Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini.
Tesaurus
 
lalu
1. Bersinonim dengan berjalan
( melintas, melewati, )
(kata kerja:)

2. Bersinonim dengan berdaya
( larat, bertenaga, bermaya, )
(kata kerja:)

3. Bersinonim dengan kemudian
( sesudah itu, selepas itu, setelah, justeru itu, maka, )
(kata tugas:)

4. Bersinonim dengan lewat
( menjangkaui, melampaui, )
(kata tugas:)

Kata Terbitan : berlalu, melalui, melalukan, terlalu, keterlaluan, laluan,

Puisi
 

Masak bubur terlalu cair,
     Makan dicampur dengan nira;
Tanah lembah kandungan air,
     Kayu bengkok titian kera.


Lihat selanjutnya...(20)
Peribahasa

Hendak panjang terlalu,
     patah.

Bermaksud :

Kerana terlalu hendak meninggikan diri akhirnya mendapat malu. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Hendak harum terlalu hangit, b. Hendak masak langsung hangus).

 

Lihat selanjutnya...(67)

415

Don't make a mountain out of a molehill

Membesar-besarkan sesuatu perkara atau masalah yang sebenarnya kecil atau remeh sahaja. (Peribahasa ini lazimnya dinyatakan kepada seseorang yang terlalu risau mengenai masalah kecil tetapi dianggapnya terlalu serius).

Laksana katak, sedikit hujan banyak bermain.

''I should not have lent you my motoycycle. Now, look what you have done! Mum will surely berate me forever. It must costly to repair it,'' the little brother complained. ''Come on, it's only a small scratch. Don't make a mountain out of a molehill. You dented my car the other day, and I did not even complaint!'' the big brother said.

''Menyesal aku beri kau pinjam motorsikal aku itu. Sekarang, tengok apa dah jadi! Mak tentu akan menghamun aku tak habis-habis. Tentu mahal nak membaikinya,'' rungut si adik. ''Alaihai, calar sedikit sahaja. Kalau ini laksana katak, sedikit hujan banyak bermain. Kau kemikkan kereta aku hari itu, aku tidak merungut sikit pun!'' kata si abang.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(30)

Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
leik[lE/.i/]kata adjektifterlalu hancur, terlalu lumat (seperti tepung), terlalu lembik (tentang adunan).Berah hok diyo kisa tu, lekik molek.[b«.ÄAh h/ di.j ki.sA tu lE/.i/ m.lE/]Beras yang dia kisar tu terlalu hancur.
   2. terlalu kenyang.Ambo make banyok do’oh ari ni sapa se’eh.[Am.b mA.kE bA.ø/ d:/.h A.Äi ni sA.pA sE/.E)))h]Saya makan banyak sangat hari ni sampai terlalu kenyang.
lohu[l.hu]kata adjektifterlalu masak, ranum; lebu.Pise tu lohu doh, tak dok sapo make.[pi.sE tu l.hu dh tA/ d/ sA.p mA.kE]Pisang tu dah terlalu masak, tak ada siapa makan.
biru ketu[bi.Äu k«.tu] terlalu biru.Kaeng semaye diyo biru ketu, pasa boh nilo banyok.[kAeN s«.mA.jE di.j bi.Äu k«.tu pA.sA boh ni.l bA.ø/]Telekung sembahyangnya menjadi terlalu biru, kerana menggunakan banyak nila.
lebu[l«.bu]kata adjektifterlalu masak, ranum; lohu.Pise tu jadi lebu doh pasa tak dok sapo make.[pi.sE tu dZ:A.di l«.bu dh pA.sA tA/ d/ sA.p mA.kE]Pisang tu dah menjadi terlalu masak sebab tak ada sesiapa yang ingin memakannya.
srabuk taruk[sÄA.bu/ tA.Äu/] berkenaan fikiran yang terlalu berserabut.Bakpo gak ambo raso srabuk taruk jah ari ni.[bA/.p gA/ Am.b ÄA.s sÄA.bu/ tA.Äu/ dZAh A.Äi ni]Kenapa saya rasa terlalu berserabut sahaja hari ni.
pedah nyenga[p«.dAh ø:«.NA] rasa yang terlalu pedas.Samba nasi lemok Mok Limoh tu, pedah nyenga.[sAm.bA nA.si/ l«.m/ m/ li.mh tu p«.dAh ø:«.NA]Sambal nasi lemak Mak Limah tu, terlalu pedas.
kuruh kekek[ku.Äuh k«.kE/] berkenaan tubuh dan lain-lain) yang terlalu kurus.Budok tu kuruh kekek pasa nyakek te.[bu.d/ tu ku.Äuh k«.kE/ pA.sA ø:A.ke/ tE]Budak tu terlalu kurus kerana berpenyakit.
kelak dehe[k«.lA/ d:E.hE] terlalu kelat.Ambo tok leh make buwoh tu, raso kelak dehe.[Am.b t/ leh mA.kE bu.wh tu ÄA.s k«.lA/ d:E.hE]Saya tak boleh makan buah tu, rasanya terlalu kelat.
luah lita[lu.wAh li.tA] kawasan yang terlalu luas (seperti padang dan lain-lain).Pade lek blake rumoh ambo tu luah lita.[pA.dE le/ blA.kE Äu.mh Am.b tu lu.wAh li.tA]Padang di belakang rumah saya tu terlalu luas.
1234

Kembali ke atas