Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : a. tiga bahagian drpd empat bahagian. b. agak gila; gila-gila bahasa. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)


Definisi : a) tiga bahagian drpd empat, 75%; b) ki agak gila, gila-gilaan; (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
 
suku
Rujuk :kaum


Majalah

Dewan Budaya » 2013 » May
sejarah hidup masyarakat Miao. Legenda Chiyou tetap terpahat dalam kalangan kaum Miao kerana mereka menganggapnya sebagai pemimpin yang gagah perkasa.Baju yang berwarna-warni itu menunjukkan kebijaksanaan masyarakat Miao. Terdapat tiga sulaman yang melambangkan Sungai Yangtze, Sungai Kuning, dan Qinghe serta lambang perkampungan yang pernah diduduki oleh nenek moyang suatu ketika dahulu tetapi kini tinggal impian. Atas dataran yang dingin, mereka terdapat perbezaan unik dari segi sosiobudaya, dan psikososio-kognitif bagi setiap kaum. Rasional di sebalik perbezaan ciri ini berkaitan dengan latar belakang komuniti Orang Asli itu sendiri, yang mana terdapat tiga suku kaum utama dalam komuniti Orang Asli, iaitu Senoi, Melayu-Proto dan Negrito. Manakala setiap kaum itu pula mempunyai enam suku bangsa yang berbeza-beza.Hal ini menjadikan Orang Asli
Dewan Budaya » Tradisi
dikenali sebagai benurut , iaitu pengumpulan angin yang berada di kawasan kemaluan bayi atau lebih jelas di bahagian ari-ari. Menurut kepercayaan masyarakat ini, penyakit burut perlu disampang ketika bayi berusia tiga hari agar tidak melarat menjadi burut. Pada peringkat awal, penyakit bayi ini dikenali sebagai buntal-buntalan . Perkataan buntal-buntalan ialah kata pinjaman bidan kampung Bajau Sama’ terhadap penyakit burut . Penyakit akan mati. Bagi rakyat Malaysia yang berbilang kaum, sudah pastinya setiap “pemergian” akan disemadikan mengikut kehendak agama, tradisi mahupun adat masing-masing. Bagi masyarakat orang asli yang terdiri daripada pelbagai suku kaum, dalam menguruskan kematian, terdapat beberapa perkara yang dilakukan bagi memenuhi ritual kematian yang diamalkan oleh nenek moyang mereka. Suku kaum Semai merupakan kumpulan penduduk yang tinggal bertaburan di kawasan
Dewan Budaya » 2011 » December
akan mati. Bagi rakyat Malaysia yang berbilang kaum, sudah pastinya setiap “pemergian” akan disemadikan mengikut kehendak agama, tradisi mahupun adat masing-masing. Bagi masyarakat orang asli yang terdiri daripada pelbagai suku kaum, dalam menguruskan kematian, terdapat beberapa perkara yang dilakukan bagi memenuhi ritual kematian yang diamalkan oleh nenek moyang mereka. Suku kaum Semai merupakan kumpulan penduduk yang tinggal bertaburan di kawasan Banjaran Titiwangsa, meliputi Perak Tengah, Perak Selatan dan Pahang Barat. Orang Semai merupakan suku kaum orang asli yang terbesar jumlahnya
Dewan Budaya » 2015 » July
lain yang sesuai dan wajar boleh diterima. Walau bagaimanapun, yang harus diingatkan ialah dasar tersebut, dasar tertinggi tentang kebudayaan negara ini, sebenarnya, mampu menonjolkan jati diri nasional. Sehubungan dengan itu, tiga peristiwa yang berlaku di utara, selatan dan tengah tanah air pada bulan Mei yang lalu menunjukkan bahawa rakyat pelbagai etnik di negara ini, yang berfikiran rasional, dapat menerima kebudayaan etnik kehadiran pelbagai perkampungan budaya atau Malaysia mini di beberapa buah negeri membantu usaha memantapkan pemahaman kebudayaan kebangsaan, selain menonjolkan budaya unik etnik terbabit. Keterbukaan sikap kerajaan diserlahkan apabila perayaan utama suku kaum, termasuk Gawai Dayak, Pesta Kaamatan, dan Thaipusam, turut disambut pada peringkat nasional, dengan mengadakan rumah terbuka. Kegiatan rumah terbuka dilakukan oleh kerajaan persekutuan dan negeri, serta syarikat korporat. Melalui
Dewan Budaya » 2012 » March
Pengarah Balai Seni Visual Negara (BSVN), mengatakan bahawa BSVN jarang-jarang menganjurkan pameran berinspirasikan kesusasteraan. Antara pameran bertemakan kesusasteraan yang kekal dalam ingatan penggiat seni negara ini ialah pameran “Manistasi Tiga Seni”, hasil kerjasama Persatuan Pelukis Malaysia serta Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1988; pameran oleh Siti Zainon Ismail di Pusat Kreatif, Balai Seni Lukis Negara (BSLN) pada 1992; dan terbaru Dahulu di Malaysia, orang Cina memakainya ketika mendulang bijih timah; wanita Melayu memakainya ketika melakukan kerja-kerja di sawah; manakala nelayan daripada pelbagai kaum pula memakainya ketika turun ke laut. Suku kaum Melanau di Sarawak memakai terendak yang dikenali sebagai “Terendak Matu”. Mereka memakai terendak ini ketika menghadiri Pesta Kaul atau Pesta Memuja Pantai. Terendak Matu dibuat daripada dahan pokok sagu

Kembali ke atas