SENAPANG BATU | Senapang batu ialah mekanisme menembak yang digunakan dalam pistol, senapang lantak, dan lain-lain senjata api semenjak kira-kira tahun 1620 hingga pertengahan tahun 1800-an. Senjata senapang batu mengandungi sekeping batu api diselitkan dalam sekeping bahan yang yang dinamakan sebagai pencekah . Apabila picu dipetik, pencekah akan terlantak ke hadapan dan batu api akan membidas sekeping besi pada paksi lalu mengeluarkan percikan api. Pada masa yang sama, piring kecil yang berisi serbuk bedil akan meletup. Percikan api akan menyebabkan serbuk bedil meletup dan mencucuh peledak utama di dalam laras. Senapang batu mungkin merupakan separuh cekah , iaitu dalam keadaan selamat – atau cekah penuh dan sedia untuk menembak. Senjata senapang batu kemudiannya digantikan oleh senjata api yang menggunakan tudung tukulan. Lihat juga Senapang lantak; Senjata api. | UMUM | |
KUASA AIR | Kuasa air ialah sumber tenaga yang bernilai. Apabila bahan api seperti batu arang, minyak, dan bahan api nuklear telah dibakar sebagai sumber tenaga, ia tidak boleh digunakan semula. Tetapi air yang digunakan sebagai sumber tenaga tidak habis digunakan. Air yang mengalir berterusan di bumi boleh dimanfaatkan untuk mengeluarkan tenaga mekanikal dan tenaga elektrik yang berguna. | UMUM | |
STEPHENSON, GEORGE | Stephenson, George (1781–1848) ialah jurutera British, hasil reka ciptanya membantu pembinaan sistem laluan kereta api British. Kemahiran Stephenson memperbaiki enjin pengangkut batu arang di dalam lombong menyebabkan dia mendapat gelaran “doktor enjin”. Akhirnya dia membuat keputusan untuk membina lokomotifnya sendiri. Lokomotifnya yang pertama, Blücher (1814), mampu menarik lapan gerabak batu arang pada kelajuan 6 kilometer sejam. Kemudian, Stephenson memperkenalkan penggunaan stim yang disalurkan daripada silinder yang dapat meningkatkan tekanan angin dalam kotak api. Api akan menjadi semakin panas dan ini menghasilkan stim yang bertekanan lebih tinggi. Sebuah lagi lokomotif ciptaannya, Rocket (1829) bergerak selaju 46 kilometer sejam; satu kelajuan yang belum pernah dicapai sebelum ini. Lokomotif tersebut merupakan model bagi lokomotif stim yang dibina seterusnya. | UMUM | |
GAS KAYU | Gas boleh bakar hasil daripada tindak balas kimia atau uraian terma bahan api pepejal atau cecair. Kebanyakan gas buatan dihasilkan melalui proses pengkarbonan atau penggasan pepejal bahan api seperti kayu dan batu arang. Contoh-contoh gas buatan ialah gas petroleum cecair, gas penapis, gas kayu, dan gas gambut....Rujuk Ensiklopedia Sains Teknologi | KEJURUTERAAN | Sumber/Bahan Alam |
GAS GAMBUT | Gas boleh bakar hasil daripada tindak balas kimia atau uraian terma bahan api pepejal atau cecair. Kebanyakan gas buatan dihasilkan melalui proses pengkarbonan atau penggasan pepejal bahan api seperti kayu dan batu arang. Contoh-contoh gas buatan ialah gas petroleum cecair, gas penapis, gas kayu, dan gas gambut....Rujuk Ensiklopedia Sains Teknologi | KEJURUTERAAN | Sumber/Bahan Alam |
GAS BUATAN | Gas boleh bakar hasil daripada tindak balas kimia atau uraian terma bahan api pepejal atau cecair. Kebanyakan gas buatan dihasilkan melalui proses pengkarbonan atau penggasan pepejal bahan api seperti kayu dan batu arang. Contoh-contoh gas buatan ialah gas petroleum cecair, gas penapis, gas kayu, dan gas gambut....Rujuk Ensiklopedia Sains Teknologi | KEJURUTERAAN | Sumber/Bahan Alam |
MUATAN | Muatan ialah barangan pembuatan atau bahan mentah yang diangkut dari satu tempat ke satu tempat. Kereta api masih mengangkut muatan berat seperti batu arang dan mineral lain. Tetapi di kebanyakan negara industri, jalan raya mengangkut lebih banyak muatan berbanding kereta api. Trak dan van mengangkut muatan dari kilang ke gudang, dan dari gudang kepada pelanggan. Muatan selalunya dipindahkan melalui kontena . Ia merupakan kotak logam besar yang dinaikkan ke atas trak dan boleh diturunkan terus ke atas gerabak kereta api atau ke atas dek kapal kargo. Pengenalan muatan berkontena telah mengurangkan kerja pemunggahan naik dan turun, serta pemunggahan semula barangan dengan banyaknya. | UMUM | |
SMEATON, JOHN | Smeaton, John (1724–1792) ialah jurutera British yang mereka bentuk rumah api Eddystone yang ketiga di pantai England. Dia mengabaikan nasihat para jurutera lain dan membina rumah api itu daripada blok batu yang ditanggam bersama. Rumah apinya teguh berdiri selama lebih 100 tahun sebelum dirobohkan. Smeaton juga mereka bentuk dan membina jambatan, kincir air, pelabuhan, terusan, sistem saliran, dan projek lain. Dia membuat pembaikan besar pada enjin stim ciptaan Newcomen. Dia orang pertama yang menggelar dirinya sebagai jurutera awam. Pada tahun 1771, dia menubuhkan Persatuan Jurutera Awam. Smeaton lahir di Austhorpe berhampiran Leeds, England. | UMUM | |
MENARA PELURU | Menara peluru ialah struktur yang digunakan untuk membuat peluru bagi senjata api. Pada masa dahulu, menara peluru ialah menara kayu atau batu yang berukuran antara 15 meter hingga 30 meter tinggi. Plumbum cair dicurahkan melalui suatu bekas yang mempunyai lubang di bahagian atas menara. Setiap ketulan kecil plumbum yang jatuh, membentuk sebuah bebola yang bulat. Ia menyejuk dalam bentuk ini apabila jatuh ke dalam bekas yang mengandungi air sejuk. Pada hari ini, kebanyakan peluru dibuat dalam menara yang berukuran sehingga 58 meter tinggi. | UMUM | |
SALTPETRE | Saltpetre, juga dinamakan niter , ialah mineral yang dikenali oleh ahli kimia sebagai kalium nitrat (KNO3). Ia wujud dalam gua batu kapur. Industri menggunakan saltpetre untuk membuat mancis, serbuk bedil, bahan letupan dan baja. Ahli kimia menggunakannya sebagai reagen dalam kimia analitikal. Saltpetre juga digunakan sebagai pengoksida dalam bahan pendorong bahan api roket. | UMUM | |