Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : berjalan ke tempat lain; meninggalkan tempat yg mula-mula: Dia ~ ke pasar. pulang ~ pergi dan baik semula. ~ dahulu a. pergi terlebih dahulu. b. meninggal dunia; mati. ~ haji menunaikan fardu haji di Mekah. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : 1. berjalan dll menuju ke sesuatu tempat (mendapatkan seseorang dll): ia mengajak saya ~ ke Kelantan; kalau tidak percaya ~lah berjumpa ayah kau dan tanyalah dia; 2. me­ninggalkan sesuatu tempat, berundur (dr): orang muda tadi telah ~ dr situ; 3. berangkat, bertolak: pagi esok saya ~ dgn kereta api pertama; ~ balik (datang, mari) = pulang ~ pergi dan balik (berulang-alik); ~ dahulu a) pergi lebih dahulu; b) ki mati; ~ haji naik haji; ~ jahanam = ~ setan = ~ telukup (telungkup) persetan (binasalah, jahanamlah); berpergian pergi (berjalan dll) ke tempat yg jauh: sejak keretanya rosak, ia sukar ~; kepergian perihal pergi, keberangkatan: yg lebih menyedihkan lagi ialah ~ anaknya yg sedemikian lama itu tidak pernah berpisah dengannya; pemergian 1. perjalanan (yg jauh): Daim menceritakan kisah ~nya ke luar negeri; 2. kepergian. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
pergi (kata kerja)
1. Bersinonim dengan menuju ke: menujui, menghala ke, mengarah ke,
Berantonim dengan datang

2. Bersinonim dengan berhambus: cabut, lari, nyah, incit, keluar, hilang, turun, angkat kaki, kepol, calo, andun,

3. Bersinonim dengan bertolak: berlepas, berangkat, belayar, berjalan, bercemar duli, bertolak punggung, mengorak langkah, mengorak sila,
Berantonim dengan tiba

4. Dalam konteks kiasan
bersinonim dengan meninggal dunia, mati, wafat, mangkat,

Kata Terbitan : berpergian, kepergian, pemergian,

Puisi
 

Cik Ali pergi berperang,
     Pergi berperang dengan senjata;
Awan di langit kalau terang,
     Cahaya bintang baru nyata.


Lihat selanjutnya...(338)
Peribahasa

Pergi ke pulau batu digalas.

Bermaksud :

Sengaja mencari kesusahan.

 

Lihat selanjutnya...(38)

373

All men must die

Semua orang pasti mati.

Bunga gugur putik pun gugur

I just couldn't believe it when my brother passed away that morning. He was still young.But all men must die. Only God is immortal.

Aku tak percaya yang adikku pergi buat selama-lamanya. Dia masih muda. Namun bunga gugur putik pun gugur . Hanya Tuhan sahaja yang daim.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(8)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
yok[jo/]kata tugasajakan atau pelawaan, mari, ayuh.Yok! Kite pegi.[jo/ ki.t« p«.gi]Ayuh, kita pergi.
juwata[dZu.wA.tA]kata namapulau (Pulau Aur, Mersing).Man nak belaya ke juwata ituk.[mAn nA/ b«.lA.jA k« dZu.wA.tA i.tu/]Saya hendak pergi ke pulau itu.
eteng[e.teN]kata adjektifmengada-ngada.Jangan nak dok eteng kat sini, pegi sane![dZA.NAn nA/ do/ e.teN kAt si.ni p«.gi sA.n«]Jangan mengada-ngada di sini, pergi ke sana!
tugong[tu.goN]kata namakain buruk (Pulau Aur, Mersing).Aji pegi ambek tugong, buat kesat ae tumpah.[A.dZi p«.gi Am.be/ tu.goN bu.wAt k«.sAt Ae tum.pAh]Kamu pergi ambil kain buruk untuk mengesat air yang tumpah.
lejang[l«.dZAN]kata kerjamenjenguk sebentar.Kalau ke bando, lejang pos opes tu kalau-kalau ade surat.[kA.lAw k« bAn.d l«.dZAN pos opes tu kA.lAw.kA.lAw A.d« ]Kalau pergi ke bandar, singgahlah di pejabat pos itu kalau-kalau ada surat.
coroi[tSo.Äoi]kata namacirit-birit.Ke jamban aje, coroi agaknye budak ni, elok pegi kelenet.[k« dZAm.bAn A.dZ« tSo.Äoi A.gA/.ø« bu.dA/ ni e.lo/ p«.gi ]Kerap sangat pergi ke tandas, mungkin budak ini cirit-birit, eloklah dibawa ke klinik.
benang ari[b«.nAN A.Äi] waktu subuh.Maseh benang ari lagi, dah kelua menoreh.[mA.seh b«.nAN A.Äi lA.gi dAh k«.lu.wA m«.no.Äeh]Masih waktu subuh lagi, dia sudah keluar pergi menoreh getah.
serabai[s«.ÄA.bAj]kata adjektifberkenaan muka yang kelihatan tidak terurus.Muke serabai lagi dah nak pegi kedai?[mu.k« s«.ÄA.bAj lA.gi dAh nA/ p«.gi k«.dAj]Muka masih tidak terurus lagi sudah hendak pergi ke kedai?
modo[mo.do]kata adjektifsia-sia, tidak berguna; handa.Modo aje kite ke sane, die tak nampak bayang.[mo.do A.dZ« ki.t« k« sA.n« di.j« tA/ nAm.pA/ bA.jAN]Sia-sia sahaja kita pergi ke sana, dia tidak nampak bayang.
menyenyeh[m«.øe.øeh]kata kerjamenenes; menais.Dah menyenyeh kudes engkau ni, lekasle pegi berobat.[dAh m«.øe.øeh ku.des «N.kAw ni l«.kAs.l« p«.gi b«.Äo.bAt]Sudah menenes kudis engkau ini, cepatlah pergi berubat.
12

Kembali ke atas