Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : perkara pokok, persoalan: krisis Timur Tengah merupakan ~ penting yg dibincangkan dlm persidangan itu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : perkara pokok; persoalan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
isu (kata nama,)
Bahasa Asal :Inggeris
Bersinonim dengan persoalan, masalah, perkara, hal, pokok, perbincangan, tajuk perbualan, topik.,


Khidmat Nasihat

SoalanJawapanJenis SoalanTarikh Soalan
Isu-isu semasaIsu semasa/Isu-isu semasaTatabahasa19.02.2009
perkembangan isu-isu semasa mengenai bahasa .Soalan sdr terlalu umum. Untuk mengetahui isu-isu semasa mengenai bahasa, sdr bolehlah mendapatkan maklumat mengenainya melalui kertas-kertas kerja yg ditulis mengenai pelbagai isu bahasa, jurnal bahasa, majalah bahasa yg terdapat dalam pasaran. Untuk meneliti kertas kerja yg membincangkan perkara ttg bahasa ini, sdr bolehlah datang sendiri ke bahagian Pusat Dokumentasi Melayu di DBP. T.kasih.Lain-lain12.09.2008
saya inginkan isu-isu bahasa yang dibincangkan oleh DBPAntara isu-isu bahasa yang menjadi fokus utama DBP pada masa ini ialah pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu yang kurang berkesan,  megah bahasa, penggunaan bahasa kebangsaan dalam urusan rasmi kerajaan (lisan dan tulisan), bahasa SMS, bahasa rojak,  kesalahan bahasa  dalam iklan paparan, peragaan, dan media cetak serta elektronik. Sila rujuk  laman web DBP untuk mendapat maklumat lanjut. Lain-lain12.06.2008
apakah isu-isu mengenai penggunaan bahasa malaysia dalam media penyiaran?Antara isu-isu penggunaan bahasa Malaysia dalam bidang penyiaran ialah sejauh manakah media memanfaatkan bahasa kebangsaan ini khususnya untuk media elektronik. Soalan yang dikemukakan bukan soalan berkaitan bahasa. NAmun demikian, bagi mendaptkan maklumat lanjut berkaitan perkara ini, saudara boleh membuat rujukan pada majalah atau buku terbitan DBP atau merujuk akhbar harian.Lain-lain07.09.2007
Contoh ayat: Dalam forum itu, ahli panel memfokuskan kepada isu-isu pemartabatan bahasa kebangsaan. Saya dan rakan-rakan biasa menggunakan ayat seperti ini. Mohon penjelasan pihak tuan sama ada ayat ini mengandungi kesilapan bahasa ataupun tidak. Terima kasih.Ayat yang betul ialah: "Dalam forum itu, ahli panel memfokuskan isu-isu pemartabatan bahasa kebangsaan." memfokuskan bermaksud memberi tumpuan kepada. Tatabahasa25.11.2009
ADAKAH SAYA BOLEH MENDAPAT PELBAGAI MAKLUMAT BERKENAAN SEJARAH, ISU-ISU SEMASA BERKENAAN KAUM DI MALAYSIA DAN SEBAGAINYA UNTUK KAJIAN DI DALAM PELAJARAN SAYA?

Terima kasih atas soalan anda.

Saudara/i boleh datang ke Pusat Dokumentasi Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka untuk membuat rujukan perbahanan yang diperlukan. Koleksi seperti buku,majalah,kertas kerja,keratan akhbar boleh dirujuk. Malahan melalui laman web DBP saudara boleh merujuk bahan melalui KATALOG AWAM ATAS TALIAN. Selamat mencuba

Lain-lain20.07.2010
Saya ingin tahu tentang penggunaan 'ialah' dan 'adalah' serta isu-isu semasa yg menyangkut penggunaan kedua-duanya. Saya juga ingin tahu jika DBP ada menerbitkan kamus Melayu beserta transkripsinya sekali. Jika ada di mana boleh saya mendapatkannya. Salam.Ialah dan adalah merupakan kata pemeri. yang digunakan secara persamaan atau ekuatif dan secara huraian atau kualitatif. Ialah digunakan secara persamaan di hadapan frasa nama: Perkara yang mustahak ialah usaha mendorong pembaca berfikir. Adalah digunakan secara huraian atau kualitatif hadir di hadapan frasa adjektif dan frasa sendi nama. Sumbangan besar beliau adalah dari segi pembicaraan terperinci tentang perkara tersebut. DBP menerbitkan buku-buku termasuklah kamus dalam bentuk manuskrip bersih dan saudara boleh mendapatkannya di kedai buku DBP atau kedai-kedai buku yang berhampiran.Tatabahasa06.04.2010
1. Murid-murid tadika itu diajarkan cara membezakan antara huruf besar dengan huruf kecil. 2. Sungguhpun saya menetap di kawasan pedalaman, tidak bermakna pengetahuan saya cetek tentang isu-isu semasa. Ayat-ayat berkenaan betul? (soalan PMR 2012) Apakah kesalahannya?1. Murid-murid tadika itu diajari cara membezakan antara huruf besar dengan huruf kecil. diajari bukan diajarkan kerana diajari bermaksud diajar seseorang manakala diajarkan bermaksud diajar sesuatu.
2. Sungguhpun saya menetap di kawasan pedalaman, tidak bermakna pengetahuan saya cetek tentang isu-isu semasa. Ayat ini betul.
Tatabahasa10.10.2012
masalah dalam bahasa di kalangan penduduk malaysia dan punca-punca berlakunya masalah bahasa?isu-isu yang berlaku terhadap masalah berbahasaTerima kasih kerana menggunakan Khidmat Nasihat Bahasa DBP. Soalan yang dikemukakan oleh saudara terlalu umum. Namun demikian, untuk membantu, saudara boleh merujuk Buku Perancangan Bahasa Melayu karya Prof.Dr.Haji Awang Sariyan. Segala maklumat yang diperlukan ada didalamnya. Terima kasih.Lain-lain26.01.2007
saya tertarik dengan keindahan atau tertarik oleh keindahan. saya terbaca dalam satu buku rujukan yang mengatakan bahawa ter.... mesti diikuti dengan "oleh' dan bukan "dengan". 2. antara isu-isu atau antara isu. 3. bolehkah kita memulakan sesuatu ayat dengan perkataan "terdapat"spt Terdapat seramai 10 orang di dalam kelas ini. 4. Terdapat banyak vitamin dalam buah-buahan ini. Banyak terdapat vitamin dalam buah-buahan. adakah kedua-dua ayat ini membawa makna yang sama. 5. tolong terangkan perbezaan makna menjolok mata dan mencolok mata. adakah tsunami perlu tulis dalam huruf besar. terima kasih.

1. Ayat yang betul ialah saya tertarik dengan keindahan, bukan tertarik oleh seni bina kerana ayat tertarik oleh seni bina membawa maksud seni bina itu yang menarik saya.

2. Yang betul ialah antara isu kerana kata sendi nama "antara" diikuti kata nama am yang tidak perlu diulang.

3. "Terdapat" boleh digunakan pada permulaan ayat dan kebiasaannya digunakan dalam bentuk pasif.

4. Perkataan yang betul ialah mencolok mata bukan menjolok mata.

5. Perkataan "tsunami" tidak perlu ditulis dengan huruf besar kerana tsunami bukan nama khas. 

Tatabahasa08.10.2009
12345678910...

Kembali ke atas