Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini.
Tesaurus
 
sempurna (adjektif)
1. Bersinonim dengan lengkap: kamal, genap, jap, kamil, kafi, akmal, cukup, penuh, elok, baik,
Berantonim dengan serba kekurangan

2. Bersinonim dengan teratur: rapi, tersusun, sistematik, beres, segeh, kemas, tertib, siap sedia, menyenangkan, elok, bagus,
Berantonim dengan berkecamuk

3. Bersinonim dengan tamat: sudah, selesai, beres, selamat,
Berantonim dengan tertangguh

4. Bersinonim dengan baik sekali: sesuai, patut, cocok, padan, tanjak, labut, paluk, pantas, kena benar, setuju, betah, seimbang, sekun, serasi, selaras, sejalan, setumbuk, setimbal, sewajar, betah, sebanding, seragam, sepakat,
Berantonim dengan janggal

Kata Terbitan : menyempurnakan, kesempurnaan, penyempurnaan, penyempurna,

Puisi
 

Bunga Cina tanaman Cina,
     Mari dipakai tuan puteri;
Kerja kita akan sempurna,
     Bila sampai masa dijanji.


Lihat selanjutnya...(3)
Peribahasa

65

Make bricks without straw

Mustahil untuk menghasilkan sesuatu dengan sempurna jika tiada bahan atau sumber yang sepatutnya.

Seperti hendak menepung tiada berberas

We wanted to shoot the scene in a big mansion that depicted the colonial era, but we were not being given the right props such as old furniture to recreate the air of the past. How could we ever produce a good film? This is a case of make bricks without

Kita hendak merakamkan satu babak di dalam sebuah rumah agam yang menggambarkan zaman penjajah tetapi kami tidak dibekalkan alatan yang sesuai seperti perabot lama untuk menghidupkan kembali suasana zaman silam itu. Bagaimanakah dapat kami hasilkan filem yang baik? Inilah yang dikatakan seperti hendak menepung tiada berberas.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(15)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
kereko[k«.re.ko]kata adjektifberkenaan pemikiran, kelakuan yang tidak begitu sempurna, gila-gila bahasa, tiga suku, nakal-nakal, nanar; rempang.Jangan dok peduli kat depa, depa tu kereko.[dZA.NAn do/ p«.du.li kAt dE.pA d«.pA tu k«.re.ko]Jangan pedulikan mereka kerana pemikiran mereka tidak sempurna.
kereko[k«.rE.ko]kata adjektifberkenaan pemikiran, kelakuan yang tidak begitu sempurna, gila-gila bahasa, tiga suku, nakal-nakal, nanar; rempang.Jangan dok peduli kat depa, depa tu kereko.[dZA.NAn do/ p«.du.li kAt dE.pA d«.pA tu k«.rE.ko]Jangan pedulikan mereka kerana pemikiran mereka tidak sempurna.
selerah[s«.lE.ÒAh]kata kerjaselesai atau sempurna siap (tentang kerja).Bila dah abeh selerah kreja hang kat situ, mai la sini tulong sepa pulak.[bi.lA dAh A.beh s«.lE.ÒAh kÒ«.dZA hAN kAt si.tu mAj lA si.ni tu.loN sE.pA pu.lA/]Bila sudah selesai kerja engkau di situ, marilah tolong kami pula di sini.
pelet I[pE.lEt]kata kerjabercakap dengan sebutan tidak sempurna.Anak hang ni dah besaq pon cakap pelet lagi.[A.nA/ hAN ni dAh b«.sA)Ö pon tSA.kAp pE.lEt lA.gi]Anak kamu ini sudah besar pun masih bercakap tak terus lagi.
melelong[m«.lE.lN]kata adjektifberkenaan berjalan yang tidak sempurna tidak lurus, tidak tentu arah (berkenaan orang, kenderaan dan lain-lain).Kereta tu melelong pasai taya dia pecah sebelah.[k«.ÒE.tA tu m«.lE.lN pA.sAj tA.jA di.jA p«.tSAh s«.b«.lAh]Kereta itu bergerak tidak tentu arah kerana tayarnya pecah sebelah.
rempang[Ò«m.pAN]kata adjektifberkenaan pemikiran, kelakuan yang tidak begitu sempurna, gila-gila bahasa, tiga suku, nakal-nakal, nanar; kereko.Dia kata apa pon kat hang tok sah dok kera, dia tu rempang siket.[di.jA kA.tA A.pA pon kAt hAN to/ sAh do/ kE.ÒA di.jA tu Ò«m.pAN si.ket]Walau apapun yang dikatakan kepada kamu, janganlah dipedulikan kerana dia itu gila-gila bahasa sedikit.
leweh[lE.wEh]kata adjektifberkenaan pakaian yang tidak begitu kemas, tak sempurna.Dalam sari dua ni, aku kelih hang pakai leweh saja.[dA.lAm sA.Òi du.wA ni A.ku k«.lih hAN pA.kAj lE.wEh sA.dZA]Dalam sehari dua ini, aku lihat engkau berpakaian tidak kemas.
kanyiaq[kA.øi.jAâÖ]kata adjektifberkenaan fikiran yang belum matang, belum sempurna atau masih muda.Budak-budak tu bukan reti lagi nak becakap pasai politik, umoq baru belaeh-belaeh taon, dok kanyiaq lagi.[bu.dA/.bu.dA/ tu bu.kAn Ò«.ti lA.gi nA/ b«.tSA.kAp pA.sAj p.li.ti/ u.mâÖ bA.Òu b«.lAeh.b«.lAeh tAon do/ kA.øi.jAâÖ lA.gi]Budak-budak itu belum mahir lagi bercakap tentang politik, umur baru belasan tahun, masih belum matang.
   2. membuat sesuatu dengan semberono.Semua hak dia buat tak sempona pasai dia tu rojoh.[s«.mu.wA hA/ di.jA bu.wAt tA/ s«m.po.nA pA.sAj di.jA tu ҍ.dZh]Semua yang dikerjakannya tidak sempurna kerana dia membuat kerja itu dengan semberono.
terentat[t«.Ò«n.tAt]kata adjektifberkenaan tumbuh-tumbuhan, binatang dan lain-lain yang tidak boleh menjadi besar, berbantut, terganggu dan lain-lain.Pokok derian tu terentat pasai tak cukop bagi baja.[p.k/ d«.Òi.jAn tu t«.Ò«n.tAt pA.sAj tA/ tSu.kop bA.gi bA.dZA]Pokok durian itu tidak membesar dengan sempurna kerana tidak diberi baja yang cukup.
12

Kembali ke atas