Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[se.dap] | سدڤ

Definisi : 1 enak rasanya; lazat: Kuih ini sungguh ~. 2 dpt memberi kepuasan kpd perasaan; nyaman; seronok: Saya be­rasa tidak ~ badan hari ini. menye­dap­kan membuat menjadi sedap atau menjadikan berasa sedap; meng­-e­nakkan; menyamankan: Utk ~ masak­an tuan, bubuhlah serbuk perasa sedikit. mempersedap menjadikan lebih se­dap. kesedapan hal atau keadaan sedap; rasa sedap; keenakan; kelazatan; kenyamanan. penyedap sesuatu yg menyedapkan: kata-kata ~ hati. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[se.dap] | سدڤ

Definisi : 1. enak (pd rasa, bau, dll): kuih itu sangat ~ rasanya; 2. senang (pd perasaan dll), nyaman: tubuh saya tidak ~; asal ada kata begitu alangkah ~ di dlm hati; ~ hati senang, tenteram; ~ keleh Kl indah (pd pandangan) dan menarik; ~ manis a) sopan santun dan menarik hati (kelakuan); b) enak (cita rasanya); ~ mulut sekehendak hati: jangan pakai cakap ikut ~ mulut; ~ dahulu pahit kemudian prb melakukan sesuatu dgn tidak difikirkan dahulu buruk baiknya akhirnya akan menyesal; ~ manis jangan ditelan, pahit jangan dimuntahkan prb sebarang bicara orang hendaklah di­timbang­­kan lebih dahulu sebelum diterima atau ditolak; menyedapkan menjadikan sedap (enak, senang, tenteram, dll), menyamankan, me­nyenangkan (hati, perasaan): pengakuan doktor itu ~ hati isterinya; Aji-no-moto ialah sj bahan utk ~ masakan; sedap-sedapan, sedapan (hidangan) ma­kanan yg sedap-sedap atau enak; kesedapan perihal sedap, rasa sedap, keenak-an, kelazatan: mereka semuanya kesiangan pagi itu kerana ~ tidur; penyedap sesuatu yg menyedapkan: kata-kata itu menjadi ~ hatinya. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[se.dap] | سدڤ

Definisi : ; ~ malam sj tumbuhan (herba), kerak nasi, Polianthes tuberosa. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
sedap (adjektif)
1. Bersinonim dengan enak: lemak, manis, lazat, nikmat, perisa, latif, gurih, legit,
Berantonim dengan hambar

2. Bersinonim dengan segar: seronok, selesa, nyaman, senang, nikmat, enak, indah, sihat, naim,

Kata Terbitan : menyedapkan, kesedapan, penyedap,

Puisi
 

Sedap sungguh jeruk maman,
     Lepas setalam setalam pula;
Sedap sungguh berbantal lengan,
     Lepas semalam semalam pula.


Lihat selanjutnya...(40)
Peribahasa

Gulai sedap nasi mentah,
     nasi sedap gulai mentah.

Bermaksud :

Perbuatan yang tidak sempurna.

 

Lihat selanjutnya...(7)


Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
tesempo[t«.s«m.p]kata adjektiftermalu-malu.Tengah sedap-sedap ngate Pak Ali, aleh-aleh die tejongol kat belakang, ape tak tesempo muke.[t«.NAh s«.dAp.s«.dAp NA.t« pA/ A.li A.leh.A.leh di.j« t«.dZo.Nol  Tengah sedap-sedap mengata Pak Ali, tiba-tiba dia muncul di belakang, termalu-malu muka masing-masing.
tetel[te.tel]kata namadaging yang bercampur urat, lemak dan lain-lain.Tetel sedap kalau masak dalca.[te.tel s«.dAp kA.lAw mA.sA/ dAl.tSA]Tetel sedap kalau dimasak lauk dalca.
lece[l«.tS«]kata namatilam kekabu; bok.Sejuk-sejuk macam ni sedap tido atas lece.[s«.dZu/.s«.dZu/ mA.tSAm ni s«.dAp ti.do A.tAs l«.tS«]Sejuk-sejuk begini, sedap tidur di atas tilam kekabu.
pirik[pi.Äi/]kata kerjamemecahkan dengan jari, lenyek.Pirik lade kecik kat kicap ni, biyo sedap kite nak cecah dengan tau goreng.[pi.Äi/ lA.d« k«.tSi/ kAt ki.tSAp ni bi.jo s«.dAp ki.t« nA/ Lenyek dengan jari cili api dalam kicap supaya sedap apabila kita cecah dengan tauhu goreng.
bobak[bo.bA/]kata namapercakapan dan lain-lain yang sedap didengar (umumnya yang tidak benar), temberang.Kalau dah kaki bobak, cakap betol pon susah orang nak pecaye.[kA.lAw dAh kA.ki bo.bA/ tSA.kAp b«.tol pon su.sAh o.ÄAN nA/ Kalau suka temberang, apabila bercakap benar pun orang susah hendak percaya.
bedempe[b«.d«m.pe]kata adjektifberbunyi tidak jelas dan kurang sedap didengar.Dekat na dengan mikropon patut bedempe suare.[d«.kAt nA d«.NAn mi.kro.pon pA.tut b«.d«m.pe su.wA.Ä«]Dekat benar dengan mikrofon, patutlah suaranya tidak jelas.
ampo[Am.p]kata namapermaidani; ampa.Tido atas ampo tu sedap tapi gatal.[ti.do A.tAs Am.poA tu s«.dAp tA.pi gA.tAl]Tidur di atas permaidani itu selesa tetapi berasa gatal.
ampa[Am.pA]kata namapermaidani; ampo.Tido atas ampa tu sedap tapi gatal.[ti.do A.tAs Am.pA tu s«.dAp tA.pi gA.tAl]Tidur di atas permaidani itu selesa tetapi berasa gatal.
coreng[tSo.ÄeN]kata namalantai papan (Pulau Aur, Mersing).Coreng romah aji rate, sedap dudok.[tSo.ÄeN Äo.mAh A.dZi ÄA.te s«.dAp du.do/]Lantai rumah kamu rata, selesa duduk.

Kembali ke atas