Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ta/] | تق

Definisi : kep tidak: ~ ada tidak ada. ~kan a. tidak akan. b. masakan; mustahil. ~ apa a. tidak mengapa. b. tidak ada apa-apa. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[ta/] | تق

Definisi : bunyi spt bunyi orang mengetuk kayu dll dgn batu, bunyi detak. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ta/] | تق

Definisi : singkatan bagi tidak; ~kan tidak akan, tidak mung­kin; ~ apa a) tidak mengapa; b) tidak ada apa-apa; acuh ~ acuh tidak ambil peduli; ~ mboh Tr tidak mahu: Meli ~ mboh ajak kamu pergi melihat perlawanan bola sepak. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata tak

Puisi
 

Pucuk paku makanan kalui,
     Dahan dedap bertaruk muda;
Tak berbalas tak berbalui,
     Tak ada adab sesama muda.


Lihat selanjutnya...(814)
Peribahasa

Tak ada kusut yang tak selesai,
     tak ada keruh yang tak jernih.

Bermaksud :

Sekalian perselisihan besar dan kecil dapat didamaikan.

 

Lihat selanjutnya...(570)

463

Nobody is perfect

Orang atau sesuatu paling hebat pun ada kekurangannya.

Tak ada gading yang tak retak

She has been in the industry for 50 years, and this was her first mistake, but nobody is perfect. Everybody has his or her faults. Stop criticizing her.

Sudah 50 tahun dia bergiat dalam industri tersebut, dan ini kali pertama dia melakukan kesilapan, tetapi tak ada gading yang tak retak. Manusia mana tidak ada kelemahan? Janganlah awak mengkritiknya.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(104)

Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
rajeng[ÄA.dZeN]kata tugaspernah.Mung ni tok rajeng baya ute, tok baek tau.[muN ni t/ ÄA.dZeN bA.jA u.tE t/ bAe/ tAw]Kamu ni tak pernah bayar hutang, tak baik tau.
memek[mE.mE/]kata adjektifberkenaan makanan dan minuman yang tidak sedap; lecah, leweh.Kue tu memek, sebak tu tok laku.[ku.we tu mE.mE/ s«.bA/ tu t/ lA.ku]Kuih tu tak sedap, sebab tu tak laku.
   3. endah tak endah, tidak ambil peduli.Jange dok wak leweh gak, kalu ore suroh gapo-gapo.[dZA.NE do/ wA/ lE.wEh gA/ kA.lu .ÄE su.Äoh g:A.p.g:A.p]Jangan buat endah tak endah, kalau orang suruh buat sesuatu.
nutok[n:u.to/]kata kerjamembubuh lilin di atas kain sebelum dicorakkan warna.Buwak nutok ni kalu ore tok panda tok jadi.[bu.wA/ n:u.to/ ni kA.lu .ÄE t/ pAn.dA t/ dZ:A.di]Bubuh lilin pada kain ni kalau orang tak biasa tak jadi.
mamba[mAm.bA]kata adjektifberkenaan ikan dan lain-lain yang tidak segar, tidak menarik.Jange beli ike mamba tu, tok sedak.[dZA.NE b«.li i.kE mAm.bA tu t/ s«.dA/]Jangan beli ikan yang tak segar tu, tak sedap.
lohu[l.hu]kata adjektifterlalu masak, ranum; lebu.Pise tu lohu doh, tak dok sapo make.[pi.sE tu l.hu dh tA/ d/ sA.p mA.kE]Pisang tu dah terlalu masak, tak ada siapa makan.
leweh[lE.wEh]kata adjektif1. berkenaan makanan dan minuman yang tidak enak; lecah, memek.Kuwe leweh lagu ni, tok laku nok juwa.[ku.we lE.wEh lA.gu ni t/ lA.ku n/ dZu.wA]Kuih yang tak sedap begini, tak laku dijual.
doklak[d:/.lA)/]kata namazaman dahulu kala, zaman purba, lama.Zame doklak tak dok alak-alak srupo loni.[zA.mE d:/.lA)/ tA/ d/ A.lA/.A.lA/ sÄu.p l:.ni]Zaman dulu tak ada alat-alat seperti sekarang.
celoreng[tS«.l.ÄEN]kata adjektifcomot; cepurah.Budok tu celoreng muko, srupo tak dok mok pok.[bu.d/ tu tS«.l.ÄEN mu.k sÄu.p tA/ d/ m/ p/]Budak tu comot mukanya seperti tak ada mak bapak.
gorek[g:.ÄE/]kata namasejenis alat mengasah pensil.Lagu mano nok taje kale kalu tak dok gorek.[lA.gu mA.n n/ t:A.dZE kA.lE kA.lu tA/ d/ g:.ÄE/]Macam mana nak menajamkan pensil kalau tak ada pengasah.
12345678910...

Kembali ke atas