Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[se.be.lah] | سبله

Definisi : 1 sebahagian atau salah satu benda yg berpasangan; setengah; separuh: Beri aku buah limau itu ~. 2 arah yg menunjukkan tempat; jurusan; bahagian: Taman Negara terletak di ~ utara negeri Pahang. 3 tempat yg hampir dgn; dekat; samping: Dia duduk di ~ saya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[se.be.lah] | سبله

Definisi : pelbagai jenis ikan laut, sisa nabi, Arnoglossus spp., Pardachirus spp., Samaris spp., Solea spp., dll. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[se.be.lah] | سبله

Definisi : ; ikan ~ sj ikan laut, a) Pseudorhombus arsius; b) Pseudorhombus javanicus. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[se.be.lah] | سبله

Definisi : 1. setengah, separuh, seperdua, sebahagian (drpd sepasang, dua benda): beri aku nyiur ~; cinta itu tidak datang dr ~ sahaja; 2. bahagian, jurusan, arah: pd ~ petang; orang tuanya tinggal di ~ hilir; 3. dekat, samping: orang ~ (rumah); (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata sebelah

Puisi
 

Sebelah tangan jari lima,
     Dua tangan jari sepuluh;
Niat hati tanam delima,
     Sampai masa peria tumbuh.


Lihat selanjutnya...(31)
Peribahasa

Bagai perahu karam sebelah.

Bermaksud :

Hukuman atau pertimbangan yang kurang adil; berat sebelah. (Peribahasa lain yang sama makna: Bagai limau masam sebelah).

 

Lihat selanjutnya...(19)

291

Nothing venture, nothing win

Kita tidak akan tahu sejauh mana kemampuan kita dalam sesuatu perkara selagi kita tidak mencubanya.

Belum cuba belum tahu

At first, I didn't think that I could climb this mountain with one leg but, nothing venture, nothing win .

Pada mulanya, saya tidak fikir yang saya mampu mendaki gunung ini dengan sebelah kaki, tetapi kata orang, belum cuba belum tahu.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(4)

Glosari Dialek Negeri Sembilan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan DialekMaksud Ayat
suku[su.ku]kata namagabungan orang atau kaum keluarga daripada beberapa ‘perot’ yang seketurunan daripada sebelah ibu.   
senggek[sEN.gE/]kata namasetakat, had.Bolah sanun orang punyo, den punyo senggek ni yo.[b.lAh sA.nun .ÄAN pu.ø dEn pu.ø sEN.gE ni j]Sebelah sana orang punya, saya punya setakat ini saja.
lat-lat[lAt.lAt]kata namahantaran belanja perkahwinan.Lat-lat sobolah lolaki tujoh dulang sumoe.[lAt.lAt s.b.lAh l.lA.ki tu.dZoh du.lAN su.m.E]Hantaran sebelah lelaki tujuh dulang semuanya.
gendeng[gEn.dEN]kata adjektifsendeng, condong, miring, senget.Tolong gendengan papan tu sobolah kiri.[t.lN gEn.dE.NAn pA.pAn tu s.b.lAh ki.Äi]Tolong condongkan papan itu sebelah kiri.
kolebeh[k.lE.bEh]kata adjektifberkenaan kain, pakaian yang terlebih daripada ukuran asal; tokolebeh.Aleh mejo tu, kolebeh siket sobolah kanan.[A.lEh mE.dZ tu k.lE.bEh si.ket s.b.lAh kA.nAn]Alas meja itu terlebih sedikit sebelah kanan.
tokolebeh[t.k.lE.bEh]kata adjektifberkenaan kain, pakaian yang terlebih daripada ukuran asal; kolebeh.Aleh mejo tu, tokolebeh siket sobolah kanan.[A.lEh mE.dZ tu t.k.lE.bEh si.ket s.b.lAh kA.nAn]Alas meja itu terlebih sedikit sebelah kanan.
tobasot[t.bA.sot]kata kerjatembus.Dek lajue damak tu poi, tobasut ko balek nua.[dE/ lA.dZu.E dA.mA/ tu pi t.bA.sut k bA.le/ nuA]Disebabkan lajunya damak itu bergerak, tembus ke sebelah sana.
bolaeh[b.lAEh]kata namatulang atap di sebelah luar biasanya daripada belahan.Camano nak cucuk atap ni, bolobeh ado, bolaehe pulak tak do![tSAm.mA.n nA/ tSu.tS/ A.tAp ni b.l.bEh A.d b.lAEh.E pu.lA/ tA.d]Macam mana hendak mencucuk atap ini, bolobeh ada, tapi bolaeh tidak ada.
tingkat ruang[tiN.kAt Äu.wAN] duduk dengan cara memeluk sebelah kaki.Ponuleh tu dudok tingkat ruang kek tobeng sungai tu moncari elham.[p.nu.lEh tu du.do/ tiN.kAt Äu.wAN kE/ t.bEN su.NAj tu mn.tSA.Äi El.hAm]Penulis itu duduk tingkat ruang di tebing sungai itu, mencari ilham.
singap[si.NAp]kata namabahagian rumah yang ditambah dan bersifat sementara.Dio tak lamo lai nak bomonantu konola dio buek singap sobolah kiri umahe.[di.j tA/ lA.m lAi: nA/ b.m.nAn.tu k.n.lA di bu.wE/ si.NAp s.b.lAh ki.Äi u.mAh.E]Dia tidak lama lagi akan bermenantu, kenalah dia membuat singap sebelah kiri rumahnya.
12

Kembali ke atas