IBUN ABADI | | UMUM | |
DUKAMU ABADI | DUKAMU ABADI, kumpulan puisi pertama karya Sapardi Djoko, diterbitkan dengan jumlah yang terhad pada tahun 1969. Penerbitan kumpulan ini ditaja oleh Jeihan, pelukis dari Bandung. | SASTERA | Karya |
JIHATY ABADI | JIHATY ABADI (1938- ), penyair. Dia lahir pada 19 Mei 1938 di Titi Baharu, Alor Setar, Kedah. Nama sebenarnya ialah Yahya bin Hussin. Jihaty mendapat pendidikan awal di beberapa buah sekolah di Kedah iaitu di Tok Jalai, Kepala Batas dan Jitra (1947-1952). | SASTERA | Tokoh |
OSMAN ABADI | OSMAN ABADI (1930 – 1992), wartawan dan penulis skrip filem Melayu. Dia lahir pada 2 Mac 1930 di Raub, Pahang. Nama sebenarnya ialah Osman bin Mahmud Baginda. Dia mendapat pendidikan awal di Raub. Bapanya seorang tokoh nasionalis Pahang dan Osman banyak terpengaruh dengannya. Sejak dibangku sekolah lagi dia telah menunjukkan minat dalam bidang penulisan terutama rencana, puisi dan cerpen. Minatnya itu mendorong Osman Abadi menjadi pemberita sambilan Utusan Melayu yang ketika itu beribu pejabat di Singapura. | BUDAYA | Tokoh |
NIOBE | Niobe ialah permaisuri dalam mitologi Yunani yang terkenal kerana perkabungannya yang abadi atas kematian anak-anaknya. Niobe adalah anak Raja Tantalus dan Permaisuri Dione, dan berkahwin dengan Amphion, Raja Thebes. Dia bermegah mengatakan disebabkan enam atau tujuh anak lelakinya yang gagah dan enam atau tujuh anak perempuan yang cantik-cantik, dia berhak dimuliakan lebih daripada dewi Leto, yang hanya mempunyai dua orang anak, Apollo dan Artemis. Leto yang marah memerintahkan Apollo dan Artemis membunuh anak-anak Niobe menggunakan panah. Niobe sangat berdukacita dan menangisi kematian anak-anaknya tanpa henti. Dewa yang kasihan dengan keadaannya telah menukarkannya menjadi batu yang mengeluarkan air seperti air mata. Menurut sejarah, batu yang mempunyai air terjun di bawahnya terletak di Gunung Sipylon di tempat yang kini ialah Turki. | UMUM | |
NIRVANA | Nirvana ialah istilah yang digunakan dalam setengah-setengah agama orang India, terutama Buddha, untuk memerikan kedamaian dan rahmat yang abadi. Dengan tercapainya nirvana, seseorang itu terlepas daripada kitaran kematian dan kelahiran yang menyakitkan dan berterusan. Kitaran ini berlaku disebabkan oleh keinginan seseorang individu terhadap duniawi seperti gilakan kemasyhuran, keabadian, dan kekayaan. | UMUM | |
NIFLHEIM | Niflheim adalah dunia orang yang telah meninggal dunia dalam mitologi Norse. Niflheim merupakan sebuah kawasan ais, kabus, dan kegelapan yang abadi. Dunia ini terletak di seberang Sungai Gjol, jauh ke utara Midgard, di mana manusia tinggal. Ketua dewa Odin membuang negeri dewi Hel ke Niflheim. Di sini dewi itu menjadi pemerintah alam baka, yang menempatkan roh mereka yang meninggal dunia kerana penyakit atau kerana tua. Roh pahlawan yang terbunuh dalam pertempuran pergi ke tempat yang disebut Valhalla. | UMUM | |
ZENO ELEA | Zeno Elea (490? SM – 430 SM) ialah ahli falsafah Yunani yang tinggal di tanah jajahan Yunani, iaitu Elea di selatan Itali. Dia mempertahankan ajaran gurunya, iaitu ahli falsafah Parmenides, yang percaya apa yang wujud adalah satu, kekal abadi, dan tidak berubah. | UMUM | |
MUSSET, ALFRED DE | Musset, Alfred de (1810–1857) ialah dramatis dan pemuisi Perancis. Kebanyakan dramanya ditulis untuk dibaca dan bukan untuk dipersembahkan di pentas. Musset paling dikenal kerana siri komedinya yang bersopan santun. Karya-karyanya secara kolektif dikenal sebagai Comédies et Proverbes. Melalui gaya puitis dan lucu dia menggambarkan fahamannya yang mendalam tentang tingkah laku manusia. Dramanya memperkatakan penderitaan cinta dan konflik yang abadi antara kesucian dengan sindiran tajam. Karya Musset, Lorenzaccio (1834), merupakan drama sejarah yang latarnya di Florence, Itali. Ia dipentaskan buat pertama kali pada tahun 1896. | UMUM | |
BODHISATWA | BODHISATWA, konsep penting dalam ajaran Buddhisme. Apabila ajaran Buddhisme berpecah kepada dua mazhab yang besar, iaitu Mahayana dan Hinayana (The ravadin), konsep bodhisatwa lebih menonjol dalam ajaran Mahayana. Konsep bodhisatwa dalam ajaran Hinayana Buddhisme ditujukan kepada Gautama Buddha dlam kehidupannya sebelum dia mencapai tahap ‘pencerahan’ (enlightenment). Dalam ajaran Mahayana Buddhisme pula, bodhisatwa ditujukan kepada sesiapa yang telah menangguhkan mencapai nirwana untuk kepentingan dirinya, sebaliknya akan berkhidmat kepada masyarakat untuk seimbang mereka ke arah mencapai nirwana, iaitu mencapai kebebasan abadi. Jelasnya, dalam ajaran Mahayana, bodhisatwa merupakan penaung kepada masyarakat dan pembimbing mereka ke arah mencapai nirwana. | SEJARAH DAN ARKEOLOGI | Agama/Fahaman/Aliran/Ideologi |