Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pin] | ڤين

Definisi : sj jarum yg digunakan utk mencucukkan dan melekatkan sesuatu pd benda lain, pasak, peniti, semat; ~ susup pin yg digunakan utk memasukkan tali (getah atau reben) ke dlm kelim; mengepin mengenakan pin pd (baju dll). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pin] | ڤين

Definisi : akronim bagi personal identification number (nombor pengenalan peribadi). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pin] | ڤين

Definisi : (dlm permainan boling) objek drpd kayu atau bahan sintetik yg berbentuk spt botol, yg disusun secara berkelompok utk dijadikan sbg sasaran pukulan bola. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
pin (kata nama)
Bersinonim dengan semat, jarum, cemat, peniti, cuban, tingau;,
Kata Terbitan : mengepinkan,


Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
pinjong[pin.dZoN]kata namapenjuru.Letaklah buah-buah tu kat pinjong sane.[l«.tA/.lAh bu.wAh.bu.wAh tu kAt pin.dZoN sA.n«]Letaklah buah-buah itu di penjuru sana.
telo pindang[t«.lo pin.dAN] sejenis telur rebus yang direbus khas berlapis-lapis dengan beberapa jenis pucuk daun seperti daun semangkuk bersama rempah ratus dan garam. Telur ini direbus sekurang-kurangnya enam jam dengan api yang perlahan dan lazimnya dibuat sempena majlis perkahwi   
duet pintu[du.wet pin.tu] wang yang diberikan kepada kaum keluarga pengantin perempuan yang membuat adangan di halaman rumah, di depan tangga atau pintu sebagai sekatan kepada pengantin lelaki dalam perjalanannya untuk bersanding dengan pengantin perempuan; tebos pelamin.   
longoi[lo.Noj]kata adjektifletih lesu.Badan rase longoi lepas angkat barang pindah rumah.[bA.dAn. ÄA.s« lo.Noj l«.pAs AN.kAt bA.ÄAN pin.dAh Äu.mAh]Badannya merasa lesu setelah mengangkat barang kerana pindah rumah.
kawankA.wAn]kata namakata ganti diri pertama tunggal lelaki.Kawan arap bile kawan pindah rumah nanti awak bole datang.[kA.wAn A.ÄAp bi.l« kA.wAn pin.dAh Äu.mAh nAn.ti A.wA/ Saya harap bila saya pindah rumah nanti awak boleh datang.
bedanau[b«.dA.nAw]kata adjektifkotor dan berbau (pada permukaan lantai, papan, benda, baju dan lain-lain).Tiga ari pinggan mangkok tak bebasoh, bedanaulah die.[ti.g« A.Äi piN.gAn mAN.ko/ tA/ b«.bA.soh b«.dA.nAw.lAh di.j«]Tiga hari pinggan mangkuk itu tidak berbasuh, kotor dan berbaulah.
begah[b«.gAh]kata adjektifkenyang kerana terlebih makan dan minum; bentos, kebentak.Macam mane tak begah perot, tige pinggan belom berenti.[mA.tSAm mA.n« tA/ b«.gAh p«.Äot ti.g« piN.gAn b«.lom ]Macam mana perut tidak terlalu kenyang, sudah makan tiga pinggan pun masih belum berhenti.
tali perot[tA.li p«.Äot] tali pinggang yang diperbuat daripada kain untuk mengikat kain kurung Johor.Ikat kaen tu tak payah pakai tali perot, tali pinggang kan ade.[i.kAt kAen tu tA/ pA.jAh pA.kAj tA.li p«.Äot tA.li piN.gAN Ikat kain itu tidak payah guna tali yang diperbuat daripada kain, tali pinggang kan ada.
duet lawe[du.wet lA.w«] wang yang dibayar kepada mak andam untuk memesan kerusi pengantin lelaki.Kalau sandeng kat rumah, kite kene siyap duet pintu, kalau kat dewan tak payah le.[kA.lAw sAn.deN kAt Äu.mAh ki.t« k«.n« si.jAp du.wet pin.tu ]Kalau bersanding di rumah, kita kena siap duit pintu, kalau bersanding di dewan, tidak payahlah.

Kembali ke atas