Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ta/] | تق

Definisi : kep tidak: ~ ada tidak ada. ~kan a. tidak akan. b. masakan; mustahil. ~ apa a. tidak mengapa. b. tidak ada apa-apa. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[ta/] | تق

Definisi : bunyi spt bunyi orang mengetuk kayu dll dgn batu, bunyi detak. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ta/] | تق

Definisi : singkatan bagi tidak; ~kan tidak akan, tidak mung­kin; ~ apa a) tidak mengapa; b) tidak ada apa-apa; acuh ~ acuh tidak ambil peduli; ~ mboh Tr tidak mahu: Meli ~ mboh ajak kamu pergi melihat perlawanan bola sepak. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata tak

Puisi
 

Pucuk paku makanan kalui,
     Dahan dedap bertaruk muda;
Tak berbalas tak berbalui,
     Tak ada adab sesama muda.


Lihat selanjutnya...(814)
Peribahasa

Tak ada kusut yang tak selesai,
     tak ada keruh yang tak jernih.

Bermaksud :

Sekalian perselisihan besar dan kecil dapat didamaikan.

 

Lihat selanjutnya...(570)

463

Nobody is perfect

Orang atau sesuatu paling hebat pun ada kekurangannya.

Tak ada gading yang tak retak

She has been in the industry for 50 years, and this was her first mistake, but nobody is perfect. Everybody has his or her faults. Stop criticizing her.

Sudah 50 tahun dia bergiat dalam industri tersebut, dan ini kali pertama dia melakukan kesilapan, tetapi tak ada gading yang tak retak. Manusia mana tidak ada kelemahan? Janganlah awak mengkritiknya.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(104)

Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
tak belagu[tA b«.lA.gu] tidak berguna langsungAnak dia sorang pon tak belagu, tak sorang pon nak bela dia masa dia saket.[A.nA di.jA so.ÒAN pon tA b«.lA.gu tA so.ÒAN pon nA b«.lA di.jA mA.sA di.jA sA.ket]Anaknya seorang pun tidak berguna, tidak seorang pun yang menjaganya semasa dia sakit.
lendet[l«n.det]kata adjektif1. tertib berkenaan tingkah lakuAnak dara tu tak payah jadi menantu kita pon tak pa, tak lendet langsong.[A.nA/ dA.ÒA tu tA/ pA.jAh dZA.di m«.nAn.tu ki.tA pon tA/ pA tA/ l«n.det lAN.soN]Anak dara itu tidak jadi menantu kita pun tidak mengapa, tidak tertib langsung.
tak rot idop[tA/ Òot i.dop] tidak berupaya atau mampu untuk melakukan sesuatu; tak rotTak rot idop langsong nak belah kayu, maih sini aku buat.[tA/ Òot i.dop lAN.soN nA/ b«.lAh kA.ju mAC si.ni A.ku bu.wAt]Tidak berupaya hendak membelah kayu, mari sini saya buat.
   2. memakai perhiasan emas yang banyak dan berlebihanTok kalu tak merendeh tak pi makan kenuri.[to/ kA.lu tA/ m«.ÒEn.dEh tA/ pi mA.kAn k«.nu.Òi]Nenek kalau tidak memakai barang kemas yang banyak tidak akan pergi kenduri.
tak pandang[tA pAn.dAN] tak hairanTakat reja lagu tu mami tak pandang.[tA.kAt Ò«.dZA lA.gu tu mA.mi tA pAn.dAN]Jawatan seperti itu mami tidak hairan.
tak rot[tA/ Òot] tidak berupaya atau mampu untuk melakukan sesuatu; tak rot idopPunya la susah sampai tak rot nak beli beraih.[pu.øA lA su.sAh sAm.pAj tA/ Òot nA/ b«.li b«.ÒAC]Terlampau susah hingga tidak mampu membeli beras.
tak sat[tA sAt] sebentar tadiTak sat dia ada sini, ni dia pi mana pulak.[tA sAt di.jA A.dA si.ni ni di.jA pi mA.nA pu.lA/]Sebentar tadi dia ada di sini, sekarang dia ke mana pula.
tak menyekoh[tA/ m«.ø«.koh] tidak berkebolehan untuk melakukan sesuatuNak kupaih nyoq sebijik pon tak menyekoh.[nA/ ku.pAC øo)Ö s«.bi.dZi/ pon tA/ m«.ø«.koh]Hendak kupas sebiji kelapa pun tidak menyekoh..
dok tak dok[do tA do] sesuatu yang terjadi secara spontan atau tiba-tiba.Dalam dok panaih, dok tak dok ujan.[dA.lAm do pA.nAC do tA do u.dZAn]Ketika hari panas, tiba-tiba hujan.
tak entang[tA/ en.tAN] berkenaan dengan seseorang yang tidak peduli tentang sesuatu tindakan (hormat, nasihat, teguran dan lain-lain) terhadaya;Kecik-kecik tok manja sangat, mai besaq tak entang dekat orang.[k«.tSi/.k«.tSi/ to/ mAn.dZA s­A.NAt mAj b«.sA)Ö tA/ en.tAN d«.kAt .ÒAN]Semasa kecil nenek manjakan, sudah besar tidak peduli sesiapa sahaja.
12345678910...

Kembali ke atas