Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pa/] | ڤق

Definisi : IB pajak; ~ temurun Id pak (pajak) atas tanah yg ber­lanjutan turun-temurun; mengepak 1. memajak; 2. bp memborong; mengepakkan menyerahkan atau membo­rong sesuatu dgn cara pak (pajak). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pa/] | ڤق

Definisi : 1. peti atau kotak (dibuat drpd kayu) tempat barang; 2. IB bungkus (tembakau, rokok, dll); mengepak membungkus (membalut dll) barang-barang. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pa/] | ڤق

Definisi : singkatan bagi bapak; ~ alang (ngah) bapa saudara yg tengah; ~ belang harimau; ~ cik a) ~ cu (usu) bapa saudara yg termuda; b) panggilan kpd orang yg separuh umur; ~ janggut a) orang yg ber­janggut; b) orang Benggali; P~ Kaduk orang yg malang kerana kebodohannya; ~ long (tua, ua, wa) bapa saudara yg tua sekali; ~ mulung tukang cerita dlm persembahan mekmulung yg turut sama melakonkan ceritanya dgn pelakon lain; ~ na Kl barua; ~ pacak orang yg tidak penting peranannya dlm sesuatu peristiwa (spt watak tambahan dlm lakonan pentas dll); P~ Pandir orang yg bodoh; ~ pecocok orang yg jahat (pencuri dll); ~ sanggup a) orang yg menyanggupi sebarang kerja yg diberikan; b) orang yg mengahwini perempuan yg sudah hamil; ~ teh bapa saudara (adik yg kelima atau keenam drpd ayah atau ibu); ~ turut orang yg tidak mempunyai pendirian sendiri (menurut orang lain sahaja). (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pak

Puisi
 

Pak haji memakai jubah,
     Jubah dibuat negeri Selibis;
Kasih kekal tiada berubah,
     Putus jiwa bersama habis.


Lihat selanjutnya...(24)
Peribahasa

Malang Pak Kaduk,
     ayamnya menang kampung tergadai.

Bermaksud :

Orang yang benar-benar malang nasibnya, segala sesuatu yang dimilikinya habis belaka.

 

Lihat selanjutnya...(3)


Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
pak besaq[mA/ b«.sA)Ö] panggilan untuk bapa saudara sulung; lih mak besaq.   
bola pak idat[b.lA pA/ i.dAt] permainan "rounders"Petang-petang sepa suka main bola pak idat.[p«.tAN.p«.tAN sE.pA su.kA mAen b.lA pA/ i.dAt]Petang-petang kami suka main “roundes”.
pak[pA]kata adjektifberkenaan dengan ukuran penghabisan darjah sifat tentang kelebihan sesuatu atau seseorangDia tu punya la kaya, pak pada reta pon dia buleh beli.[di.jA tu pu.øA lA kA.jA pA pA.dA ÒE.tA pon di.jA bu.leh b«.li]Dia itu tersangat kaya, kereta semahal manapun dia mampu membelinya.
gol[gol]kata kerjameninggal dunia.Takkan hang tak tau Pak Leman dah gol.[tA.kAn hAN tA tAw pA lE.mAn dAh gol]Takkan awak tidak tahu Pak Leman sudah meninggal dunia.
gerau[g«.ÒAw]kata namaketua tukang masak semasa kenduri kahwinPak Me jadi gerau masa aku kawen.[pA mE dZA.di g«.ÒAw mA.sA A.ku kA.wen]Pak Ismail jadi ketua tukang masak semasa saya kahwin.
   2. mengambil sesuatu secara berlebihanKue more malam tadi habeh Pak Nan gabuih.[kue mo.ÒE mA.lAm tA.di hA.beh pA nAn gA.buC]Kuih moreh malam tadi habis Pak Nan ambil.
   2. mengawasi atau mengekori pergerakan seseorang.Pak Mat tak buleh pi mana pasai bini dia dok becendoi.[pA mAt tA bu.leh pi mA.nA pA.sAj bi.ni di.jA do b«.tSEn.doj]Pak Mat tidak boleh pergi ke mana-mana kerana isterinya senantiasa mengawasinya.
bujang[bu.dZAN]kata namaduda atau janda.Sejak jadi bujang Pak Din mola pasang badan.[s«.dZA dZA.di bu.dZAN pA din m.lA pA.sAN bA.dAn]Sejak jadi duda Pak Din mula menghias diri.
kokko[k/.k]kata kerjamemikul seseorang di atas belakang badan.Pak Mat kokko anak dia masa nak seberang sungai.[pA/ mAt k/.k A.nA/ di.jA mA.sA nA/ s«.b«.ÒAN su.NAj]Pak Mat memikul anaknya masa hendak menyeberang sungai.
selopiang[s«.l.pi.jAN]kata adjektif1. kotor yang banyak; belopiangPak Den cerok ayaq dekat rebau yang selopiang.[pA/ dEn tS«.Òo/ A.jA)Ö d«.kAt Ò«.bAw jAN s«.lo.pi.jAN]Pak Din mencurah air pada kerbau yang kotor.
123

Kembali ke atas