Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini.
Adakah anda bermaksud : loh,lah,lueh,let

Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata leh


Glosari Dielek Melaka

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan DialekMaksud Ayat
pantang teleleh[pAn.tAN t«.le.leh] tidak boleh leka walaupun sekejap.Kat sini kene jage-jage, pantang teleleh, abes barang kene curi.[kAt si.ni k«.n« dZA.g«.dZA.g« pAn.tAN t«.le.leh A.bes bA.ÄAN k«.n« tSu.Äi]Di sini kena berjaga-jaga, pantang teleleh, habis barang kena curi.
   2. mendukung seseorang di bahagian belakang badan; encang.Meh atuk cangcang engkau, boleh jalan cepat sikit.[meh A.tu/ tSAN.tSAN «N.kAw bo.leh dZA.lAn tS«.pAt si.ket]Mari atuk dukung engkau di belakang, boleh jalan cepat sikit.
batu lagan[bA.tu lA.gAn]kata namaibu batu giling.Tolong mak aleh batu lagan ni.[to.loN mA/ A.leh bA.tu lA.gAn ni]Tolong emak alihkan batu giling ini.
melak[m«.lA/]kata tugasmana tahu.Melak, kau pegi sane boleh mak ikot.[m«.lA/ kAw p«.gi sA.n« bo.leh mA/ i.kot]Mana tahu, kau pergi sana boleh mak ikut.
tepek[te.pe/]kata kerjameleperkan sesuatu dengan tapak tangan.Getah kau dah beku, dah boleh tepek ni.[g«.tAh kAw dAh b«.ku dAh bo.leh te.pe/ ni]Getah engkau sudah beku, sudah boleh ditekan dengan tapak tangan.
angen gadai[A.Nen gA.dAj] angin yang bertiup kencang dan laut yang berombak besar, kadangkala disertai hujan selama 3-4 hari, menyebabkan nelayan tidak dapat turun ke laut. Nama angin ini mempunyai hubungan dengan keadaan kehidupan di masa dahulu apabila keluarga nelayan terpaksa bergadai barang kerana nelayan tidak dapat ke laut.Nampaknye kite tak boleh ke laot, angen gadai kencang.[nAm.pA/.ø« ki.t« tA/ bo.leh k« lAot A.Nen gA.dAj k«n.tSAN]Nampaknya kita tak boleh ke laut, angin gadai kencang.
pemangkal[p«.mAN.kAl]kata namatali penyambung kili-kili dengan tali mata kail.Pasang dulu pemangkal baru boleh gi manceng.[pA.sAN du.lu p«.mAN.kAl bA.Äu bo.leh gi mAn.tSeN]Pasang dulu pemangkal baru boleh pergi memancing.
kayu pak[kA.ju pA/] kayu bersaiz setengah inci atau seinci yang dipasang sebagai penahan cermin pada ambang tingkap atau ambang pintu.Kayu ni lebau sangat tak boleh buat kayu pak.[kA.ju ni lE.bAw sA.NAt tA/ bo.leh bu.wAt kA.ju pA/]Kayu ini lebar sangat, tidak boleh dibuat kayu pak.
begenggeng[b«.geN.geN]kata kerjabertarik-tarikan.Mak die nak bejalan pon tak boleh, dah begenggeng.[mA/ di.j« nA/ b«.dZA.lAn pon tA/ bo.leh dAh b«.geN.geN]Emak dia hendak berjalan pun tidak boleh, sudah bertarik-tarikan.
sekerap tanah[s«.k«.ÄAp tA.nAh] sekerap yang terdapat pada pangkal pokok-pokok getah dan bercampur dengan tanah. Ia terjadi apabila susu getah yang mengalir pada bekas torehan terlencung lalu meleleh turun hingga berkumpul di atas tanah lalu membeku; sekerap batang.Kalau rajen kopek sekerap tanah, boleh jual.[kA.lAw ÄA.dZen ko.pe/ s«.k«.ÄAp tA.nAh bo.leh dZu.wAl]Kalau rajin kupas skrap tanah, boleh dijual.
123

Kembali ke atas