Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ta/] | تق

Definisi : kep tidak: ~ ada tidak ada. ~kan a. tidak akan. b. masakan; mustahil. ~ apa a. tidak mengapa. b. tidak ada apa-apa. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[ta/] | تق

Definisi : bunyi spt bunyi orang mengetuk kayu dll dgn batu, bunyi detak. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ta/] | تق

Definisi : singkatan bagi tidak; ~kan tidak akan, tidak mung­kin; ~ apa a) tidak mengapa; b) tidak ada apa-apa; acuh ~ acuh tidak ambil peduli; ~ mboh Tr tidak mahu: Meli ~ mboh ajak kamu pergi melihat perlawanan bola sepak. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata tak

Puisi
 

Pucuk paku makanan kalui,
     Dahan dedap bertaruk muda;
Tak berbalas tak berbalui,
     Tak ada adab sesama muda.


Lihat selanjutnya...(814)
Peribahasa

Tak ada kusut yang tak selesai,
     tak ada keruh yang tak jernih.

Bermaksud :

Sekalian perselisihan besar dan kecil dapat didamaikan.

 

Lihat selanjutnya...(570)

463

Nobody is perfect

Orang atau sesuatu paling hebat pun ada kekurangannya.

Tak ada gading yang tak retak

She has been in the industry for 50 years, and this was her first mistake, but nobody is perfect. Everybody has his or her faults. Stop criticizing her.

Sudah 50 tahun dia bergiat dalam industri tersebut, dan ini kali pertama dia melakukan kesilapan, tetapi tak ada gading yang tak retak. Manusia mana tidak ada kelemahan? Janganlah awak mengkritiknya.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(104)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
ghempe[Ä«m.p«]kata kerjatuju.Duet tak de, tak tentu nak dighempe.[du.wet tA/ d« tA/ t«n.tu nA/ di.Ä«m.p«]Duit tidak ada, tidak tentu hendak dituju.
tak prema[tA/ pÄe.mA] tak ambil peduli.Kawan tak prema, biya lantak, die nak telongkop ke, nak ape ke![kA.wAn tA/ pÄe.mA bi.jA lAn.tA/ di.j« nA/ t«.loN.kop k« nA/ Saya tidak ambil peduli, biarkan, dia nak terlungkup atau nak jadi apapun jadilah!
huyau[hu.jAw]kata kerjamengigau.Tu tak mandile tu, tak basoh kakile tu nak tido, sebab tule huyau.[tu tA/ mAn.di.l« tu tA/ bA.soh kA.ki.l« tu nA/ ti.do s«.bAbv]Hendak tidur tidak mandi, tidak basuh kaki, sebab itulah mengigau.
bejenang[b«.dZ«.nAN]kata kerjamenegakkan kebenaran dengan bersungguh-sungguh.Nak tunjok die tu tak curik die bejenang tak ngaku kalah.[nA/ tun.dZo/ di.j« tA/ tSu.Äi/ di.j« b«.dZ«.nAN tA/ NA.ku ]Hendak menunjukkan dia itu tidak mencuri, dia bertahan bermati-matian dan tidak mahu mengaku kalah.
tak molak[tA/ mo.lA/] tidak pasti.Tak molak, suare si Atan ke, suare si Komeng ke.[tA/ mo.lA/ su.wA.Ä« si A.tAn ke su.wA.Ä« si ko.meN k«]Tidak pasti, suara si Atan atau suara si Komeng.
tak beketik[tA/ b«.k«.ti/] tidak bergerak.Nyenyaknye iye tido, tak berketik pon.[ø«.øA/.ø« i.j« ti.do tA/ b«.k«.ti/ pon]Nyenyak betul ia tidur, tidak bergerak pun.
semonyeh[s«.mo.øeh]kata adjektifberkenaan mulut yang penuh dengan makanan hingga terkeluar sebahagiannya daripada mulut (khusus tentang kanak-kanak).Budak ni asal makan, kalau tak semonyeh mulut tu, tak sah.[bu.dA/ ni A.sAl mA.kAn kA.lAw tA/ s«.mo.øeh mu.lut tu tA/ Budak ini bila makan, kalau tidak penuh mulutnya itu, tidak sah.
tak hemah[tA/ he.mAh] tidak ambil berat.Padanlah orang nyisehkan die, dah die tak hemah kat kewage.[pA.dAn.lAh o.ÄAN øi.seh.kAn di.j« dAh di.j« tA/ he.mAh kAt Patutlah dia disisihkan orang, dia tidak mengambil berat pada keluarganya.
mencedal[m«n.tS«.dAl]kata namafaedah atau guna.Tak de mencedalnye si Lan ke rumah Mamat, tak sesai pon masalah.[tA/ d« m«n.tS«.dAl.ø« si lAn k« Äu.mAh mA.mAt tA/ s«.sAj ]Tidak ada gunanya si Lan pergi ke rumah Mamat, tidak akan dapat menyelesaikan masalah.
siageh[si.jA.geh]kata adjektifberkenaan hasil kerja yang baik.Kalau keje tak besunggoh tentu hasel keje tu tak siageh.[kA.lAw k«.dZ« tA/ b«.suN.goh t«n.tu hA.sel k«.dZ« tu tA/ Jika kita membuat sesuatu kerja dengan tidak bersungguh-sungguh, tentulah hasil kerja itu tidak baik.
12345678910...

Kembali ke atas