Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : berjalan ke tempat lain; meninggalkan tempat yg mula-mula: Dia ~ ke pasar. pulang ~ pergi dan baik semula. ~ dahulu a. pergi terlebih dahulu. b. meninggal dunia; mati. ~ haji menunaikan fardu haji di Mekah. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : 1. berjalan dll menuju ke sesuatu tempat (mendapatkan seseorang dll): ia mengajak saya ~ ke Kelantan; kalau tidak percaya ~lah berjumpa ayah kau dan tanyalah dia; 2. me­ninggalkan sesuatu tempat, berundur (dr): orang muda tadi telah ~ dr situ; 3. berangkat, bertolak: pagi esok saya ~ dgn kereta api pertama; ~ balik (datang, mari) = pulang ~ pergi dan balik (berulang-alik); ~ dahulu a) pergi lebih dahulu; b) ki mati; ~ haji naik haji; ~ jahanam = ~ setan = ~ telukup (telungkup) persetan (binasalah, jahanamlah); berpergian pergi (berjalan dll) ke tempat yg jauh: sejak keretanya rosak, ia sukar ~; kepergian perihal pergi, keberangkatan: yg lebih menyedihkan lagi ialah ~ anaknya yg sedemikian lama itu tidak pernah berpisah dengannya; pemergian 1. perjalanan (yg jauh): Daim menceritakan kisah ~nya ke luar negeri; 2. kepergian. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
pergi (kata kerja)
1. Bersinonim dengan menuju ke: menujui, menghala ke, mengarah ke,
Berantonim dengan datang

2. Bersinonim dengan berhambus: cabut, lari, nyah, incit, keluar, hilang, turun, angkat kaki, kepol, calo, andun,

3. Bersinonim dengan bertolak: berlepas, berangkat, belayar, berjalan, bercemar duli, bertolak punggung, mengorak langkah, mengorak sila,
Berantonim dengan tiba

4. Dalam konteks kiasan
bersinonim dengan meninggal dunia, mati, wafat, mangkat,

Kata Terbitan : berpergian, kepergian, pemergian,

Puisi
 

Cik Ali pergi berperang,
     Pergi berperang dengan senjata;
Awan di langit kalau terang,
     Cahaya bintang baru nyata.


Lihat selanjutnya...(338)
Peribahasa

Pergi ke pulau batu digalas.

Bermaksud :

Sengaja mencari kesusahan.

 

Lihat selanjutnya...(38)

373

All men must die

Semua orang pasti mati.

Bunga gugur putik pun gugur

I just couldn't believe it when my brother passed away that morning. He was still young.But all men must die. Only God is immortal.

Aku tak percaya yang adikku pergi buat selama-lamanya. Dia masih muda. Namun bunga gugur putik pun gugur . Hanya Tuhan sahaja yang daim.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(8)

Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
   2. menerpa pergiBila dapat tau adek dia beretoh reta, dandan tu dia langgah.[bi.lA dA.pAt tAw A.de/ di.jA b«.Ò«.toh ÒE.tA dAn.dAn tu di.jA lAN.gAh]Bila mendapat tahu adiknya berlanggar kereta serta-merta dia menerpa pergi.
melilau[m«.li.lAw]kata kerjapergi ke merata-taraKemaren puaih aku melilau cari rumah hang tapi tak jumpa-jumpa.[k«.mA.Òen pu.AC A.ku m«.li.lAw tSA.Òi Òu.mAh hAN tA.pi tA/ dZum.pA.dZum.pA]Kemarin puas saya pergi ke merata-tara kerana mencari rumah awak tapi tidak berjumpa.
kot[kot]kata tugasagaknya.Co hang pi tanya, kot dia tak mau pi.[tSo hAN pi tA.øA kot di.jA tA/ mAw pi]Cuba awak pergi tanya, agaknya dia tidak mahu pergi.
utau[u.tAw]kata namaisyarat dengan menggunakan tanganJom kita pi, aku nampak dia utau suruh pi.[dZom ki.tA pi A.ku nAm.pA/ di.jA u.tAw su.Òoh pi]Mari kita pergi, saya nampak dia menggunakan tangan sebagai isyarat menyuruh pergi.
   2. ganti nama diri kedua tunggal; awak, hang, kauPi salen baju dulu kalu cek nak ikot pi makan kenuri.[pi sA.len bA.dZu du.lu kA.lu tSE nA i.kot pi mA.kAn k«.nu.Òi]Pergi salin baju dulu kalau cek hendak ikut pergi makan kenduri.
dadah[dA.dAh]kata tugasdahulu.Masa hang nak pi hang makan dadah.[mA.sA hAN nA/ pi hAN mA.kAn dA.dAh]Masa awak hendak pergi awak makan dahulu.
pekena[p«.k«.nA]kata kerja1. makanSebelom pi jom kita pekena dulu.[s«.b«.lom pi dZom ki.tA p«.k«.nA du.lu]Sebelum pergi mari kita makan dulu.
   3. panggilan mesra oleh orang tua kepada kanak-kanakCek pi beli curut kat kedai sat.[tSE pi b«.li tSu.Òut kAt k«.dAj sAt]Cek pergi beli curut di kedai sebentar.
   2. berbohong.Sepa gelembong kat adek kata pi tengok wayang.[sE.pA g«.lem.boN kAt A.de/ kA.tA pi tE.No/ wA.jAN]Kami berbohong pada adik pergi menonton wayang.
   2. sentiasaAda apa yang hang dok pi rumah dia tu?[A.dA A.pA jAN hAN do/ pi Òu.mAh di.jA tu]Ada apa yang awak sentiasa pergi ke rumahnya itu?
123456

Kembali ke atas