POLA IRAMA | Pola irama dalam puisi, ialah bilangan dalam satu barisan ungkapan. Perkataan metre bermaksud ukuran. Ia boleh juga merujuk kepada semua corak pola irama sesebuah puisi. | UMUM | |
KADENS | Kadens ialah irama bunyi atau pergerakan. Dalam muzik, kadens merupakan penutup sebuah irama atau tiun lagu, atau frasa atau pergerakan dalam sesebuah gubahan. | UMUM | |
DANGDUT | DANGDUT, sejenis irama lagu hasil percantuman antara lagu Melayu tradisional jenis inang dengan irama lagu Hindi. Irama ini berasal dari daerah Deli, Sumatera, Indonesia. Perkataan ‘dang’ dan ‘dut’, yang seakan-akan bunyi paluan gendang yang digunakan dalam lagu jenis ini, pada asalnya digunakan orang sebagai ejekan semata-mata, tetapi lama-kelamaan diterima umum sebagai nama irama jenis ini. | BUDAYA | Drama/Filem/Teater/Persembahan |
WALTZ | Irama muzik | KESENIAN | Drama/Filem/Teater/Persembahan |
TAP | Irama muzik | KESENIAN | Drama/Filem/Teater/Persembahan |
ELISI | Elisi, dalam puisi bermaksud menggugurkan atau menyebut dengan tidak jelas vokal atau suku kata perkataan bagi menghasilkan irama yang mantap. | UMUM | |
KUPLET | Kuplet ialah rima yang mempunyai dua baris. Kuplet pancapada ialah satu bentuk pola irama Inggeris dalam pancapada iambik yang digunakan mengikut urutan. | UMUM | |
MUZIK ELEKTRONIK | Muzik elektronik ialah muzik yang bunyinya dihasilkan secara elektronik. Para penggubah menggunakan peralatan elektronik untuk mengeluarkan bunyi yang mempunyai kelantangan, nada, irama dan alunan yang dikehendaki. Mereka menyusun bunyi ke dalam pita bermagnet atau cakera komputer untuk menghasilkan satu gubahan muzik dan memainkan semula muzik tersebut dengan menggunakan perakam pita yang dilengkapkan dengan pembesar suara. | UMUM | |
RANGKAP BEBAS | Rangkap bebas ialah gaya puisi yang tidak mengikuti peraturan tradisional mengarang puisi. Dalam penulisan rangkap bebas, penyair mengelakkan unsur-unsur tertentu seperti pola irama atau ritma. Sebaliknya, penyair membezakan panjang sesuatu rangkap, dan menggunakan bilangan suku kata luar biasa dalam rangkap, dan menggunakan tempat berhenti yang ganjil di penghujung setiap rangkap. Mereka juga menggunakan pelat dan ritma yang tidak sama dan skima ritma yang tidak selaras. Tetapi rangkap bebas tidak bebas daripada semua bentuk. Ia tetap menggunakan teknik asas puisi sebagai aliterasi dan ulangan. | UMUM | |
SCHERZO | Scherzo ialah gubahan muzik yang pendek dan rancak. Istilah ini digunakan untuk memerikan pergerakan ketiga simfoni empat bahagian, sonata, atau gubahan muzik kamar. Kebanyakan scherzo bercirikan irama rancak dan perubahan mendadak dalam ritma, dan berentak lucu serta menghiburkan. Scherzo juga meliputi bahagian bertentangan yang dikenali sebagai trio. Trio dalam kebanyakan keadaan, lebih senyap dan lebih berirama daripada scherzo lain. Penggubah Jerman, Ludwig van Beethoven memperkenalkan scherzo dalam beberapa gubahannya pada tahun 1800. Pakar scherzo yang terkemudian termasuk Felix Mendelssohn dari Jerman, Anton Bruckner, dan Gustav Mahler dari Austria, dan Bela Bartok dari Hungary. | UMUM | |