Betulkah tatabahasa ayat ini ? Dimanakah saya boleh membuat ujian saringan untuk gemuk? | Tatabahasa yang betul ialah Di manakah saya boleh membuat ujian saringan untuk gemuk? . | Tatabahasa | 02.03.2010 |
assalamualakim saudara.. saya ingin bertanyakan perihal forum remaja kepada saudara. seperti yang saudara sedia maklum peringkat kebangsaan terdapat peringkat saringan, separuh akhir dan akhir. soalan saya. adakah tajuk yang digunakan sama sekiranya sesebuah kumpulan itu berjaya ke peringkat yang seterusnya? | Tajuk Forum Remaja bagi setiap peringkat adalah berbeza. | Lain-lain | 13.05.2009 |
salam sejahtera: untuk pengetahuan tuan,pasukan forum kami berjaya ke peringkat kebangsaan mewakili n.sarawak ke perak.. terima kasih atas nasihat yang diberikan!... soalan seterusnya:adakah pertandingan di peringkat kebangsaan menggunakan tajuk yang sama? sekiranya ada saringan,adakah kami tetap menggunakan tajuk yang sama?? saya berharap kami dapat membawa sesuatu dari sana lebih-lebih lagi ini kali pertama kami masuk ke peringkat kebangsaan..dan pengetua serta seluruh warga sekolah mengharap sesuatu daripada kami.. :0 | Tahniah kerana pasukan sekolah saudara telah berjaya ke Pertandingan Forum Remaja Peringkat Kebangsaan 2009 mewakili negeri Sarawak. Untuk makluman saudara, tajuk untuk pertandingan peringkat kebangsaan akan menggunakan tajuk yang berlainan, tidak sama dengan tajuk pada peringkat negeri. Tajuk untuk peringkat kebangsaan akan tentukan oleh pihak urus setia melalui undian. | Lain-lain | 14.05.2009 |
Ayat mana yang betul? A) Saya tertarik dengan keindahan pulau itu. B) Saya tertarik oleh keindahan pulau itu. Jawapan yang diberikan dalam arkib soalan DBP tidak konsisten kerana kedua-dua jawapan telah diberikan sebagai jawapan yang betul dan mengikut kamus dewan, tertarik yang membawa maksud terpikat sebenarnya diikuti dengan perkataan 'oleh' dan bukannya 'dengan'. Sila jelaskan. Terima kasih. | Kedua-dua sendi nama "oleh" dan "dengan" boleh digunakan. Sendi nama "dengan" digunakan dalam teks sastera, manakala "oleh" dalam teks biasa. Contoh lain: Suasana sekeliling dipenuhi dengan bunyi loceng dan burung pipit, burung merbah dan sekali-sekala bunyi burung helang (petikan daripada novel Madu dalam Saringan). Dalam ayat tersebut "dengan" boleh juga digantikan dengan "oleh". | Tatabahasa | 20.11.2009 |
bagaimana hendak belajar sastera,bahasa baku bahasa melayu...boleh cadangkan buku-buku yang boleh dipelajari...saya berminat | Cadangan buku untuk rujukan: | Judul | Penerbit | Keluaran | Tahun Terbit | ISBN | Sastera dan ilmu sastera : pengantar teori sastera | Dewan Bahasa dan Pustaka (Terbitan) | Tiada | 1995 | 983-62-4495-6 | Sastera kebangsaan, pendidikan sastera dan pembinaan negara | | Tiada | 2008 | 978-983-44252-0-3 | Diskusi sastera - jilid I: sastera tradisi | Dewan Bahasa dan Pustaka | Tiada | 1982 | | Akademi Sastera: " Pembinaan Kritikan Sastera dan Modal Insan Berketerampilan " ( Peringkat Saringan ) | Pusat Dokumentasi Melayu | Tiada | 2008 | | Teori Moden Sastera dan Permasalahan Sastera Melayu | Dewan Bahasa dan Pustaka (Terbitan) | Tiada | 1996 | 983-62- | Isu-isu dalam pemasyarakatan bahasa Melayu baku | Nurin Enterprise | Tiada | 1988 | | Ceramah pelaksanaan bahasa melayu baku | Dewan Bahasa dan Pustaka | Tiada | 1995 | | Penulisan dalam Bahasa Melayu Baku | Dewan Bahasa dan Pustaka (Terbitan) | Tiada | 1988 | 983.62.0600-0 | Penulisan dalam Bahasa Melayu Baku (edisi kedua) | Dewan Bahasa dan Pustaka (Terbitan) | Tiada | 1995 | 983-62-4924-9 | Laporan Kajian Sosiolinguistik Penggunaan,penguasaan dan pelaksanaan bahasa Melayu Baku | Dewan Bahasa dan Pustaka | Tiada | 1992 | 983-62-2546-3 |
Walau bagaimanapun sebaik-baik kaedah pengajaran adalah dengan berguru. Oleh itu, carilah kursus yang sesuai dengan minat saudara yang dianjurkan oleh DBP, persatuan-persatuan penulis dan universiti.Lain-lain | 28.11.2012 |
apakah fungsi sastera moden? | Antara fungsi sastera moden ialah: 1. Untuk mendidik - unsur-unsur didaktik (contoh - novel Imam karya SN Abdullah Hussein). 2. Membersihkan jiwa manusia atau penawar jiwa - pembaca dan pengarang. - Puisi-puisi merdeka - semangat berjuang. - Novel-novel perjuangan. 3. Satu alat untuk mengenal cara hidup, alam fikiran sesuatu bangsa, tata nilai. 4. Berfungsi sebagai alat perjalanan (pelancongan) ke destinasi-destinasi tertentu dengan pengalaman sebenar tanpa perjalanan fizikal sebenar. (Contoh - Karya berlatar luar negara - karya terjemahan - Madu Dalam Saringan, Ranjau Sepanjang Jalan). 5. Berfungsi sebagai menghibur. Sekian dan salam. | Lain-lain | 28.03.2009 |
apakah konsep,fungsi,ciri-ciri dan bentuk sastera moden | Salam. Berhubung dengan soalan tersebut, sdr. boleh mendapatkan maklumat lengkap dengan merujuk kepada buku berjudul Sejarah Kesusasteraan Melayu - Siri Lestari Sastera, terbitan DBP 2006. Sehubungan itu, antara fungsi dan peranan sastera ialah: 1. Untuk mendidik - unsur-unsur didaktik (contoh - novel Imam karya SN Abdullah Hussein). 2. Membersihkan jiwa manusia atau penawar jiwa - pembaca atau pengarang. Contoh - puisi-puisi merdeka mengetengahkan semangat berjuang dan juga novel-novel perjuangan. 3. Satu alat untuk mengenal cara hidup, alam fikiran sesuatu bangsa, tata nilai. 4. Berfungsi sebagai alat perjalanan (pELANCONGAN) ke destinasi-destinasi tertentu dengan pengalaman sebenar tanpa perjalanan fizikalasebenar. Contoh - karya berlatar luar negara - karya terjemahan seperti Madu Dalam Saringan, rRanjau Sepanjang Jalan 5. Berfungsi sebagai menghibur. Sekian dan wassalam. | Lain-lain | 14.03.2009 |