Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ter.la.lu] | ترلالو

Definisi : 1 amat sangat: Dia ~ ingin hendak naik kapal terbang. 2 melampaui batas; berlebih-lebihan: Ia ~ memikirkan perkara yg kecil-kecil. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[ter.la.lu] | ترلالو

Definisi : 1. teramat sangat, terlampau: orang menyabung ~ ramai; seekor rusa jantan sedang tidur dgn ~ nyedarnya; 2. melampaui batas, berlebih-lebihan: pemujaannya yg ~ terhadap pemerintahan Inggeris; 3. (per­buatan dll) yg tidak disengajakan, terlangsung: perbuatan engkau yg sudah ~ itu diampun­kan, yg kemudian jangan dibuat lagi; (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
lalu
1. Bersinonim dengan berjalan
( melintas, melewati, )
(kata kerja:)

2. Bersinonim dengan berdaya
( larat, bertenaga, bermaya, )
(kata kerja:)

3. Bersinonim dengan kemudian
( sesudah itu, selepas itu, setelah, justeru itu, maka, )
(kata tugas:)

4. Bersinonim dengan lewat
( menjangkaui, melampaui, )
(kata tugas:)

Kata Terbitan : berlalu, melalui, melalukan, terlalu, keterlaluan, laluan,

Puisi
 

Masak bubur terlalu cair,
     Makan dicampur dengan nira;
Tanah lembah kandungan air,
     Kayu bengkok titian kera.


Lihat selanjutnya...(20)
Peribahasa

Hendak panjang terlalu,
     patah.

Bermaksud :

Kerana terlalu hendak meninggikan diri akhirnya mendapat malu. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Hendak harum terlalu hangit, b. Hendak masak langsung hangus).

 

Lihat selanjutnya...(67)

415

Don't make a mountain out of a molehill

Membesar-besarkan sesuatu perkara atau masalah yang sebenarnya kecil atau remeh sahaja. (Peribahasa ini lazimnya dinyatakan kepada seseorang yang terlalu risau mengenai masalah kecil tetapi dianggapnya terlalu serius).

Laksana katak, sedikit hujan banyak bermain.

''I should not have lent you my motoycycle. Now, look what you have done! Mum will surely berate me forever. It must costly to repair it,'' the little brother complained. ''Come on, it's only a small scratch. Don't make a mountain out of a molehill. You dented my car the other day, and I did not even complaint!'' the big brother said.

''Menyesal aku beri kau pinjam motorsikal aku itu. Sekarang, tengok apa dah jadi! Mak tentu akan menghamun aku tak habis-habis. Tentu mahal nak membaikinya,'' rungut si adik. ''Alaihai, calar sedikit sahaja. Kalau ini laksana katak, sedikit hujan banyak bermain. Kau kemikkan kereta aku hari itu, aku tidak merungut sikit pun!'' kata si abang.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(30)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
masam kedaok[mA.sAm k«.dAo/] terlalu masam.Buwah pelam tu masam kedaok.[bu.wAh p«.lAm tu mA.sAm k«.dAo/]Buah mempelam itu terlalu masam.
pondak[pon.dA/]kata adjektifberkenaan keadaan yang terlalu banyak asap.Pondak asap balek buket sane tu.[pon.dA/ A.sAp bA.le/ bu.ket sA.n« tu]Terlalu banyak asap di sebalik bukit sana.
melentoi[m«.l«n.toj]kata adjektifterlalu lapar.Belom masak lagi? Perot dah melentoi ni.[b«.lom mA.sA/ lA.gi p«.Äot dAh m«.l«n.toj ni]Belum masak lagi? Perut sudah terasa terlalu lapar.
secoet[s«.tSo.et]kata adjektifterlalu sedikit, secubit (satu atau dua jari); setotet.Gule secoet mane nak cukop buat kopi seteko.[gu.l« s«.tSo.et mA.n« nA/ tSu.kop bu.wAt ko.pi s«.te.ko]Gula yang terlalu sedikit itu mana cukup untuk membuat seteko air kopi.
mude lente[mu.d« len.t«] umur yang terlalu muda.Budak yang kene tangkap itu maseh mude lente.[bu.dA/ jAN k«.n« tAN.kAp i.tu mA.seh mu.d« len.t«]Budak yang kena tangkap itu masih terlalu muda.
lembik-loyak[l«m.be/.lo.jA/]kata adjektifterlalu lembik.Tak endak kami kue tu dah lembek-loyak.[tA/ «n.dA/ kA.mi ku.we tu dAh l«m.be/.lo.jA/]Saya tidak mahu kuih itu, sudah terlalu lembik.
lemah cangok[l«.mAh tSA.No/] terlalu lemah ingatan.Puas kite aja die ngaji, tak ingat-ingat, lemah cangok budak ni.[pu.wAs ki.t« A.dZA di.j« NA.dZi tA/ i.NAt.i.NAt l«.mAh tSA.No/ ]Puas kita mengajar dia mengaji, tidak ingat-ingat, terlalu lemah ingatan budak ni.
lewat[le.wAt]kata adjektifterlalu manja (anak).Maklomle lewat sangat, sampai tak boleh berenggang langsong dengan mak.[mA/.lom.l« le.wAt sA.NAt sAm.pAj tA/ bo.leh b«.Ä«N.gAN ]Maklumlah manja sangat, hingga tidak boleh berenggang langsung dengan emak.
setotet[s«.to.tet]kata adjektifterlalu sedikit, secubit (satu atau dua jari); secoet.Bagilah jamah, setotet pon tak ape.[bA.gi.lAh dZA.mAh s«.to.tet pon tA/ A.p«]Berilah jamah, secubit pun tidak mengapa.
luti[lu.ti]kata adjektifteruk (terlalu letih).Seminggu bekeje tak henti-henti, luti badan.[s«.miN.gu b«.k«.dZ« tA/ h«n.ti.h«n.ti lu.ti bA.dAn]Seminggu bekerja tidak berhenti-henti, badan terasa teruk.
1234

Kembali ke atas