REYNOLDS, SIR JOSHUA | Reynolds, Sir Joshua (1723–1792), pelukis potret Inggeris yang ulung. Potret lukisan Reynolds menunjukkan kemahirannya menghidupkan subjek dan juga kefahaman yang mendalam tentang sifat dan tabiat manusia. Antara karya Reynolds termasuklah potret Hon. Augustus Keppel (1754), William Robertsen (1772), dan Sarah Siddons as the Tragic Muse (1784). Reynolds menulis 15 esei tentang pendidikan seni yang dikenali sebagai Discourses yang menekankan kepentingan kehebatan kesenian dan keperluan menjalankan latihan akademik yang tegar. | UMUM | |
PERBADANAN KEMAJUAN KRAF TANGAN MALAYSIA | Perbadanan Kemajuan Kraf Tangan Malaysia, sebuah agensi kerajaan yang dipertanggungjawabkan untuk menggalakkan pertumbuhan, menghidupkan semula dan memperluaskan kemahiran dan tradisi kraf tangan. | UMUM | |
SUIS ELEKTRIK | Suis elektrik ialah peranti yang mengawal aliran arus elektrik dalam litar. Jenis yang paling biasa ialah suis togol tindakan sentap yang digunakan untuk menghidupkan dan memadamkan lampu. Dalam suis demikian, handal tertebat mengaktifkan mekanisme tersorok yang menyambungkan atau memutuskan litar. Apabila suis dihidupkan dua logam bersentuh dan arus mengalir melalui litar. Apabila suis ditutup sentuhan terpisah dan aliran arus terputus. | UMUM | |
MENUHIN, SIR YEHUDI | Menuhin, Sir Yehudi (1916–1999), pemain violin Amerika yang sangat berbakat luar biasa semenjak kanak-kanak lagi. Dia menggalakkan gubahan muzik kontemporari serta menghidupkan semula muzik zaman lampau yang telah terpinggir tetapi bernilai. Dia menggabungkan gaya muzik klasik yang telah dipelajarinya pada peringkat awal, dengan muzik jaz, muzik dari India, serta dari negara-negara lain. | UMUM | |
STANISLAVSKI, KONSTANTIN | Stanislavski, Konstantin (1863–1938) ialah nama pentas seorang pengarah dan pelakon terkenal Russia. Dia cuba menghasilkan persembahan yang sebenar dengan meminta pelakon-pelakonnya menghayati secara mendalam terhadap karekter, dan mengandaikan bahawa mereka sendiri adalah wataknya. Berlakon dengan menghidupkan watak sebenar dikenali sebagai “pendekatan Stanislavski.” | UMUM | |
ANDERSON, MAXWELL | Anderson, Maxwell (1888–1959), penulis drama Amerika, memperkenalkan keseriusan dan idealisme ke dalam teater. Dia menulis beberapa drama realistik, termasuk drama perang What Price Glory? (bersama-sama Laurence Stallings, 1924) dan melodrama psikologikal The Bad Seed (1955). Tetapi sumbangannya yang utama ialah drama sejarah, drama puisi, dan percubaan untuk menghidupkan semula tragedi hero tradisional dalam teater moden. | UMUM | |
MOSLEY, SIR OSWALD | Mosley, Sir Oswald (1896–1980), menubuhkan Kesatuan Fasis British pada tahun 1930-an. Dia dan pengikutnya yang berbaju hitam terlibat dalam rusuhan terutamanya di kawasan East End, London. Dalam Perang Dunia II (1939–1945), Mosley ditahan kerana pandangannya yang pro- Jerman. Kemudian, dia cuba menghidupkan semula fahaman fasis di United Kingdom. Mosley lahir di London. Dia dipilih menjadi ahli parlimen Parti Konservatif bagi kawasan Harrow pada tahun 1918. Pada tahun 1926, dia dipilih pula sebagai ahli parlimen Parti Buruh untuk kawasan Smethwick. Dia bersara pada tahun 1930 dan menubuhkan partinya sendiri. | UMUM | |
MISTRAL, FREDERICK | Mistral, Frederick (1830–1914) ialah penyair Perancis yang popular dan menerima Hadiah Nobel pada tahun 1904 bagi bidang kesusasteraan. Dia menulis dalam bahasa Provencal moden, iaitu bahasa di selatan Perancis. Mistral mengetuai pergerakan pada tahun 1800-an yang dikenali sebagai Felibridge. Pergerakan ini cuba menghidupkan semula tradisi kesusasteraan dan memperkaya bahasa troubadour Zaman Pertengahan (lihat Troubadour). | UMUM | |
MAAHAD AL-EHYA ASSHARIF | MAAHAD AL-EHYA ASSHARIF, sekolah agama dan pusat gerakan nasionalisme Melayu Islam. Sekolah ini didirikan pada 15 April 1934, di Gunung Semanggol, Perak. Pengasasnya ialah Abu Bakar al-Baqir, Ustaz Abdul Rahman dan Penghulu Abdul Manaf. Al-Ehya Assharif membawa maksud ‘menghidupkan kemuliaan’. | SEJARAH DAN ARKEOLOGI | Institusi/Organisasi |
PENGLIPUR LARA | PENGLIPUR LARA, nama umum untuk tukang cerita dalam tradisi lisan Melayu. Penglipur lara mendapat panggilan ini kerana cerita rakyat yang disampaikannya menghiburkan hati pendengar dan menghilangkan duka lara bukan sahaja bercerita tetapi melakonkan aksi watak-watak dalam ceritanya, mengajuk ucapan dialog dan bangun menari, bersilat, berjalan dan bergerak di pentas untuk menghidupkan ceritanya. Dia juga menggunakan topeng-topeng untuk menggambarkan lebih jelas rupa sesuatu watak, terutama watak utama dan watak jahat. Kadang-kadang penglipur lara menyarungkan pakaian seperti baju layang atau sesuatu jubah yang longgar dengan cepat di atas pentas bagi mengindahkan lagi penceritaannya. | SASTERA | Drama/Filem/Teater/Persembahan |