Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : berjalan ke tempat lain; meninggalkan tempat yg mula-mula: Dia ~ ke pasar. pulang ~ pergi dan baik semula. ~ dahulu a. pergi terlebih dahulu. b. meninggal dunia; mati. ~ haji menunaikan fardu haji di Mekah. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : 1. berjalan dll menuju ke sesuatu tempat (mendapatkan seseorang dll): ia mengajak saya ~ ke Kelantan; kalau tidak percaya ~lah berjumpa ayah kau dan tanyalah dia; 2. me­ninggalkan sesuatu tempat, berundur (dr): orang muda tadi telah ~ dr situ; 3. berangkat, bertolak: pagi esok saya ~ dgn kereta api pertama; ~ balik (datang, mari) = pulang ~ pergi dan balik (berulang-alik); ~ dahulu a) pergi lebih dahulu; b) ki mati; ~ haji naik haji; ~ jahanam = ~ setan = ~ telukup (telungkup) persetan (binasalah, jahanamlah); berpergian pergi (berjalan dll) ke tempat yg jauh: sejak keretanya rosak, ia sukar ~; kepergian perihal pergi, keberangkatan: yg lebih menyedihkan lagi ialah ~ anaknya yg sedemikian lama itu tidak pernah berpisah dengannya; pemergian 1. perjalanan (yg jauh): Daim menceritakan kisah ~nya ke luar negeri; 2. kepergian. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
pergi (kata kerja)
1. Bersinonim dengan menuju ke: menujui, menghala ke, mengarah ke,
Berantonim dengan datang

2. Bersinonim dengan berhambus: cabut, lari, nyah, incit, keluar, hilang, turun, angkat kaki, kepol, calo, andun,

3. Bersinonim dengan bertolak: berlepas, berangkat, belayar, berjalan, bercemar duli, bertolak punggung, mengorak langkah, mengorak sila,
Berantonim dengan tiba

4. Dalam konteks kiasan
bersinonim dengan meninggal dunia, mati, wafat, mangkat,

Kata Terbitan : berpergian, kepergian, pemergian,

Puisi
 

Cik Ali pergi berperang,
     Pergi berperang dengan senjata;
Awan di langit kalau terang,
     Cahaya bintang baru nyata.


Lihat selanjutnya...(338)
Peribahasa

Pergi ke pulau batu digalas.

Bermaksud :

Sengaja mencari kesusahan.

 

Lihat selanjutnya...(38)

373

All men must die

Semua orang pasti mati.

Bunga gugur putik pun gugur

I just couldn't believe it when my brother passed away that morning. He was still young.But all men must die. Only God is immortal.

Aku tak percaya yang adikku pergi buat selama-lamanya. Dia masih muda. Namun bunga gugur putik pun gugur . Hanya Tuhan sahaja yang daim.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(8)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
jom[dZom]kata tugasayuh, silakan (kata yang digunakan dengan maksud mengajak pergi) (kata seru).Jom kita pi tengok wayang.[dZom ki.tA pi tE.N/ wA.jAN]Mari, kita pergi menonton wayang.
bokpi[bo/.pi]kata kerjabawa pergi, disembunyikan, dihilangkan.Karong hak bawah rumah tu hang bokpi mana?[kA.ÒoN hA/ bA.wAh Òu.mAh tu hAN bo/.pi mA.nA]Karung yang di bawah rumah itu ke mana engkau bawa pergi?
bokpi[b/.pi]kata kerjabawa pergi, disembunyikan, dihilangkan.Karong hak bawah rumah tu hang bokpi mana?[kA.ÒoN hA/ bA.wAh Òu.mAh tu hAN b/.pi mA.nA]Karung yang di bawah rumah itu ke mana engkau bawa pergi?
   2. datang atau pergi dengan cepat, segera, tergesa-gesa (kiasan), rempuh, langgar.Lepaeh depa dengaq kata mak depa mati, depa langgah pi sampai lupa bawak apa satu.[l«.pAEh d«.pA d«.NA)Ö kA.tA mA/ dE.pA mA.ti dE.pA lAN.gAh pi sAm.pAj lu.pA bA.wA/ A.pA sA.tu]Selepas mendengar kematian emak mereka, mereka bergegas pergi sehingga terlupa membawa apa-apa pun.
nyong[øN]kata kerjaberjalan terus (beredar atau pergi) tanpa menoleh ke kiri atau ke kanan.Mak dia pangge pon dia tak peduli, dia pi nyong jugak.[mA/ di.jA pAN.gE pon di.jA tA/ p«.du.li di.jA pi øN dZu.gA/]Panggilan emaknya tidak dipeduli, dia terus pergi juga.
buih[bu.wih] bingkas bangun dan terus beredar kerana terperanjat atau segera pergi dalam keadaan tergesa-gesa, berambus; bangkit buih, cepuih.Dia buih bila kena jrekah.[di.jA bu.wih bi.lA k«.nA dZÒ«.kAh]Dia bingkas bangun dan beredar apabila kena sergah.
cepuih[tS«.puih]kata adjektifbingkas bangun dan terus beredar kerana terperanjat atau segera pergi dalam keadaan tergesa-gesa, berambus; bangkit buih, buih.Aku nak tidoq tak buleh, tikueh dok belari cepuih-cepuih kat ujong kepala.[A.ku nA/ ti.dâÖ tA/ bu.leh ti.kueh do/ b«.lA.Òi tS«.puih.tS«.puih kAt u.dZoN k«.pA.lA]Aku tidak dapat tidur kerana tikus berlari-larian di hujung kepala.
bangket buih[bAN.ket bu.wih] bingkas bangun dan terus beredar kerana terperanjat atau segera pergi dalam keadaan tergesa-gesa, berambus; buih, cepuih.Dia bangket buih bila kena jrekah.[di.jA bAN.ket bu.wih bi.lA k«.nA dZÒ«.kAh]Dia bingkas bangun dan beredar apabila kena sergah.
ni[ni]kata namaengkau, kamu, awak.Ni pi mana semalam.[ni pi mA.nA s«.mA.lAm]Engkau pergi ke mana semalam?
pa[pA]kata namamereka.Hang pa ni nak pi mana?[hAN pA ni nA/ pi mA.nA]Mereka ini hendak pergi ke mana?
12345

Kembali ke atas