Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pa/] | ڤق

Definisi : IB pajak; ~ temurun Id pak (pajak) atas tanah yg ber­lanjutan turun-temurun; mengepak 1. memajak; 2. bp memborong; mengepakkan menyerahkan atau membo­rong sesuatu dgn cara pak (pajak). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pa/] | ڤق

Definisi : 1. peti atau kotak (dibuat drpd kayu) tempat barang; 2. IB bungkus (tembakau, rokok, dll); mengepak membungkus (membalut dll) barang-barang. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pa/] | ڤق

Definisi : singkatan bagi bapak; ~ alang (ngah) bapa saudara yg tengah; ~ belang harimau; ~ cik a) ~ cu (usu) bapa saudara yg termuda; b) panggilan kpd orang yg separuh umur; ~ janggut a) orang yg ber­janggut; b) orang Benggali; P~ Kaduk orang yg malang kerana kebodohannya; ~ long (tua, ua, wa) bapa saudara yg tua sekali; ~ mulung tukang cerita dlm persembahan mekmulung yg turut sama melakonkan ceritanya dgn pelakon lain; ~ na Kl barua; ~ pacak orang yg tidak penting peranannya dlm sesuatu peristiwa (spt watak tambahan dlm lakonan pentas dll); P~ Pandir orang yg bodoh; ~ pecocok orang yg jahat (pencuri dll); ~ sanggup a) orang yg menyanggupi sebarang kerja yg diberikan; b) orang yg mengahwini perempuan yg sudah hamil; ~ teh bapa saudara (adik yg kelima atau keenam drpd ayah atau ibu); ~ turut orang yg tidak mempunyai pendirian sendiri (menurut orang lain sahaja). (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pak

Puisi
 

Pak haji memakai jubah,
     Jubah dibuat negeri Selibis;
Kasih kekal tiada berubah,
     Putus jiwa bersama habis.


Lihat selanjutnya...(24)
Peribahasa

Malang Pak Kaduk,
     ayamnya menang kampung tergadai.

Bermaksud :

Orang yang benar-benar malang nasibnya, segala sesuatu yang dimilikinya habis belaka.

 

Lihat selanjutnya...(3)


Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
pak kal[pA/ kAl] mujur.Pak kal budak, kalau tak, aku pukol.[pA/ kAl bu.dA/ kA.lAw tA/ A.ku pu.kol]Mujur dia itu masih budak, kalau tidak, aku dah pukul.
pak[pA/]kata namabelebas di dinding yang digunakan untuk meletak barang-barang kecil.Letakkan celak ni kat pak tepi ceremen.[l«.tA/.kAn tS«.lA/ ni kAt pA/ t«.pi tS«.Ä«.men]Letakkan celak ini di atas belebas di tepi cermin itu.
kucai-kucai[ku.tSAj.ku.tSAj]kata kerjamencelup jaring dan sebagainya berulang-kali di dalam air.Pak Yem kucai-kucai jareng dalam ae.[pA/ jem ku.tSAj.ku.tSAj dZA.ÄeN dA.lAm Ae]Pak Ibrahim mencelup jaring berulang-kali di dalam air.
tesempo[t«.s«m.p]kata adjektiftermalu-malu.Tengah sedap-sedap ngate Pak Ali, aleh-aleh die tejongol kat belakang, ape tak tesempo muke.[t«.NAh s«.dAp.s«.dAp NA.t« pA/ A.li A.leh.A.leh di.j« t«.dZo.Nol  Tengah sedap-sedap mengata Pak Ali, tiba-tiba dia muncul di belakang, termalu-malu muka masing-masing.
bedazi[b«.dA.zi]kata kerjabergotong-royong dalam majlis kenduri kendara, rewang.Minggu depan bedazi kite kat rumah Pak Abu. Die buwat keje kawen.[miN.gu d«.pAn b«.dA.zi ki.t« kAt Äu.mAh pA/ A.bu di.j« bu.wAt k«.dZ« kA.wen]Minggu hadapan kita bergotong-royong di rumah Pak Abu. Dia mengadakan majlis kenduri kahwin.
tesembat[t«.sem.bAt]kata kerjatersentak kerana terperanjat apabila bertemu dengan sesuatu yang menakutkan, mendengar berita buruk dan lain-lain.Mak Cik tesembat dengo Pak Long kau kene belet ula.[mA/ tSi/ t«.s«m.bAt d«.N pA/ loN kAw k«.n« b«.let u.lA]Mak Cik terperanjat mendengar berita Pak Long kau dibelit ular.
cop[tSop]kata namasejenis alat yang tajam matanya seperti mata tombak yang digunakan khusus untuk mengupas sabut kelapa, selumbat; solak.Mate cop tu selalu Pak Baka asah nak senang die kupas kelapa.[mA.t« tSop tu s«.lA.lu pA/ bA.kA A.sAh nA/ s«.nAN di.j« Mata selumbat itu selalu diasah oleh Pak Bakar supaya senang dia mengupas sabut kelapa.
solak[so.lA/]kata namasejenis alat yang tajam matanya seperti mata tombak yang digunakan khusus untuk mengupas sabut kelapa, selumbat; copMate solak tu selalu Pak Baka asah nak senang die kupas sabot kelapa.[mA.t« so.lA/ tu s«.lA.lu pA/ bA.kA A.sAh nA/ s«.nAN di.j« Mata selumbat itu selalu diasah oleh Pak Bakar supaya senang dia mengupas sabut kelapa.
nakek[nA.ke/]kata adjektifhampir-hampir terjadi atau hampir-hampir berlaku.Dah nakek nak jalan, ale-ale pak mentua sampai.[dAh nA.ke/ nA/ dZA.lAn A.le.A.le pA/ m«n.tu.we sAm.pAj]Sudah hampir hendak keluar berjalan, tiba-tiba bapa mentua sampai.

Kembali ke atas