muka? Usahlah berdendam, buang yang keruh, ambil yang jernih.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(12)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
lot[lot]kata kerjalalu makan.Jelat bena budak tu, putik jambu pon lot.[dZ«.lAt b«.nA bu.dA/ tu pu.ti/ dZAm.bu pon lot]Lalu benar budak itu, putik jambu pun dimakannya
jelat[dZ«.lAt]kata adjektifberkenaan seseorang yang sanggup memakan apa sahaja seperti putik buah atau makanan yang hampir basi, lalu.Jelat beno budak tu, putek jambu pon lot.[dZ«.lAt b«.n bu.dA/ tu pu.te/ dZAm.bu pon lot]Lalu benar budak itu, sehingga putik jambu pun lalu dimakannya.
merembat[m«.Ä«m.bAt]kata kerjabergegar atau bergetar.Bile ketapi lalu, rumah kite pon merembat.[bi.l« ke.tA.pi lA.lu Äu.mAh ki.t« pon m«.Ä«m.bAt]Apabila kereta api lalu, rumah kita terasa bergegar.
gibas[gi.bAs]kata namahujan lalu.Penat aje ngangkat beridai, ingatkan ujan, rupenye gibas.[p«.nAt A.dZ« NAN.kAt b«.Äi.dAj i.NAt.kAn u.dZAn Äu.p«.ø« ]Penat sahaja mengangkat kain baju yang tersidai di ampaian, disangkakan hujan, rupa-rupanya hujan lalu sahaja.
salo alai[sA.lo A.lAj] keadaan banyak orang yang sedang lalu-lalang; sia lantau.Ape takot, kan salo alai kat sini.[A.p« tA.kot kAn sA.lo A.lAj kAt si.ni]Mengapa takut, bukankah di sini banyak orang yang sedang lalu-lalang.
sia lantau[si.jA lAn.tAw] keadaan banyak orang yang sedang lalu-lalang; salo alai.Dah seimo lemo pon tempat ni maseh sia lantau.[dAh s«.i.mo le.mo pon t«m.pAt ni mA.seh si.jA lAn.tAw]Sudah senja pun tempat ini masih banyak orang yang lalu lalang.
cekap-cekup[tS«.kAp.tS«.kup]kata kerjamakan berterusan; kenyap-kenyep.Die cekap-cekup sampai mentue lalu pon tak seda.[di.j« tS«.kAp tS«.kup sAm.pAj m«n.tu.w« lA.lu pon tA/ s«.dA]Dia makan berterusan hingga mentua lalu pun tidak sedar.
lolok[lo.lo/]kata namalongkang besar.Lolok tu penoh sampah, susah ae nak lalu.[lo.lo/ tu p«.noh sAm.pAh su.sAh Ae nA/ lA.lu]Longkang besar itu penuh dengan sampah sarap, susah air hendak mengalir.
kue kapet[ku.we kA.pet] sejenis kuih yang dibuat daripada tepung beras, santan, sedikit gula yang dikacau rata. Adunan tersebut dikapit lalu digoreng atau dibakar; opak belanda.   
opak belanda[o.pA/ b«.lAn.d«] sejenis kuih yang dibuat daripada tepung beras, santan, sedikit gula dan dikacau rata. Adunan tersebut dikapit lalu digoreng atau dibakar; kue kapet.   
12

Kembali ke atas