Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : berjalan ke tempat lain; meninggalkan tempat yg mula-mula: Dia ~ ke pasar. pulang ~ pergi dan baik semula. ~ dahulu a. pergi terlebih dahulu. b. meninggal dunia; mati. ~ haji menunaikan fardu haji di Mekah. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[per.gi] | ڤرݢي

Definisi : 1. berjalan dll menuju ke sesuatu tempat (mendapatkan seseorang dll): ia mengajak saya ~ ke Kelantan; kalau tidak percaya ~lah berjumpa ayah kau dan tanyalah dia; 2. me­ninggalkan sesuatu tempat, berundur (dr): orang muda tadi telah ~ dr situ; 3. berangkat, bertolak: pagi esok saya ~ dgn kereta api pertama; ~ balik (datang, mari) = pulang ~ pergi dan balik (berulang-alik); ~ dahulu a) pergi lebih dahulu; b) ki mati; ~ haji naik haji; ~ jahanam = ~ setan = ~ telukup (telungkup) persetan (binasalah, jahanamlah); berpergian pergi (berjalan dll) ke tempat yg jauh: sejak keretanya rosak, ia sukar ~; kepergian perihal pergi, keberangkatan: yg lebih menyedihkan lagi ialah ~ anaknya yg sedemikian lama itu tidak pernah berpisah dengannya; pemergian 1. perjalanan (yg jauh): Daim menceritakan kisah ~nya ke luar negeri; 2. kepergian. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
pergi (kata kerja)
1. Bersinonim dengan menuju ke: menujui, menghala ke, mengarah ke,
Berantonim dengan datang

2. Bersinonim dengan berhambus: cabut, lari, nyah, incit, keluar, hilang, turun, angkat kaki, kepol, calo, andun,

3. Bersinonim dengan bertolak: berlepas, berangkat, belayar, berjalan, bercemar duli, bertolak punggung, mengorak langkah, mengorak sila,
Berantonim dengan tiba

4. Dalam konteks kiasan
bersinonim dengan meninggal dunia, mati, wafat, mangkat,

Kata Terbitan : berpergian, kepergian, pemergian,

Puisi
 

Cik Ali pergi berperang,
     Pergi berperang dengan senjata;
Awan di langit kalau terang,
     Cahaya bintang baru nyata.


Lihat selanjutnya...(338)
Peribahasa

Pergi ke pulau batu digalas.

Bermaksud :

Sengaja mencari kesusahan.

 

Lihat selanjutnya...(38)

373

All men must die

Semua orang pasti mati.

Bunga gugur putik pun gugur

I just couldn't believe it when my brother passed away that morning. He was still young.But all men must die. Only God is immortal.

Aku tak percaya yang adikku pergi buat selama-lamanya. Dia masih muda. Namun bunga gugur putik pun gugur . Hanya Tuhan sahaja yang daim.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(8)

Glosari Dialek Negeri Sembilan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan DialekMaksud Ayat
monotok[m.n.t/]kata adjektifberkenaan cara makan dengan lahap, gelojoh.Poi monotok kek dapo tu, kok lapa bona.[pi m.n.t/ kE/ dA.po tu k/ lA.pA b.nA]Pergi monotok di dapur kalau lapar sangat.
sanun[sA.nun]kata tugassana; senua.Jangan poi sanun, kok ditorokam kek boruk tungga kang.[dZA.NAn p.i sA.nun k/ di.t.č.kAm kE/ b.Äu/ tuN.gA kAN]Jangan pergi sana, nanti diterkam beruk tunggal kang.
lopan[l.pAn]kata namalembah lereng bukit.Dian kek lopan tu dah rahat, poi tengok.[di.jAn kE/ l.pAn tu dAh ÄA.hAt pi tE.N/]Durian di lembah itu sudah gugur, pergi tengok.
tajau[tA.dZAw]kata kerjapukul, belasah dengan menggunakan lidi, rotan dan lain-lain; cemat, lapon, pedodak, pupuh.Dio tak poi skolah, sobab kono tajau kek abange.[di.j tA/ pi sk.lAh s.bAb k.n tA.dZAw kE/ A.bAN.E]Dia tidak pergi sekolah, sebab kena pukul dengan abangnya.
pupuh[pu.puh]kata kerjapukul, belasah dengan menggunakan lidi, rotan dan lain-lain; cemat, lapon, pedodak, tajau.Dio tak poi skolah, sobab kono pupuh kek abange.[di.j tA/ pi sk.lAh s.bAb k.n pu.puh kE/ A.bAN.E]Dia tidak pergi sekolah, sebab kena pukul dengan abangnya.
mereban I[m«.ÄE.bAn]kata kerjaberjalan tanpa tujuan.Mano kau mereban tadi, balek malam-malam ni.[mA.n kAw m«.ÄE.bAn tA.di bA.le/ mA.lAm mA.lAm ni]Ke mana kau pergi tanpa tujuan tadi, balik malam-malam ini.
cemat[tSE.mAt]kata kerjapukul, belasah dengan menggunakan lidi, rotan dan lain-lain; lapon, pedodak, pupuh, tajau.Dio tak poi skolah, sobab kono cemat kek abange.[di.j tA/ pi sk.lAh s.bAb k.n tSE.mAt kE/ A.bAN.E]Dia tidak pergi sekolah, sebab kena pukul dengan abangnya.
senua[s«.nu.wA]kata tugassana; sanun.Jangan poi senua, kok ditorokam kek boruk tungga kang.[dZA.NAn p.i s«.nu.wA k/ di.t.č.kAm kE/ b.Äu/ tuN.gA kAN]Jangan pergi sana, nanti diterkam beruk tunggal kang.
olek[.lE/]kata namakenduri khusus untuk perkahwinan.Olek rajo tak poi rugi, ompek puloh eko kobau tumbang.[.lE/ ÄA.dZ tA/ pi Äu.gi m.pE/ pu.loh E.k k.bAwtum.bAN]Kenduri raja tidak pergi rugi, empat puluh ekor kerbau tumbang.
coreng[tS.ÄEN]kata adjektifcomot, kotor.Coreng bona muko kaw dek arang, poi basoh![tS.ÄEN b.nA mu.k kAw dE/ A.ÄAN pi bA.sh]Comot sangat muka engkau kena arang, pergi basuh!
12

Kembali ke atas