Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : berjalan ke tempat lain; meninggalkan tempat yg mula-mula: Dia ~ ke pasar. pulang ~ pergi dan baik semula. ~ dahulu a. pergi terlebih dahulu. b. meninggal dunia; mati. ~ haji menunaikan fardu haji di Mekah. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : 1. berjalan dll menuju ke sesuatu tempat (mendapatkan seseorang dll): ia mengajak saya ~ ke Kelantan; kalau tidak percaya ~lah berjumpa ayah kau dan tanyalah dia; 2. me­ninggalkan sesuatu tempat, berundur (dr): orang muda tadi telah ~ dr situ; 3. berangkat, bertolak: pagi esok saya ~ dgn kereta api pertama; ~ balik (datang, mari) = pulang ~ pergi dan balik (berulang-alik); ~ dahulu a) pergi lebih dahulu; b) ki mati; ~ haji naik haji; ~ jahanam = ~ setan = ~ telukup (telungkup) persetan (binasalah, jahanamlah); berpergian pergi (berjalan dll) ke tempat yg jauh: sejak keretanya rosak, ia sukar ~; kepergian perihal pergi, keberangkatan: yg lebih menyedihkan lagi ialah ~ anaknya yg sedemikian lama itu tidak pernah berpisah dengannya; pemergian 1. perjalanan (yg jauh): Daim menceritakan kisah ~nya ke luar negeri; 2. kepergian. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
pergi (kata kerja)
1. Bersinonim dengan menuju ke: menujui, menghala ke, mengarah ke,
Berantonim dengan datang

2. Bersinonim dengan berhambus: cabut, lari, nyah, incit, keluar, hilang, turun, angkat kaki, kepol, calo, andun,

3. Bersinonim dengan bertolak: berlepas, berangkat, belayar, berjalan, bercemar duli, bertolak punggung, mengorak langkah, mengorak sila,
Berantonim dengan tiba

4. Dalam konteks kiasan
bersinonim dengan meninggal dunia, mati, wafat, mangkat,

Kata Terbitan : berpergian, kepergian, pemergian,

Puisi
 

Cik Ali pergi berperang,
     Pergi berperang dengan senjata;
Awan di langit kalau terang,
     Cahaya bintang baru nyata.


Lihat selanjutnya...(338)
Peribahasa

Pergi ke pulau batu digalas.

Bermaksud :

Sengaja mencari kesusahan.

 

Lihat selanjutnya...(38)

373

All men must die

Semua orang pasti mati.

Bunga gugur putik pun gugur

I just couldn't believe it when my brother passed away that morning. He was still young.But all men must die. Only God is immortal.

Aku tak percaya yang adikku pergi buat selama-lamanya. Dia masih muda. Namun bunga gugur putik pun gugur . Hanya Tuhan sahaja yang daim.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(8)

Glosari Dielek Melaka

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan DialekMaksud Ayat
matikan ae[mA.ti.kAn Ae] tidak pergi ke majlis kenduri atau sesuatu tempat.Keje kawen rumah die, aku matikan ae aje.[k«.dZ« kA.wen Äu.mAh di.j« A.ku mA.ti.kAn Ae A.dZ«]Majlis perkahwinan di rumah dia, aku tidak pergi.
pegi panggel[p«.gi pAN.gel] pergi ke majlis perkahwinan; makan kuah kunengKau nak ikot mak pegi panggel tak?[kAw nA/ i.kot mA/ p«.gi pAN.gel tA/]Engkau hendak ikut emak pergi ke majlis perkahwinan tak?
mematak[m«.mA.tA/]kata kerjamengambil tempat seseorang yang berhalangan atau mengisi kekosongan tempat dalam perahu untuk pergi menangkap ikan.Sape nak mematak aku besok, aku nak pegi panggel.[sA.p« nA/ m«.mA.tA/ A.ku be.so/ A.ku nA/ p«.gi pAN.gel]Siapa nak mematak aku besok, aku nak pergi panggil.
nasik penanggah[nA.si/ p«.nAN.gAh] nasi dan lauk kenduri yang dihidangkan untuk orang yang membantu melayan tetamu dalam kenduri kahwin sebelum tetamu datang.Ni nasik penanggah, pegi antau.[ni nA.si/ p«.nAN.gAh p«.gi An.tAw]Ini nasi penanggah, pergi hantar.
buran[bu.ÄAn]kata kerjamenghalau haiwan ternakan.Kau pegi buran ayam tu masok reban.[kAw p«.gi bu.ÄAn A.jAm tu mA.so/ Ä«.bAn]Engkau pergi halau ayam itu supaya masuk ke dalam reban.
melak[m«.lA/]kata tugasmana tahu.Melak, kau pegi sane boleh mak ikot.[m«.lA/ kAw p«.gi sA.n« bo.leh mA/ i.kot]Mana tahu, kau pergi sana boleh mak ikut.
kubal[ku.bAl]kata kerjamengupas sabut kelapa.Pegi tolong kubal kelape, senang nak gelotok.[p«.gi to.loN ku.bAl k«.lA.p« s«.nAN nA/ g«.lo.to/]Pergi tolong kupas kelapa senang hendah belah dua.
palang[pA.lAN]kata tugasjangan.Palang le kau pegi nak, dudok rumah aje.[pA.lAN l« kAw p«.gi nA/ du.do/ Äu.mAh A.dZ«]Janganlah kau pergi anak, duduk sahajalah di rumah.
sabok[sA.bo/]kata namatuala mandi; kaen sal.Sabok kau tu dah koto, pegi basoh![sA.bo/ kAw tu dAh ko.to p«.gi bA.soh]Tuala mandi kau tu dah kotor, pergi basuh!
ngedek[N«.de/]kata kerjamemancing.Ari-ari pegi ngedek, dapat ikannye tidak.[A.Äi.A.Äi p«.gi N«.de/ dA.pAt i.kAn.ø« ti.dA/]Hari-hari pergi memancing, dapat ikannya tidak.
123

Kembali ke atas