Kita tahu bahawa setiap bunyi dalam perkataan mewakili 1 suku kata. Vokal berganding seperti 'ua' menghasilkan dua bunyi. Bunyi vokal berganding yang terdapat dalam perkataan 'dua' dan 'tua', hadirnya dua bunyi,seolah-olah dieja seperti 'tuwa' & 'duwa' Soalan saya, 'dua' & 'tua' mempunyai 1 bunyi suku kata atau 2 bunyi suku kata? | Perkataan dua dan tua mempunyai satu suku kata. | Lain-lain | 18.07.2010 |
Salam, 1. Bunyi yang (kuat) itu telah mengganggu ketenteraman jiran tetangga. 2. Bunyi yang (bising) itu telah mengganggu ketenteraman jiran tetangga. Soalan : Adakah (kuat) dan (bising) betul digunakan dalam ayat no.1 dan ayat no.2 ? 3. (Pokok-pokok) di kampung itu musnah kerana dipukul ribut kencang. Soalan : Adakah (pokok-pokok) betul/boleh digunakan dalam ayat no.3 ? 4. Maksud (tanda mata) ialah (a) hadiah (b) pemberian percuma atau ada jawapan lain yang lebih sesuai ? Sekian, terima kasih. | 1. Perkataan bising yang sesuai untuk ayat tersebut. 2. Pokok tidak sesuai digunakan untuk ayat tersebut, sebaliknya rumah atau bangunan lebih sesuai. 3. Tanda mata ialah hadiah untuk kenangan atau barang pemberian untuk peringatan. | Tatabahasa | 05.03.2012 |
soalan brkenaan sastera: 1.naksud sebenar rima akhir-pengulangan bunyi akhir atau huruf akhir baris puisi.saya keliru | Rima ialah skema atau susunan bunyi dalam baris-baris puisi. Rima akhir baris adalah susunan bunyi tertentu yang terdapat di akhir tiap-tiap baris dalam serangkap puisi. Rima disebut juga mempunyai persamaan bunyi di hujung baris. Baris susunan rima tersebut ditandakan dengan susunan huruf. Contoh, rima pantun setiap baris akhir ditandakan dengan susunan huruf a,b,a,b. Rima akhir atau susunan bunyi akhir syair pula ditandai dengan susunan huruf a,a,a,a. Kekeliruan anda mungkin menyangka huruf akhir baris puisi yang dinyatakan dalam sesuatu penerangan sama ada buku atau ceramah adalah sama dengan rima akhir dan pergulangan bunyi akhir. Sebenarnya rima akhir dan pergulangan bunyi adalah sama dan huruf akhir pula ada tanda yang digunakan untuk menunjukkan pergulangan bunyi atau rima seperti contoh di atas. | Lain-lain | 15.02.2009 |
apakah maksud kecimpung dan bagaimanakah contoh penggunaannya dalam ayat | Perkataan kecimpung mempunyai dua makna iaitu 1. bunyi air ditepuk-tepuk (contoh ayat: Ali bermain dalam air sambil menepuk-nepuknya hingga berbunyi kecimpung.); 2. menceburkan diri dalam sesuatu pergerakan (kegiatan dll), giat bergerak dalam sesuatu lapangan (usaha dll) (contoh ayat: Sudah lama beliau berkecimpung dlm lapangan drama dan persuratan.) | Makna | 10.01.2013 |
1)terlalu kerap(ada perkataan ini?) 2)"bersahut-sahutan"hanya untuk bunyi burung saja.atau semua binatang? | 1)terlalu kerap(ada perkataan ini?)- boleh digunakan dalam bahasa Melayu. 2)"bersahut-sahutan"hanya untuk bunyi burung saja.atau semua binatang? bersahut-sahutan = berbalasan, berjawab-jawaban: bunyi riang-riang rimba ~ dgn bunyi burung hutan;. Boleh digunakan untuk binatang yang lain. Sila rujuk Kamus Dewan Edisi Empat untuk keterangan lebih lanjut.
| Tatabahasa | 04.10.2012 |
1.Tahap 3 memperkenal huruf-huruf dan bunyi suku kata melalui gabungan konsonan dan vokal. 2.Tahap 3 memperkenalkan huruf-huruf dan bunyi suku kata melalui gabungan konsonan dan vokal. Soalan saya; Yang mana satukah penggunaan yang betul? :memperkenal/memperkenalkan | Ayat yang betul ialah Tahap 3 memperkenalkan huruf-huruf dan bunyi suku kata melalui gabungan konsonan dan vokal. | Lain-lain | 24.05.2010 |
nyatakan sebab-sebab perlunya unsur serapan dalam bahasa melayu? | Kata serapan ialah kata daripada bahasa asing yang diambil masuk dengan hanya menyesuaikan bunyi, dan ejaannya jika perlu supaya sesuai dengan bunyi dan ejaan Melayu. Peminjaman unsur-unsur bahasa asing merupakan kelaziman. Sebab peminjaman ialah 1.Tiada perkataan dalam BM dan keperluan memberikan nama am atau khusus kepada benda, perkara (fenomena)2. Perkataan BM belum ada yang dapat menepati maksud semantik bahasa asing.3.Perkataan asing sesuai dan kelihatan lebih bergaya berbanding BM sedia ada yang mungkin sudah lapuk .Misalnya matematik menggantikan ilmu hisab. Peminjaman unsur asing oleh BM dapat dilihat dari segi peminjaman. 1. huruf atau sistem tulisan 2. bunyi-bunyi 3. imbuhan 4. kosa kata seperti perkataan, istilah, dan peribahasa asing, dan 5. struktur ayat. Untuk makluman lebih lanjut sila dapatkan Ensiklopedia Bahasa Melayu oleh Prof. Datuk Dr. Asmah Haji Omar. Terima kasih. | Tatabahasa | 09.05.2013 |
Soalan 1: Bagaimanakah untuk mengatasi masalah kekeliruan dalam kalangan murid berkenaan bentuk huruf yang seakan-akan sama? Contohnya b dan d. Soalan 2: Bagaimanakah untuk mengatasi masalah murid yang gagal untuk mengingati bunyi suku kata awal perkataan, menyebabkan murid menyebut bunyi perkataan yang mereka pernah dengar sahaja? Contoh perkataan' satu' disebut' batu' berdasarkan bunyi suku kata akhir iaitu ' tu '. Soalan 3: Bagaimanakah cara untuk mengatasi kelemahan murid mengeja perkataan yang mempunyai suku kata tertutup? Contohnya kertas dan kolam> | Soalan 1: Bagaimanakah untuk mengatasi masalah kekeliruan dalam kalangan murid berkenaan bentuk huruf yang seakan-akan sama? Contohnya b dan d. Soalan 2: Bagaimanakah untuk mengatasi masalah murid yang gagal untuk mengingati bunyi suku kata awal perkataan, menyebabkan murid menyebut bunyi perkataan yang mereka pernah dengar sahaja? Contoh perkataan' satu' disebut' batu' berdasarkan bunyi suku kata akhir iaitu ' tu '. Soalan 3: Bagaimanakah cara untuk mengatasi kelemahan murid mengeja perkataan yang mempunyai suku kata tertutup? Contohnya kertas dan kolam. 1. Huruf yang dikatakan sama kerana cara ia dihasilkan sama, namun akan berbeza jika daerah sebutan huruf berkenaan berbeza diterangkan kepada pelajar. 'b' ialah konsonan letupan dua bibir bersuara, manakala 'p' ialah konsonan letupan dua bibir tidak bersuara. 2. Dalam bahasa, perkataan membawa makna. aspek makna 'satu' dan 'batu' adalah berbeza. Aspek semantik perkataan harus dijelaskan kepada pelajar, waima kata yang sama boleh membawa makna berbeza mengikut konteks contohnya 'daki'. 3. Penggalkan kata ikut suku kata.
| Tatabahasa | 18.04.2013 |
Salam sejahtera, Tuan/puan, Sila nyatakan ayat yang mana betul. 1. Tahukah anda gema berlaku akibat pantulan bunyi? 2. Tahukah anda bahawa gema berlaku akibat pantulan bunyi? Berdasarkan kedua-dua ayat tersebut, minta tuan/puan terangkan penggunaan bahawa dalam sesuatu ayat. Terima kasih. | Dalam bentuk ayat tanya: Tahukah anda bagaimana gema berlaku? dan dalam bentuk ayat tanya: Tahukah anda bahawa gema berlaku akibat pantulan bunyi. | Tatabahasa | 02.07.2012 |
apakah maksud ditala? | Kata terbitan 'ditala' ialah daripada kata akar tala, bermaksud: 1. menentukan bunyi (alat muzik dan sebagainya) dengan nada yang bersesuaian; dan 2. melaraskan pergerakan enjin (motor dan sebagainya) supaya berjalan dengan lancar. Tala juga membawa maksud: tala II : Pr ibu kunci, mangga, gepuh-gepuh, pedal ayam. tala III: menala memukul dgn tangan tergenggam. tala IV: hala, arah. | Makna | 12.12.2012 |