Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[siap] | سياڤ

Definisi : 1. sudah sedia (pakaian, makanan, dll), sudah disediakan, mustaid: makanan sudah ~; 2. selesai (dibuat dll): ibuku sudah ~ bertanak dan menggulai; 3. = ~ sedia = ~ siaga sudah bersedia utk (melakukan sesuatu dll): mereka sudah ~ utk menghadapi tugas; 4. = bersiap Id jaga sedia!, jaga baik-baik! (perintah dlm tentera); bersiap 1. = ~ sedia = ~ lengkap = bersiap-siap berjaga-jaga utk menghadapi sesuatu, ber­waspada: setelah kelihatan itu, maka masing­masing pun ~lah menghadapi perahu perom­pak itu; 2. berkemas atau bersedia mengaturkan sesuatu: maka ia pun ~lah menghamparkan tikar yg cantik lalu menyuruh tamu naik; 3. Id siap (perintah dlm tentera); bersiap-siap, bersiap-siapan membuat persediaan, berlengkap-lengkap, bersedia­sedia: negeri Kuripan sedang ~ utk per­kahwinan tuan puteri; bersiapkan sl = mempersiapkan: Yang Di-pertuan Muda pun menyuruh ~ segala kelengkapannya; menyiapkan, mempersiapkan 1. menye­diakan, mengadakan: isterinya ~ makan pagi; 2. menyudahkan (menyelesaikan) sesuatu pekerjaan: berilah aku masa yg cukup utk ~ pekerjaan ini; 3. melengkapkan (mengemas­kan) sesuatu utk: disiapkannya sebuah perahu utk belayar; 4. mengusahakan, membentuk, membuat: mereka sedang mempersiapkan sebuah undang-undang yg akan mencegah perbuatan rasuah; persiapan 1. perihal bersiap-siap (memper­siapkan): empat pasukan bola sepak sedang giat menjalani latihan sbg ~ utk merebut gelaran johan; 2. segala sesuatu yg disiapkan, kelengkapan, persediaan: ia pun pulang utk membuat ~ belayar; beberapa hari sebelum perkahwinan itu diadakan, ~ -~ telah dibuat; penyiapan perbuatan menyiapkan atau menyudahkan sesuatu (bangunan dll). (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
siap (kata kerja)
Bersinonim dengan selesai, habis, berakhir, tamat, sempurna, beres, usai, sudah jadi;,
Kata Terbitan : bersiap, bersiap-siap, menyiapkan, persiapan, penyiapan,

Puisi
 

Raja Sultan bersarung kuda,
     Buku siap bermain kilarnak;
Anjung yang tetap menjadi legar,
     Dipandang laut berombak tidak.


Lihat selanjutnya...(4)
Peribahasa

Rumah sudah tukul (= pahat) berbunyi.

Bermaksud :

Mengemukakan keterangan dan saksi sesudah perkara diputuskan; mencela (bersungut) tentang sesuatu yang sudah siap dikerjakan. (Bandingkan dengan: Berketuk [= berkotek] di luar sangkar, bertanam di luar pagar).

 

Lihat selanjutnya...(2)

253

More haste, worse speed

Jika kita membuat sesuatu dengan tergesa-gesa, kita akan mudah melakukan kesilapan, dan akibatnya kerja itu lambat siap. (Peribahasa ini digunakan untuk menasihati seseorang supaya melakukan pekerjaan dengan lebih perlahan-lahan dan berhati-hati).

Terlalu cepat jadi lambat

She was scolded by our teacher for making a lot of mistakes in her mathematics. If she had done her sums slowly and carefully, she would have been allowed to go home early like the other students. Now, she has to stay behind and redo her work. Haste makes waste.

Dia dimarahi gurunya kerana membuat banyak kesilapan dalam latihan matematiknya. Kalaulah dia membuatnya dengan berhati-hati, tanpa tergesa-gesa, dia tentu akan dibenarkan pulang awal seperti pelajar lain. Sekarang dia terpaksa duduk di kelas dan membuat semula latihan tersebut. Terlalu cepat jadi lambat.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(4)

Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
menyerama[m«.ø«.ÒA.mA]kata kerja1. berebutBuboh dadah kue dalam pinggan sat gi orang menyerama.[bu.boh dA.dAh kue dA.lAm piN.gAn sAt gi .ÒAN m«.ø«.ÒA.mA]Bubuh siap-siap kuih dalam pinggan nanti orang berebut.
jom[dZom]kata tugaskata ajakan.Semua dah siap, jom kita naek reta.[s«.mu.wA dAh si.jAp dZom ki.tA nAe/ ÒE.tA]Semua dah siap, mari kita naik kereta.
peredeh[p«.Ò«.dEh]kata namatapak semaian padiPeredeh dah siap, isok buleh meredeh.[p«.Ò«.dEh dAh si.jAp i.so bu.leh m«.Ò«.dEh]Tapak semaian padi sudah siap, besok boleh menyemai padi.
la[lA]kata tugassekarang.La! Dari tadi hampa dok buat baru banyak ni siap.[lA dA.Òi tA.di hAm.pA do/ bu.wAt bA.Òu bA.øA/ ni si.jAp]La! Dari tadi kamu semua buat baru banyak ini yang siap.
lorat[lo.ÒAt]kata kerjamengacau , mengganggu atau mencampuri urusan orang lainDah dekat nak siap projek ni dia pon lorat nak ambek.[dAh d«.kAt nA/ si.jAp pro.dZe/ ni di.jA pon lo.ÒAt nA/ Am.bE/]Sudah hampir siap projek ini dia pun mengacau hendak ambil.
baloq[bA.l)Ö]kata adjektif1. malasDia ni baloq sunggoh, reja apa pon tak siap.[di.jA ni bA.l)Ö suN.goh Ò«.dZA A.pA pon tA si.jAp]Dia ini sangat malas, kerja apa pun tidak siap.
pulon[pu.lon]kata kerjamelakukan sesuatu pekerjaan dengan bersungguh-sungguhKalu tak pulon lagu ni, bila reja nak siap?[kA.lu tA pu.lon lA.gu ni bi.lA Ò«.dZA nA si.jAp]Kalau tidak bersungguh seperti ini, bila kerja hendak siap.
merelop[m«.Ò«.lop]kata adjektifwaktu senjaDekat nak merelop, lekaih siap sat ni tak dan pi semayang maghrib kat menaksah.[d«.kAt nA/ m«.Ò«.lop l«.kAC si.jAp sAt ni tA/ dAn pi s«.mA.jAN mAx.rib kAt m«.nA/.sAh]Sudah hampir senja, cepat siap nanti tidak sempat pergi sembahyang maghrib di surau.
gabuih ponggong[gA.buC poN.goN] beredar setelah selesai melakukan sesuatu pekerjaanReja hang dah habeh, hang buleh la gabuih ponggong, tinggai aku sorang tak siap lagi.[Ò«.dZA hAN dAh hA.beh hAN bu.leh lA gA.buC poN.goN tiN.gAj A.ku so.ÒAN tA/ si.jAp lA.gi]Kerja awak sudah habis, awak bolehlah beredar, tinggal saya seorang yang belum siap lagi.
tomeh darat[t.mEh dA.ÒAt] kaedah menumis yang buat selepas gulai atau kari siap dimasak. Ini dilakukan dengan mengoreng bawang, daun kari, bili sawi dan lain-lain dan dicurahkan ke dalam gulai atau kari tadi   
12

Kembali ke atas