Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[se.le.pas] | سلڤس

Definisi : setelah selesai; sesudah: ~ mandi-manda di sungai itu, kami pun membuka bekalan lalu makan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[se.le.pas] | سلڤس

Definisi : sesudah, setelah sudah, setelah selesai: tiada berapa lama ~ bersalin, si Helang Bakau dan suaminya serta pengikutnya pergi me­mukat; (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
lepas (adjektif)
1. Bersinonim dengan bebas: ucul, merdeka,
Berantonim dengan terikat

2. Bersinonim dengan lari: bebas, lucut, tanggal, lolos, londeh, lulus,

3. Bersinonim dengan lalu: lampau
Berantonim dengan sekarang

Kata Terbitan : selepas, selepas-lepas, berlepas, melepas, melepasi, melepaskan, terlepas, lepasan, kelepasan, pelepasan,

Puisi
 

Orang Jawa hilir ke kuala,
     Beli kain selepas Bali;
Adik suka abangpun suka,
     Boleh kita mengikat janji.


Lihat selanjutnya...(2)
Peribahasa

155

A good deed is never lost

Kebaikan atau jasa seseorang itu akan tetap dikenang meskipun selepas dia meninggal dunia.

Harimau mati meninggalkan belang, gajah mati meninggalkan gading, menusia mati meninggalkan nama.

Today we commemorate the fifth anniversary of the death of the people's princess. Her contribution and kindness will always dwell in our hearts. A good deed is never lost indeed.

Hari ini kami memperingati hari ulang tahun kelima permaisuri berjiwa rakyat. Sumbangan dan kebaikan baginda akan sentiasa tersemat di hati kami. Sesungguhnya, harimau mati meninggalkan belang, gajah mati meninggalkan gading, menusia mati meninggalkan nama.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(31)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
   2. bahagian paip tempat mengisi tembakau, cawan paip.Setiap pagi selepas menyorok dia mesti pekena sedapoq paep.[s«.ti.jAp pA.gi s«.l«.pAEh m«.ø.ҍ/ di.jA m«s.ti p«.k«.nA s«.dA.pâÖ pAep]Setiap pagi selepas sarapan, dia mesti menghisap sedapok paip.
   2. mengelamun (selepas bangun tidur).Orang dah nak abeh makan saho, Saad dok mamun lagi ataeh kate.[.ÒAN dAh nA/ A.beh mA.kAn sA.h sA.Ad do/ mA.mun lA.gi A.tAEh kA.tE]Semua orang sudah selesai bersahur, tetapi si Saad masih mengelamun di atas katil.
   2. cekap berjalan bagi kanak-kanak selepas bertatih.Budak tu umok setaon dah cedaeh bejalan.[bu.dA/ tu u.mâÖ s«.tAon dAh tS«.dAEh b«.dZA.lAn]Meskipun berusia setahun, kanak-kanak itu sudah cekap berjalan.
buyong[bu.joN]kata namahari keempat selepas esok (esok, lusa, tulat, tubin, buyung).Hang tok sah dok tunggula, isok, lusa, tulat, tubin, buyong pon dia tak mai bayaq utang hang.[hAN to/ sAh do/ tuN.gu.lA i.so/ lu.sA tu.lAt tu.bin bu.joN pon di.jA tA/ mAj bA.jAâÖ u.tAN hAN]Tidak usahlah ditunggu sehingga empat lima hari, dia tidak akan membayar hutang awak.
buat kerin[bu.wAt k«.Òin] keadaan selamba seseorang selepas melakukan sesuatu perbuatan (yang tidak baik) sebagai reaksi terhadap tuduhan ke atasnya.Semua orang nampak dia ambek buah tu tapi bila orang tudoh dia, dia buat kerin saja.[s«.mu.wA .ÒAN nAm.pA/ di.jA Am.be/ bu.wAh tu tA.pi bi.lA .ÒAN tu.doh di.jA di.jA bu.wAt k«.Òin sA.dZA]Semua orang melihat dia yang mengambil buah itu tetapi apabila dituduh, dia berlagak seolah-olah tidak melakukannya.
apa[A.pA]kata tugaskata bantu yang diletakkan selepas kata ganti nama saya, kami, dia, kamu yang membentuk rangkai kata saya apa (sepa), dia apa (depa), hang apa (hampa) yang membawa maksud semua atau sekalian.Sepa apa tak mau pi mesyorat tu pasai depa kecoh.[sE.pA A.pA tAk mAw pi m«.So.ÒAt tu pA.sAj dE.pA kE.tSh]Kami semua tidak mahu menghadiri mesyuarat itu kerana mereka menipu.
mengaleh[m«.NA.leh]kata kerjamenyisir sawah kali kedua selepas proses membongkar, merupakan satu daripada kaedah tradisi dalam kerja-kerja penanaman padi.Kalu ujan tak turon, ayaq tak dak, nak mengaleh pon tak buleh.[kA.lu u.dZAn tA/ tu.Òon A.jA)Ö tA/ dA/ nA/ m«.NA.leh pon tA/ bu.leh]Kalau hujan tidak turun, air tiada, kerja mengalih pun tidak boleh dilakukan.
boroeh[b.ҍEh]kata namaramuan daripada herba yang disapukan di perut perempuan selepas bersalin.Ada orang beranak ataeh rumah tu kot sebab bau boroeh sampai tang ni.[A.dA .ÒAN b«.ÒA.nA/ A.tAeh Òu.mAh tu kot s«.bAb bAw b.ҍEh sAm.pAj tAN ni]Agaknya ada orang bersalin di dalam rumah itu kerana bau boros sampai ke sini.
ringkat[ÒiN.kAt]kata adjektiftempang, pincang, kaki yang pendek sebelah; rengkat.Lepaeh eksiden dia jalan ringkat.[l«.pAEh ek.si.dEn di.jA dZA.lAn ÒiN.kAt]Selepas mengalami kemalangan jalan raya dia berjalan tempang.
rengkat[ÒEN.kAt]kata adjektiftempang, pincang, kaki yang pendek sebelah; ringkat.Lepaeh eksiden dia jalan rengkat.[l«.pAEh ek.si.dEn di.jA dZA.lAn ÒEN.kAt]Selepas mengalami kemalangan jalan raya dia berjalan tempang.
123

Kembali ke atas