DARJAH KECERDASAN ATAU IQ, | Darjah kecerdasan atau IQ, ialah nombor yang digunakan untuk menunjukkan kecerdasan seseorang. IQ seseorang berasaskan markah ujian kecerdasan yang dibandingkan dengan markah orang lain daripada ujian yang sama. | UMUM | |
KECERDASAN BUATAN | Kecerdasan buatan ialah cabang sains komputer. Ia berkaitan dengan reka bentuk sistem komputer yang melakukan tugas yang kelihatan memerlukan kecerdasan. Tugas demikian termasuk penaakulan, penyesuaian dengan situasi baharu, dan pembelajaran kemahiran baharu. | UMUM | |
KECERDASAN | Kecerdasan. Manusia mempunyai perbezaan dalam kecepatan mereka mempelajari sesuatu perkara dan sebaik serta selama mana mereka mengingati sesuatu idea. Mereka juga berbeza dalam keupayaan untuk memahami idea dan menggunakan pengetahuan mereka untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Contohnya, sesetengah orang boleh menyelesaikan masalah matematik dengan cepat. Sesetengahnya pula boleh memahami dengan cepat cara mesin beroperasi. Ada pula orang yang dengan mudah dapat mempelajari perkataan baru atau bahasa asing. Kesemua keupayaan ini – dan banyak lagi – ialah faktor yang dinamakan kecerdasan. | UMUM | |
KECERGASAN FIZIKAL | Kecerdasan buatan ialah cabang sains komputer. Ia berkaitan dengan reka bentuk sistem komputer yang melakukan tugas yang kelihatan memerlukan kecerdasan. Tugas demikian termasuk penaakulan, penyesuaian dengan situasi baharu, dan pembelajaran kemahiran baharu. | UMUM | |
TERMAN, LEWIS MADISON | Terman, Lewis Madison (1877–1956) ialah ahli psikologi Amerika yang menjadi terkenal kerana kajiannya tentang kecerdasan. Pada tahun 1916, ketika mengajar di Stanford University di California , Amerika Syarikat, Terman mengkaji semula ujian kecerdasan Binet-Simon yang ditulis dalam bahasa Perancis yang digunakan oleh para pelajar yang berbahasa Inggeris. Ujian yang dikaji semula ini, yang umumnya dikenal sebagai ujian Stanford-Binet, menjadi salah satu ujian yang digunakan dengan meluas untuk menguji keupayaan belajar. Terman bersama-sama dengan Maud A. Merrill, seorang lagi ahli psikologi dari Stanford, membuat dua lagi kajian semula ujian tersebut. Hasil kajian mereka diterbitkan pada tahun 1937 dan tahun 1960. | UMUM | |
KEUPAYAAN | Keupayaan lihat Kecerdasan. | UMUM | |
KANAK-KANAK BERBAKAT | Kanak-kanak berbakat merupakan golongan kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan otak yang tinggi ataupun mempunyai daya kreatif yang luar biasa – atau kedua-duanya – dalam satu ataupun dua bidang. | UMUM | |
KAEDAH MONTESSORI | Kaedah Montessori ialah satu sistem pendidikan yang dicipta untuk membantu kanak-kanak membangunkan kecerdasan berfikir dan keupayaan berdikari. Sistem ini dicipta oleh Maria Montessori, pendidik dan doktor Itali pada awal tahun 1900-an. | UMUM | |
MENTESSORI, MARIA | Mentessori, Maria (1870–1952) ialah pendidik dan doktor Itali. Dia mencipta suatu sistem pendidikan bagi membantu kanak-kanak dalam perkembangan kecerdasan dan berdikari. Pendekatan pendidikannya dikenali sebagai kaedah Montessori (lihat Kaedah Montessori). Sekolah Montessori terdapat di seluruh dunia. | UMUM | |
THURSTONE, LOUIS LEON | Thurstone, Louis Leon (1877–1955), ahli psikologi Amerika, memainkan peranan utama dalam perkembangan ujian psikologi. Satu daripada kejayaannya yang penting ialah penciptaan kaedah statistik yang membolehkan pakar psikologi mengkaji sifat psikologi seseorang seperti kebolehan dan keperibadian. Dengan menggunakan kaedah ini terhadap hasil ujian kecerdasan, Thurstone menetapkan bahawa kecerdasan terdiri daripada beberapa kebolehan yang berlainan, antaranya bakat berfikir dan mengira. Thurstone lahir di Chicago. Dia memperoleh ijazah Ph.D. dalam bidang psikologi dari University of Chicago pada tahun 1917. | UMUM | |