Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini.
Adakah anda bermaksud : loh,lah,lueh,let

Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata leh


Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
mengaleh[m«.NA.leh]kata kerjamenyisir sawah kali kedua selepas proses membongkar, merupakan satu daripada kaedah tradisi dalam kerja-kerja penanaman padi.Kalu ujan tak turon, ayaq tak dak, nak mengaleh pon tak buleh.[kA.lu u.dZAn tA/ tu.Òon A.jA)Ö tA/ dA/ nA/ m«.NA.leh pon tA/ bu.leh]Kalau hujan tidak turun, air tiada, kerja mengalih pun tidak boleh dilakukan.
tebalek kuang[t«.bA.le/ ku.wAN] berlaku sebaliknya.Dah tebalek kuang pulak, mula dia buat kreja tu, aleh-aleh aku pulak yang kena buat.[dAh t«.bA.le/ ku.wAN pu.lA/ mu.lA di.jA bu.wAt kÒ«.dZA tu A.leh.A.leh A.ku pu.lA/ jAN k«.nA bu.wAt]Sudah lain pula jadinya, asalnya dia yang hendak mengerjakannya, tiba-tiba aku pula yang terpaksa membuatnya.
saleh[sA.lEh]kata namabekas air yang dibuat dari aluminium, jag dan tidak bertutup untuk membasuh, mencuci tangan.La ni orang tak guna saleh pasai nampak koman tapi depa guna jag kaca.[lA ni .ÒAN tA/ gu.nA sA.lEh pA.sAj nAm.pA/ k.mAn tA.pi dE.pA gu.nA dZAg kA.tSA]Sekarang ini orang tidak lagi menggunakan salih kerana rendah mutunya tetapi menggunakan jag kaca.
acilut[A.Si.lut]kata namasejenis permainan kejar-mengejar, cekup puyuh.Maen acilut ataeh darat buleh dalam ayaq pon buleh.[mAEn A.Si.lut A.tAEh dA.ÒAt bu.leh dA.lAm A.jAâÖ pon bu.leh]Bermain acilut boleh di darat atau di air.
campen[tSAm.pen]kata namatergendala, terhalang, terganggu dan sebagainya.Majeleh hak baru nak mola jadi campen pasai pengerusi majlis dok tak dok pengsan.[mA.dZ«.leh hA/ bA.Òu nA/ m.lA dZA.di tSAm.pen pA.sAj p«.N«.Òu.si mA.dZ«.leh do/ tA/ do/ pEN.sAn]Majlis yang baru hendak bermula menjadi tergendala kerana pengerusi dengan tiba-tiba pengsan.
senereh[s«.n«.Òeh]kata kerjabersentuh, bergesel.Budak ni tak buleh senereh siket, dia kira nak teriak.[bu.dA/ ni tA/ bu.leh s«.n«.Òeh si.ket di.jA k«.ÒA nA/ t«.Òi.jA/]Budak ini tidak boleh tersentuh sedikit pun, dia akan terus menangis.
betanak[b«.tA.nA/]kata adjektifberkenaan suara yang nyaring, kuat.Sora Saleh sedap betoi masa bang, bunyi dia betanak.[s.ÒA sA.leh s«.dAp b«.tj mA.sA bAN bu.øi di.jA b«.tA.nA/]Suara Saleh memang lunak sewaktu azan, bunyinya nyaring.
begencok[b«.gEn.tS/]kata kerjamenari, berjoget.Budak ni tak buleh dengaq lagu sedap sikit teruih dia begencok.[bu.dA/ ni tA/ bu.leh d«.NAâÖ lA.gu s«.dAp si.kit t«.Òuih di.jA b«.gEn.tS/]Apabila budak itu mendengar lagu yang sedap sedikit, terus dia menari.
   2. galak, merenyam.Betina tu merenyau sunggoh, tak buleh jumpa jantan, dia nak tegoq.[b«.ti.nA tu m«.Ò«.øAw suN.goh tA/ bu.leh dZum.pA dZAn.tAn di.jA nA/ t«.g)Ö]Perempuan itu sungguh galak, pantang melihat lelaki, hendak ditegurnya.
mengeben[m«.NE.bEn]kata kerjamengurat, memikat.Dia tu tak buleh tengok pompuan dahi licin, dia asyik dok mengeben.[di.jA tu tA/ bu.leh tE.N/ pom.pu.wAn dA.hi li.tSin di.jA A.Se/ do/ m«.NE.bEn]Dia itu pantang melihat perempuan berdahi licin, terus menguratnya.
123456

Kembali ke atas